Accesibilizarea padurilor – prioritati si conceptii. Sanatate si turism

parcul national muntii rodneiDrumurile forestiere s-au extins de la 492 km in anul 1955 la 32.755,30 km in 2003 ca urmare a realizarii politicii de accesibilizare a padurilor, stabilita pe prioritati, functii si categorii de drumuri, prin programe pe etape de dotare.

O parte din aceste drumuri sunt intr-o stare de degradare avansata ca urmare a abandonarii intretinerii si repararii lor. Au redevenit inaccesibile mari suprafete de paduri, precum si gospodarii individuale, asezari compacte sau izolate.

Devine prioritara gestionarea drumurilor existente, atat a celor din interiorul padurii, cat si a celor ce indeplinesc functii sociale si de turism.

Intretinerea, repararea si modernizarea acestor drumuri ar fi o actiune importanta de interes economic, social, pentru sanatatea si recreerea populatiei urbane, obiectiv urmarit si de Uniunea Europeana.

Proiectarea si executia drumurilor forestier cu stabilirea unor solutii ecologice de mediu pentru acesibilizarea padurilor necesita cunostinte tehnice avansate ce trebuie atestate de comisii de stat si patronale de specialitate. „Autoritatea publica centrala care raspunde de silvicultura” a refuzat sa constituie aceasta comisie, iar lucrarile de drumuri si corectie a torentilor au fost date pe criterii clientelare. Fondurile acordate pentru accesibilizarea padurilor nu au fost intotdeauna eficient folosite.

Un program guvernamental ar trebui sa prevada politica si strategia de accesibilizare cu drumuri si funiculare a padurilor si sa stabileasca volumul lucrarilor si sursele de finantare. De asemenea, ar trebui sa asigure pentru proprietarii de paduri transparenta in accesarea surselor de finantare bugetare sau europene: imprumuturi, autofinantari, subventii, scutiri de impozite, investirea profitului, parteneriat cu statul s.a.

Noul Minister al Turismului nu are obiective concrete de introducere a drumurilor in circuitul de turism, obiective de interes national si european, cum sunt: Transfagarasan, Cerna – Herculane – Retezat – Campul lui Neag, Brezoi – Obarsia Lotrului – Petrosani si drumul de pe platoul Bucegi – Pestera Ialomicioarei prezentate si in lucrarea „Padurile Romaniei – Trecut, Prezent si Viitor” si propuse pentru valorificare acestui minister. Fara stabilirea unor obiective concrete, fondurile importante acordate acestui minister se vor cheltui in studii, programe, expozitii, vizite de documentare, protocoale s.a.

Membrii fondatorii ai FEDERATIEI PENTRU APARAREA PADURILOR

Dr. Ing. Mihai Ionescu, Dr. Ing. Aurel Ungur, Ing. Marcel Ionescu

Presedintele Asociatiei Proprietar de padure, Presedintele Asociatiei Patronale

Proprietarilor de Paduri Presedinte al Asociatiei Silvo-Domeniale Resita U.D.R.

din Romania, A.S.P.R. „Vulturul” – jud. Cluj

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *