Asfaltul si turistii „ataca” cea mai mare padure virgina din Europa

Efectele construirii unui drum national prin Parcul Retezat starneste, in continuare, opozitia organizatiilor de mediu. Drumul National 66A, ce va trece si prin rezervatia Domogled-Valea Cernei, din sud-vestul Romaniei, ameninta singura padure intacta de pe Batranul Continent.Singura padure virgina de pe continent

Parcul National Retezat, propus printre cele sapte minuni naturale ale lumii, este traversat de al doilea tronson al Drumului National 66A (DN66A), care leaga municipiul Petrosani de Baile Herculane. Constructia drumului a starnit o furtuna de proteste din partea ecologistilor.

Ei spun ca drumul este inutil. Acesta este impracticabil sase luni de zile din an. Construirea unei cai moderne de acces va facilita patrunderea masiva si necontrolata al turistilor in rezervatii. Atat administratorii parcurilor, cat si membrii consiliilor stiintifice s-au declarat ingrijorati de acest pericol.

Cel de al treilea sector al DN66A, aflat in faza de obtinere a acordului de mediu, este proiectat sa traverseze Parcul National Domogled-Valea Cernei, una dintre cele mai frumoase si mai bine conservate arii protejate din Romania.

Un acord contestat

Administratia Parcului National, cu suportul Consiliului Stiintific al rezervatiei, si-a dat acordul pentru realizarea celui de-al treilea tronson, desi calea rutiera ar urma sa treaca inclusiv prin arii de protectie integrala, in care legislatia interzice orice fel de constructie.

Singurul obstacol care mai sta in calea buldozerelor este acordul de mediu, pe care constructorul nu-l poate inca obtine, din cauza opozitiei reprezentantilor organizatiilor de mediu.

Directorul Parcului National Domogled-Valea Cernei, Ioan Gaspar, ne-a declarat ca acordul dat de administratie respecta legea, avand in vedere ca a fost aprobat de Consiliul Stiintific al Parcului.

„Este vorba de asfaltarea unui drum forestier existent, nu de construirea unui drum nou. Impactul asupra Parcului va fi pe cat posibil redus. In plus, ca sa nu existe ulterior probleme cu alte constructii, administratiile locale din comunele Pades si Tismana au fost de acord sa voteze planuri de urbanism zonal care sa interzica orice constructie”, a spus Ioan Gaspar.

Ecologistii se revolta

Mai multe organizatii ecologiste au cerut insa administratiei sa retraga acest acord, printr-o plangere prealabila. In cazul in care acordul va fi mentinut, ei vor apela la contenciosul administrativ, pentru anularea actului.

Principalul argument invocat de ecologisti este „Raportul de evaluare al impactului asupra mediului”, intocmit pentru tronsonul III al DN66A, pe care biologul Tamas Papp, de la Grupul ecologist Milvus, l-a catalogat drept „un dezastru din punct de vedere stiintific”.

Drumul va aduce alt pericol: turistii

Presedintele Consiliului Stiintific al Parcului National Domogled-Valea Cernei, Ioan Povara, ne-a spus ca acordul a fost dat in unanimitate.

„Cea mai ingrijoratoare problema nu este traficul, ci lipsa de civilizatie a unor turisti. Dupa ce se va face drumul, va fi un val de turisti. Daca se va face corect paza, cei pusi pe distrugere, pe aruncat gunoaie, pe facut focul oriune, vor fi descurajati”, ne-a declarat Ioan Povara.

Seful Consiliului Stiintific ne-a mai spus ca, „atunci cand vine vorba despre impactul pe care il va avea turismul in zona, nu sunt sigur nici in proportie de 40% ca a fost o decizie buna acest acord. Siguranta mea creste insa la 80% daca se face paza si protectie cum trebuie”. Totusi, Ioan Povara a recunoscut ca numarul rangerilor – politistii rezervatiei – angajati de administratia Parcului este foarte mic.

Ecologistii s-au declarat surprinsi de decizia Consiliului Stiintific. Ei nu-si pot explica cum de au fost trecute cu vederea greselile flagrante din „Raportul de evaluare al impactului asupra mediului”. Directorul Ioan Gaspar ne-a declarat ca va avea loc o intalnire a administratiei si a membrilor Consiliului Stiintific, cu reprezentantii ONG-urilor, la 26 noiembrie. Ioan Povara a spus ca, daca argumentele ecologistilor se dovedesc corecte, Consiliul isi va reconsidera pozitia.

Precedentul „Retezat”

Lucrarile la sectorul al doilea al DN66A au inceput cu aproximativ noua ani in urma, ne-a spus directorul Parcului National Retezat, Zoran Acimov, ca o modernizare a unui vechi drum forestier.

Constructia a intampinat multe probleme. Lucrarile au fost suspendate pe fondul lipsei de bani, dar si in urma interventiilor Garzii de Mediu. Constructorii au fost amendati, au existat proteste, dar, cu incapatanare si fara sa tina seama de lipsa avizelor necesare, drumarii au continuat sa toarne asfalt.

„Drumul acesta nu are impact asupra Parcului, ca si constructie, dar e periculos prin dezvoltarile imobiliare si economice pe care le permite. Din punct de vedere al traficului, nu se justifica, mai ales ca sase luni pe an este impracticabil din cauza zapezii. Am incercat sa impiedicam constructia lui, dar a fost imposibil. Cand incercam sa blocam o problema, incepeau altceva. Cum sa va zic, nu au facut pagube in timpul constructiei, dar au avut o atitudine ticaloasa”, ne-a relatat Zoran Acimov despre construirea tronsonului doi al DN66A.

Artificiu pentru ocolirea legii

Legea privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice interzice orice fel de constructie in zonele de protectie integrala, pe care DN66A ar urma sa le traverseze in Rezervatia Domogled – Valea Cernei.

Consiliul Stiintific al rezervatiei Domogled a recurs insa la un artificiu si a declarat fasia de teren care urmeaza sa fie asfaltata drept zona de dezvoltare durabila, in care asemenea constructii sunt permise. Maria Mihul, coordonator pe biodiversitate la WWF, a spus insa ca nu a vazut niciun document din care sa rezulte ca modificarea a fost facuta legal.

Minunea din sud-vestul tarii

Parcul National Retezat a participat, timp de doi ani, la competitia pentru stabilirea celor sapte minuni naturale ale lumii, arbitrata de o comisie internationala.

A reusit sa ajunga in Top 10 la sectiunea „Paduri, parcuri nationale si rezervatii naturale” si a trecut pana in semifinale, alaturi de alte minuni ale naturii: fluviul Amazon, Marea Bariera de Corali sau Marea Moarta.

„Cea mai ingrijoratoare problema nu este traficul, ci lipsa de civilizatie a unor turisti.” Ioan Povara – presedintele Consiliului Stiintific al Parcului National Domogled-Valea Cernei

Sursa: Adevarul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *