Armata moderna, fara benzina?

Cercetatorii britanici creeaza vehicule militare care nu au nevoie de petrol

Tehnologiile „verzi” au devenit obiectiv militar, a anuntat, la sfarsitul saptamanii trecute, Ministerul Apararii din Marea Britanie. Directorul pentru Stiinta si Tehnologie din cadrul acestui minister, Paul Stein, a prezentat in fata Societatii Aeronautice Regale din Londra proiectele de cercetare ale armatei britanice pentru urmatorii ani. Pe langa independenta de petrol, Stein a mai promis avioane capabile sa transporte rachete intercontinentale, tancuri „usoare” si echipamente de comunicatii mai performante decat in filmele SF.

„Dependenta de combustibilii fosili este, in prezent, o slabiciune a fortelor militare”, a apreciat Paul Stein. Cercetatorii armatei si-au propus sa dezvolte motoare capabile sa functioneze cu aproape orice, incepand de la ulei de floarea-soarelui si pana la apa sau biogaz, pentru a putea face fata provocarilor din viitorii ani, se spune in raportul intocmit de Ministerul Apararii. Chiar daca primele rezultate vor veni abia peste cativa ani, mai multe armate din lume si-au propus acest obiectiv, impus de realitatea restrangerii resurselor de petrol.

Raportul britanic citeaza eforturile facute de Aviatia Militara a Statelor Unite, US Air Force, care experimenteaza de mai multi ani motoare de aviatie ce folosesc un amestec de benzina si combustibili „verzi” (etanol, biogaz, hidrogen etc.). Conform raportului britanic, americanii vor avea deja avioane care zboara fara benzina la sfarsitul anului 2010 si, spune Paul Stein, aviatia militara britanica trebuie sa faca acelasi lucru.

Energie solara sau hidrogen produs de alge

Un pilot militar este echipat, din cap pana-n picioare, cu aparatura electronica ce cantareste deja peste 25 de kilograme

Intre inventiile deja aplicabile vehiculelor militare, raportul britanic, dat publicitatii de cotidianul „The Times”, citeaza avioanele fara pilot care folosesc exclusiv energie solara si rachetele alimentate cu hidrogen obtinut din cultivarea algelor in acvarii amplasate in desert. Tancurile pot sa functioneze cu baterii sau cu ulei obtinut din presarea semintelor de jatropha, planta capabila sa se dezvolte aproape in orice conditii de sol si temperatura. Intreaga flota ar putea fi alimentata de o combinatie gestionata computerizat intre energia vantului, energia solara, energia valurilor si arderea unor combustibili sintetici obtinuti din plante cultivate la bordul vaselor, estimeaza raportul prezentat de directorul pentru Stiinta si Tehnologie.

Industria britanica, invitata sa coopereze

Nevoile tehnice si tehnologice impuse de noua strategie militara vor fi prezentate, in aceste zile, marilor companii industriale civile, precum si institutelor de cercetari din Marea Britanie. Paul Stein a dat exemplu distrugatoarele marinei britanice „Type45” care sunt propulsate cu electricitatea produsa de un generator de biogaz aflat la bord, care a fost realizat de o companie civila.

Ministerul britanic nu exclude colaborarea cu tarile membre NATO si raportul mentioneaza cercetarile comune facute impreuna cu un institut de cercetari francez, care-si propun obtinerea unui generator electric nuclear de mici dimensiuni, care va folosi materiale speciale de protectie impotriva radiatiilor, capabile sa transforme radiatiile in curent electric.

Oficialul bri-tanic a re-cu-noscut ca, din-colo de necesitatea de a reduce emisiile de gaze poluan-te, alte doua argumente majore au determinat aceste proiecte: reducerea notei de plata pentru combustibili, care atinge 400 milioane de lire anual, precum si reducerea dependentei de petrolul importat din statele „instabile” din Orientul Mijlociu.

Sursa: Adevarul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *