Banul, mai important decat mediul

Primul criteriu pe care romanii il iau in calcul atunci cand aleg un produs este pretul si nu campania de mediu a firmei. Francezii prefera companiile responsabile .
obiecte din PETuri
Mallurile lanseaza campanii ecologice pentru a-si promova imaginea, dar si pentru a educa publicul in spiritul protectiei mediului.

Un copac in marime naturala facut din peturi si o casa construita, de asemenea, din sticle de plastic atrag privirile celor care intra zilele acestea in Plaza Romania. Tot centrul comercial a fost impanzit de panouri imense care prezinta vizitatorilor informatii cu privire la speciile amenintate cu disparitia, precum dropia sau sturionul.

La etajul trei, exact in fata cinematografului, se inalta o „sculptura” din peturi, iar panourile descriu efectele pe care acumularea de dioxid de carbon in atmosfera le are asupra climei. In plus, exista un punct unde clientii centrului comercial pot face donatii pentru impaduriri.

„Prin aceasta campanie se doreste tragerea unui semnal de alarma asupra efectelor ireversibile ale schimbarilor climatice, precum si dezvoltarea unei atitudini responsabile fata de mediu”, a declarat Marilena Brinzan, director de relatii publice la Anchor Group, care detine Plaza Romania.

Unii oameni se opresc sa citeasca mesajele, altii trec nepasatori mai departe. Unii se arata chiar foarte preocupati de soarta mediului inconjurator, dand bani pentru plantarea de copaci. „Donatiile cele mai mari se fac in weekend, cand oamenii au mai mult timp liber, si mai putin in timpul saptamanii, cand probabil sunt mai grabiti”, a spus Cristina Simionescu, voluntar la organizatia neguvernamentala ViitorPlus.

Zeci de mii de oameni, zilnic la mall

Mallurile au devenit, cel putin in Bucuresti, un mod de viata. Tinerii isi petrec timpul liber in astfel de centre comerciale care le pun la dispozitie cafenele, restaurante, cinematografe, sali de fitness si de biliard si chiar sali de lectura. Numai mallul din Drumul Taberei atrage zilnic aproximativ 35.000 de vizitatori, in weekend, traficul ajungand la aproape 50.000 de oameni.

„Un centru comercial este astazi nu numai o destinatie de cumparaturi, ci si un loc in care din ce in ce mai multi oameni isi petrec timpul liber. Este datoria noastra de a initia si promova campanii prin care sa ne implicam activ in comunitatea din care facem parte”, a mai spus Marilena Brinzan.

Conferinta de responsabilizare

Preocuparea companiilor pentru calitatea mediului inconjurator a constituit tema principala a celei de-a treia editii a conferintei internationale de responsabilitate sociala corporatista (CSR), desfasurata la inceputul acestei saptamani in Bucuresti. CSR 2008 „Living the Green” a reunit experti din companii private internationale si autohtone care au vorbit despre cat este de important ca toate corporatiile sa induca propriilor angajati, dar si clientilor lor, o atitudine responsabila fata de mediu.

Participantii la conferinta au fost supusi unor sondaje de opinie ad-hoc. Cei intervievati au considerat, intr-o majoritate convarsitoare, ca o companie poate schimba comportamentul clientilor fata de mediu, dar si ca schimbarea comportamentului va avea un impact major asupra incalzirii globale. „Schimbarile climatice se schimba deoarece consumatorii se schimba”, a spus Cosmin Alexandru, director asociat al companiei de consultanta in branding, Brandivia, prezent la conferinta internationala.

Romanii, diferiti de francezi

Reprezentantii hypermarketurilor din Romania spun, de asemenea, ca marile magazine, care sunt vizitate de foarte multi oameni, pot avea un rol deosebit in educarea publicului. „Noi suntem un instrument foarte important in educatie”, a spus Andreea Mihai, director de marketing la Carrefour. Aceasta a adaugat ca romanii sunt diferiti de francezi in privinta criteriilor pe care le iau in calcul atunci cand aleg sa cumpere un produs sau altul.

Francezii prefera companiile care sustin campanii responsabile, in detrimentul celor neimplicate social. In urma sondajului realizat in cadrul conferintei CSR 2008, s-a constatat ca romanii pun pe primul loc pretul produsului si nu responsabilitatea companiei fata de mediu. „Pentru cei mai multi romani, pretul este pe primul loc”, a apreciat si Cosmin Alexandru.

Romania, la inceput de drum

La Conferinta Internationala de Responsabilitate Sociala Corporatista – CSR 2008 „Living the Green”, au participat experti din companii romanesti si straine, dar si autoritati din Romania, din Marea Britanie si din Olanda. Aceasta conferinta a fost initiata de Luminita Oprea, autoarea primei carti de responsabilitate sociala corporatista din Romania.

Prin programele de CSR, companiile incearca sa contribuie la dezvoltarea durabila a comunitatilor in care isi desfasoara activitatea. Conform unui studiu realizat anul acesta in SUA, 80 la suta dintre respondenti au spus ca prefera companiile care sunt asociate unei cauze bune. Daca in strainatate CSR-ul a devenit in ultimii ani o obisnuinta in afaceri, la noi, lucrurile abia incep sa se miste.

Un dublu rol

Conform site-ului CSR Romania, activitatile care se inscriu in acest concept aduc beneficii, atat societatii, cat si firmei. Exista insa critici la adresa firmelor care se indreapta catre CSR. „Pana la urma este vorba despre o strategie de marketing prin care firmele nu fac altceva decat sa-si aduca un plus de imagine si nimic mai mult”, spunea reprezentantul unui ONG prezent la conferinta „Living the green”.

Exista insa si persoane care incearca sa vada ambele fete ale problemei. „Aceste comunicari sociale responsabile au un dublu rol: de a sensibiliza publicul larg asupra problemelor actuale si pe de alta parte, este o actiune de marketing care ajuta si la imaginea companiilor care initiaza astfel de campanii”, este de parere Lucian Zabala, un tanar manager.

Sursa: Adevarul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *