Antonescu: Proiectul Rosia Montana nu poate fi luat in discutie fara avizul Ministerului Justitiei

0
35
Antonescu: Proiectul Rosia Montana nu poate fi luat in discutie fara avizul Ministerului Justitiei
Antonescu: Proiectul Rosia Montana nu poate fi luat in discutie fara avizul Ministerului Justitiei

Presedintele Senatului, Crin Antonescu, a declarat, luni, raspunzand unei intrebari, ca, daca proiectul de lege privind Rosia Montana nu are avizul ministrului Justitiei, el crede ca acesta nu poate fi luat in discutie in Parlament.

Antonescu a fost intrebat, intr-o conferinta de presa sustinuta la Cluj-Napoca, in legatura cu un raport al Ministerului Justitiei, aparut in media, in care se fac o serie de observatii legate de proiectul de lege privind Rosia Montana, el aratand ca nu stie despre acesta, jurnalistii mentionandu-i totodata ca nu a fost dat un aviz.

“stiu, de exemplu, de la Varujan Vosganian, ministrul Economiei, ca domnia sa, care nu se afla in tara la momentul avizarii, a lasat dispozitii clare secretarului de stat Ciocanea pentru aviz cu observatii si sunt o serie de observatii acolo, sase observatii. (…) Vom vedea acest lucru, eu repet, daca proiectul – n-a intrat pe circuit – dar fara avizul ministrului Justitiei, va pot spune ca daca nu are acest aviz – ceea ce eu nu vreau sa va contrazic, pentru ca pareti mai informat strict pe speta – dar daca nu are avizul ministrului Justitiei cred ca nici nu putem sa il luam in discutie. Vom vedea exact”, a spus Antonescu, citat de Mediafax.

intr-o adresa din 13 august catre ministrul delegat Dan sova, semnata de secretarul de stat in MJ Florin Aurel Motiu, aparuta in presa, sunt mentionate o serie de observatii privitoare la proiectul de lege privind unele masuri aferente exploatarii minereurilor auro-argentifere din perimetrul Rosia Montana.

“Gandul” a notat ca in documentul adresat ministrului sova se arata ca propunerea de a aproba un contract-acord de drept privat prin lege nu corespunde finalitatii constitutionale a acesteia de a reglementa o maniera generala.

“Din aceasta perspectiva, aprobarea unui contract-acord prin lege nu corespunde finalitatii constitutionale a insati activitatii de legiferare ca activitate prin care se exercita puterea de stat, dat fiind ca scopul contractului-act individual vizeaza doar partile si interesele determinate ale acestora, in timp ce legea-act cu aplicabilitate eminamente generala-vizeaza societatea in general, reglementarea unei sfere cat mai largi de raporturi juridice in cadrul si in interesul societatii”, arata raportul de la Ministerul Justitiei.

De asemenea, noteaza “Gandul”, reprezentantii Ministerului Justitiei care au intocmit documentul arata ca o mare parte din termenii cuprinsi in lege sunt definiti imprecis si/sau incorect, lasand posibilitatea unor interpretari arbitrare.

“in ceea ce priveste calificarea interesului public national ca fiind ‘deosebit’, apreciem ca aceasta trebuie sa fie reanalizata, deoarece nu face decat sa genereze confuzie, respectiv, daca pentru proiectele de interes national expropriator este statul, atunci pentru cele de interes ‘deosebit’ nu se mai poate determina cine este expropriatorul. Mai mult, aceasta sintagma nu este nici macar consecvent utilizata in cadrul proiectului”, se arata in textul mentionat.

in privinta formularilor privind exproprierile de care vorbeste legea, documentul de la Justitie arata ca legea genereaza o situatie absurda, o “dubla expropriere”, mai noteaza sursa citata.

in plus, documentul face referire si la modul cum sunt implicate institutiile publice pentru punerea in practica a proiectului. “Referirea din ipoteza textului la ‘entitati publice’ nu este corelata cu continutul articolului in cadrul caruia regasim referiri la societati pe actiuni care nu au cum sa fie caracterizate ca entitati publice”, se arata in document.

De asemenea, se apreciaza ca ar mai fi nevoie de mai multe avize de la mai multe ministere, printre care cel de Externe, de Interne si cel al Apararii Nationale.

“Prin urmare, va transmitem observatiile noastre cu privire la proiectul de lege propus pentru a reanaliza masurile preconizate in raport cu aceste observatii si ne rezervam dreptul ca la data retransmiterii proiectului sa intreprindem o noua analiza conform procedurii”, conchid autorii documentului.

Liderii PDL au sustinut, joi, ca proiectul de la Rosia Montana nu are avizul Ministerului Justitiei si il acuza pe premierul Victor Ponta ca nu a prezentat un punct de vedere clar despre proiect, Catalin Predoiu spunand ca acest lucru “denota dispret pentru Parlament si denota dispret pentru cetateni”.

Presedintele PDL, Vasile Blaga, a declarat, joi, la Eforie Nord, la deschiderea scolii de Vara a Organizatiei Pensionarilor si Varstei a treia a PDL, ca prin atitudinea pe care o are vizavi de proiectul de la Rosia Montana, Victor Ponta nu va mai fi luat in serios de vreun premier al unei tari europene.

“Rosia Montana. Mai tineti minte ce spunea Victor Ponta cand era in opozitie? Acum acelasi Ponta semneaza un proiect de lege fara a avea avizul de fond al Ministerului Justitiei ca si cand ministrul Justitiei nu ar fi membru al cabinetului si nu i-ar fi chiar prieten, ca astia lucreaza in familie. Dar in acelasi timp vazand presiunile opiniei publice ce zice Ponta? Eu, prim-ministru, sunt de acord, dar eu, deputat, nu votez, ca nevasta-mea se pune in lanturi, iar partidul sa faca ce vrea. Ce prim-ministru dintr-o tara europeana il va mai lua in serios pe omul asta?”, a afirmat Vasile Blaga.

De asemenea, prim-vicepresedintele PDL Catalin Predoiu a criticat “comportamentul” Guvernului privind proiectul de la Rosia Montana, sustinand ca acesta denota “iresponsabilitate” si “frica de a lua decizii”.

“in ceea ce priveste Rosia Montana, vedem si aici un comportament al Guvernului care denota iresponsabilitate, frica de a lua decizii, trimiterea in Parlament a unui proiect fara avize, atitudine echivoca fata de proiect, il sustin sau nu il sustin, nu stim acest lucru, secretomanie in ceea ce priveste conditiile, sunt sau nu discutii in subteran legate de acest proiect pe care le conduce Guvernul? Spun ca in orice proiect, nu numai Rosia Montana, trebuie sa obtinem maximum de avantaje financiare pentru statul roman si nu avem garantia vazand acest guvern corupt ca le poate obtine. Ba chiar conduita acestui Guvern in privatizarile anterioare lasa sa se inteleaga ca suntem in nesiguranta din acest punct de vedere”, a mentionat Predoiu.

El a precizat ca este “inadmisibil” ca proiectul de la Rosia Montana sa ajunga in Parlament fara avizul de la Ministerul Justitiei si ca in acest mod Guvernul si premierul arata “dispret fata de Justitie, Parlament si fata de cetateni”.

“in ceea ce priveste activitatea Guvernului in general suntem din ce in ce mai ingrijorati, observam ca avem de-a face numai cu incompetenta, dar deja avem de-a face cu abuzuri. Sa trimiti in Parlament un proiect de lege fara avizele esentiale pe care trebuie sa le primeasca este inadmisibil. Va spun ca in guvernele PDL nu se intra pe ordinea de zi cu proiecte de lege care nu aveau avizele cerute de actele normative de tehnica legislativa. Faptul ca trimiti in Parlament un proiect de lege fara avizul Ministerului Justitiei denota dispret nu numai pentru Ministerul Justitie si pentru Justitie in general, dar denota dispret pentru Parlament si denota dispret pentru cetateni. Guvernul Ponta, insusi premierul Victor Ponta, dispretuieste si Justitia si Parlamentul si cetatenii, asta este intelesul actelor sale din ultima vreme: dispret”, a mai declarat Catalin Predoiu.

Proteste fata de acest proiect au avut loc, in ultimele zile, la Bucuresti si in alte orase din tara, dupa ce, in 27 august, Guvernul a aprobat un proiect de lege care reglementeaza exploatarea minereurilor din perimetrul Rosia Montana, documentul urmand sa fie transmis Parlamentului spre adoptare.

Exploatarea ar urma sa inceapa in noiembrie 2016, dupa ce planul urbanistic zonal va fi aprobat pana la sfarsitul acestui an, iar participatia statului ar creste cu inca 5,69%, la 25% din actiuni, dar conditionat de emiterea la timp a tuturor autorizatiilor, potrivit unui draft al Acordului intre Guvern, Gabriel Resources si Rosia Montana Gold Corporation pentru inceperea exploatarii.

Compania Rosia Montana Gold Corporation detine la Rosia Montana (judetul Alba), prin concesionare in vederea exploatarii, cel mai important zacamant de aur din Romania, evaluat la aproximativ 300 de tone de aur si 1.600 de tone de argint.

Investitia Rosia Montana, blocata de mai multi ani din cauza disputelor privind protectia mediului, a fost inclusa in Planul national de investitii si locuri de munca lansat, in urma cu o luna, de Guvern si prezentata ca proiect de “exploatare cu noi standarde de mediu” de unde statul estimeaza beneficii de 78% din ceea ce genereaza proiectul.

Compania Gabriel Resources detine in prezent 80,69% din proiectul Rosia Montana, restul fiind in posesia statului prin compania Minvest.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here