Administratiile portuare cer ca statul sa subventioneze depoluarea navelor, pentru a proteja Dunarea

Administratiile porturilor Dunarii fluviale si maritime din Giurgiu si Galati vor construi in marile porturi complexuri de depoluare a navelor ce tranziteaza fluviul, pe finantare europeana, dar cer ca activitatea de depoluare sa fie subventionata de stat.
port constanta
Proiectul CODENAV, demarat in urma cu cativa ani, va fi implementat de Administratia Porturilor Dunarii Fluviale (APDF) Giurgiu si Administratia Porturilor Dunarii Maritime (APDM) Galati. Doar APDM Galati dispune de un buget de 8 milioane de euro, bani oferiti de Uniunea Europeana. Cele doua autoritati portuare vor coordona constructia, in marile porturi de la Dunare, de complexuri de depoluare a navelor.

Administratiile portuare cer ca statul sa subventioneze activitatea de depoluare a navelor pana la un nivel care sa fie suportabil si atractiv pentru armatori, pentru a descuraja astfel practicile curente, cand navele prefera sa se debaraseze de deseuri aruncandu-le peste bord, procedura care nu costa niciun ban.

„Programul consta in realizarea unor complexuri de preluare si prelucrare a deseurilor rezultate la bordul navelor maritime si fluviale care tranziteaza porturile romanesti. Aceste complexuri vor prelua tot ce inseamna deseuri: hidrocarburi, slam, deseuri menajere, ape uzate, ape menajere, absolut tot ce produce o nava. Acestea vor fi prelucrate sau reciclate”, a declarat, marti, directorul APDM Galati, Mihai Ochialbescu. Potrivit aceleiasi surse, studiul de fezabilitate a fost aprobat, iar lucrarile de constructie a complexurilor de depoluare de la Dunare vor incepe, cel mai probabl, peste un an.

Pe sectorul Dunarii maritime vor fi construite trei complexuri de depoluare, in Portul Braila, in Portul Galati si in Portul Tulcea.

La Galati exista deja un asemenea complex, insa de talie mica. In 2008, el a adus incasari de 85.000 de lei la bugetul Administratiei Porturilor Dunarii Maritime, suma care nu a acoperit nici pe departe cheltuielile cu acest complex efectuate pe durata celor 12 luni, sustin oficialii APDM. De altfel, ei apreciaza ca aceeasi soarta o vor avea si complexurile de depoluare ce urmeaza sa fie construite, daca statul nu se va implica.

„Activitatea (de depoluare a navelor, n.r.) este una foarte laborioasa, cheltuielile sunt foarte, foarte mari, dar daca nu se face aceasta treaba, fiecare operator va arunca in continuare PET-urile peste bord, murdaria peste bord, hidrocarburile pe Siret, la gura Prutului, fiecare se descurca. Olanda si Germania subventionau aceasta activitate, iar subventia se ridica pana la 80-90% din cheltuielile pe care le faceau administratiile desemnate in preluarea acestor deseuri. Deja am facut propunerile catre minister (Ministerul Transporturilor, n.r.) ca aceasta activitate sa fie subventionata de catre stat. Tarifele trebuie sa fie corelate in asa fel incat sa fie interesante pentru nave, sa vina si sa depuna aceste deseuri de bunavoie, fara sa ajungem in situatia in care sa luptam mai mult sa depoluam Dunarea si malurile”, a explicat directorul APDM Galati, Mihai Ochialbescu.

Sursa: NewsIn

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *