Autostrazile marii, o sansa pentru mediu

autostrada_prin_mare_1221602286.jpgIncepand din acest an intre Franta si Spania vor fiinta doua autostrazi ale marii, urmand ca din 2010 proiectul sa fie extins. Se are in vedere transferarea cu pana la 10 procente a traficului greu din Pirinei si Alpi, catre traficul maritim.

Secretarul de stat francez, Dominique Bussereau, si Ministrul Infrastructurii spaniol, Magdalena Alvarez Arza, au semnat pe 27 februarie, la Paris, o declaratie comuna in vederea punerii in practica a doua autostrazi ale marii intre Franta si Spania pana la sfarsitul anului 2009.

Prima va lega Nantes-Saintes-Nazaire de Gijon (nordul Spaniei). Ea va fi exploatata de catre armatorul Louis Dreyfus si de grupul italian Grimaldi. A doua va pleca din Nantes si Le Havre si va ajunge la Vigo (nord-vestul Spaniei) si, incepand din 2010, la Algesiras, in sud. Acciona Trasmediterranea va fi operatorul acestei linii.

Cele doua autostrazi maritime vor fi dedicate transportului de camioane. Obiectivul este ca in cativa ani sa se ajunga a fi transportate pe apa 100.000 de camioane de tonaj greu pe an pentru a se debloca traficul rutier transpirinean si de a reduce emisiile de gaz de esapament. Catre destinatiile amintite circula, strabatand Pirineii, trei milioane de camioane de tonaj greu pe an.

Acest proiect trebuie sa creeze o alternativa maritima pentru evitatarea problemei congestiei actuale din Pirinei si de a crea locuri de munca, a subliniat ministrul spaniol Magdalena Alvarez Arza, la semnarea declaratiei de intentie.

Acest demers se inscrie in politica Grenelle Environment, sprijinita de Secretarul de Stat Dominique Bussereau si are ca obiectiv cresterea pretului de transport non-rutier de la 14% la 25% in Franta, pana in 2020. Le Grenelle prevede in plus, transferarea a 5-10% din transportul rutier din Alpi si Pirinei catre transportul maritim.

Cei doi oficiali spera sa definitiveze acordul in timpul summit-ului franco-spaniol de la Madrid din 28 aprilie si sa sustina proiectul in fata parlamentarilor din cele doua tari, in cursul acestui an. Franta si Spania s-au angajat sa sustina proiectul cu o subventie de 30 de milioane de euro pe o perioada de 5 ani.

In primul an de la darea in folosinta a acestor rute, sunt programate 8 plecari saptamanale din porturile franceze, apoi, odata cu dezvoltarea serviciilor, 14 plecari saptamanale, au aratat cei doi ministri.

Deasemenea, sunt prevazute si alte proiecte de astfel de autostrazi. Lucram cu Franta, Italia si Spania pentru a extinde proiectul, a declarat Magdalena Alvarez.
Franta are, de altfel, un grup de lucru cu Portugalia si va lansa o oferta in 2009. Un proiect legat de aceleasi autostrazi ale marii este, deasemenea, prevazut in cadrul Uniunii pentru Mediterana, a precizat M. Bussereau, in care Marocul si Tunisia ar putea fi asociate. Acest proiect va fi destinat sa usureze schimburile cu tarile din jurul Mediteranei, cu scopul crearii sau intaririi legaturilor maritime existente.

Sursa: www.actu-environnement.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *