Ambalajul – partea cea mai importanta a cumparaturilor pe care le faceti?

Investitorii si clientii incep sa realizeze avantajele prezente in ambalarea ecologica ce reduce procentulambalaje de alterare al alimentelor, economiseste materia prima si creste posibilitatea de reciclare, spunea un grup de experti la cel de-al XXII-lea forum Cleantech din Copenhaga.

Criza economica a reinnoit accentul pus in sectorul eficientei energetice datorita capacitatii acesteia de a reduce consumul in paralel cu economisirea banilor.
Acum, ecoambalajul este gata sa devina urmatoarea tinta a domeniului Cleantech. In aceasta saptamana, la una din cele mai mari conferinte Cleantech din Europa, investitorii si antreprenorii au aratat interes fara precedent in reducerea consumului de materie prima si, in paralel, in gasirea de modalitati superioare pentru protectia alimentelor si a altor produse.
„13% din emisia de carbon provine din industria alimentara si catering, si am inceput sa cautam tehnologii ce ar putea rezolva aceasta problema” a spus Nick Pople, managerul „Ludgate Environmental Fund”. „Apoi, ne-am uitat la lantul trofic”
Ambalajul in sine este responsabil pentru aproximativ 10% din impactul ambiental al oricarui lucru cumparat, spun expertii.
In plus, aproape 30% din alimentele vandute in magazinele din tarile dezvoltate precum SUA si Anglia ajung neatinse la gunoi. Aceasta risipa umple gropile de gunoi si face risipa de bani (vezi articolul Food waste costing billions in the U.K.) Risipa a determinat lantul englezesc de aprozare Sainsbury’s sa anunte ca planuieste sa trimita toate deseurile alimentare la statiile de prelucrare a biomasei pana la sfarsitul verii pentru a produce energie regenerabila (vezi articolul Sainsbury’s to send unsold food to UK biomass plant).

Printr-o varietate de tehnologii – bioplastic, nanoparticule, materiale reciclate si izolare imbunatatita -cateva companii incep sa extinda durata vietii de raft, sa reduca necesitatea de materiale plastice provenite prin prelucrarea petrolului, si sa reduca deseurile, spuneau saptamana aceasta sefii de sectoare la o dezbatere pe tema ecoambalarii la cel de-al XXII-lea Forum Cleantech din Copenhaga.
„Necesitatea de ambalaje durabile este evidenta. In unele locuri aceasta este o cerinta regulatorie, dar observam, de asemenea, si cererea consumatorilor pentru acestea” a spus Hakan Grubb, directorul firmei suedeze Xylophane, o companie care a imbunatatit un material izolant de ambalare care reduce deseurile alimentare extinzand durata de viata pe raft.
Xylophane extrage un polimer din taratele cerealelor pentru a crea o izolare perfectionata. Compania planuieste anul acesta sa-si infiinteze linia de productie gratie celor 4,3 milioane USD stransi in ianuarie .
Sectorul a inceput sa atraga atentia, dar investitorii spun ca inca nu se afla in aria lor de interes.
„Este o piata mare pentru ca exista un volum mare de materiale plastice si mentinerea cotei de piata a industriei ambalajului este absolut minima”, a spus Rob Wylie, partener la firma WHEB, care a investit intr-o companie ce dezvolta o tehnologie de prelungire a duratei vietii de raft a alimentelor ambalate pana la 28 zile.

Incat acest domeniu este la inceputuri, nu s-a gasit inca o solutie efectiva. Multe materiale noi sunt inca in curs de dezvoltare, iar multi consilieri spun ca fiecare pas inainte trebuie studiat prin prisma rezultatelor de la crearea acestora pana la aruncarea lor la gunoi.
„Materialul trebuie sa fie foarte bun in privinta proprietatilor de izolare si a costului, si sa nu fie mai scump decat cel pe care il inlocuieste”, spunea Andreas Hornfeldt, director de investitii la Stora Enso New Business Creation. „Trebuie avut in vedere si transportul, productia, reciclarea si confectionarea acestuia”
Grubb a mentionat ca companiile de ecoambalare nu vor primi vreun premiu pentru produsele lor, incat producatorii nu sunt dispusi sa plateasca in plus pentru ambalajul ecologic.
In plus, pana acum consumatorii nu au adoptat ecoambalajul daca aspectul acestuia era mai putin atractiv decat cel cu care erau obisnuiti, spunea Wylie.
„Majoritatea ambalajelor biodegradabile traditionale nu sunt atragatoare. Nu arata bine, sunt putin neclare” spunea Wylie. „Trebuie sa aiba aceeasi stralucire, sa creeze aceeasi impresie consumatorilor pentru ca acest lucru, in perceptia lor, este o garantie a calitatii…Tehnologii nu sunt orientati spre partea traditionala”
Ole Faarbaek Jensen, Dir. Gen. Executiv Adjunct al firmei spaniole NanoBioMatters, spunea ca cererea consumatorilor de ambalaje perfecte s-ar putea rezolva prin educatie.
NanoBioMatters foloseste o nano argila foarte abundenta pentru a imbunatati capacitatea de izolare a ambalajului si a reduce utilizarea petrolului pentru obtinerea de mase plastice. Nanotehnologia are o functie invizibila, dar Jensen spunea ca sectorul nu ar trebui sa respinga tehnologia bazata pe aspect.
„Pentru ca bioplasticul sa fie cu adevarat folositor, trebuie sa fie acceptat pe piata. Exista piete unde ambalajul este mai putin aspectuos dar se vinde mai bine din cauza ca populatia intelege ca e mai bine pentru mediul inconjurator. Acest lucru va necesita educatia publicului” a spus el. „Nanotehnologia nu implica pret mai mare, dar poate sa nu fie la fel de aspectuoasa”
Consiliul spunea ca ar putea face fata rezistentei pietei de a accepta bioambalajul. Bioplasticul inlatura necesitatea pentru plastic, ceea ce va afecta producatorii acestuia. Iar prelungirea vietii de raft ar putea insemna scaderea cumpararii de alimente de catre consumatori, incat va scadea numarul alimentelor ce se vor altera in frigider.
„Exista riscul ca producatorii sa vanda mai putin”, spunea Hornfeldt. „Dar majoritatea companiilor gasesc mai mare riscul ca produsele sa se altereze pe rafturi.”
Sursa: www.cleantech.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *