Incepe sa creasca numarul de birouri „verzi”

0
63
Incepe sa creasca numarul de birouri "verzi"

Consultantii imobiliari spun ca, desi rezultatele nu se vad imediat, companiile romanesti incep sa aplice in spatiile de birouri tot mai multe masuri legate de protejarea mediului inconjurator, ca sa-si reduca din cheltuielile de functionare.

Monica Vasile, Senior Office Consultant la DTZ Echinox, spune pentru startups.ro ca atitudinea eco-friendly se manifesta din ce in ce mai mult, inclusiv in randul firmelor romanesti, care sunt din ce in ce mai constiente de beneficiile economice ale unui birou „verde„, cat si de contributia la rationalizarea resurselor si la protejarea mediului, desi, cand a aparut, in urma cu cativa ani, era privita ca un „moft corporativ” al companiilor mari.

Oana Adjudeanu, Property Manager in departamentul de Property Management la ColliersInternational Romania, spune pentru startups.ro ca o categorie a celor care vor sa economiseasca sunt chiriasii cladirilor verzi, construite dupa standarde ecologice, unde investitia pentru ecologizare si economisire este realizata de catre proprietarul cladirii, ca parte a procesului de certificare, iar a doua categorie sunt companiile care activeaza in cladiri fara certificare verde, dar dispuse sa faca o investitie proprie in spatiul inchiriat.

Se simte un interes crescut din partea companiilor fata de cladirile cu certificare verde, ca urmare a trei factori: necesitatea reducerii costurilor, alinierea la strategia de responsabilitate sociala corporatista si, nu in ultimul rand, accesul mai facil la mijloacele care permit reducerea costurilor si adoptarea unei strategii operationale eco-friendly, din punctul de vedere al pretului, precum si al diversitatii ofertei existente. Pionierii atitudinii verzi in randul companiilor din Romania au fost companiile multinationale. Avem exemplul unei companii internationale care a ales sa isi certifice spatiul inchiriat, desi cladirea in care activeaza nu are un astfel de certificat„, detaliaza Oana Adjudeanu.

Potrivit consultantilor imobiliari, firmele sunt interesate sa-si diminueze cat mai mult costurile de functionare ale biroului: chiria, serviciile de mentenanta si preturile la utilitati.

Monica Vasile precizeaza ca nivelul scazut al chiriei aferente unor spatii moderne de birouri, situate in zonele de business descentralizate, atrage cat mai multi ocupanti, in ciuda faptului ca pozitionarea este departe de a fi ultracentrala.

Satisfactia de a functiona intr-o zona mai putin aglomerata, amenajata cu spatii verzi, cu dotari si facilitati clasa A, cu un layout ce permite eficientizarea amenjarii spatiilor de lucru, este foarte mare„, explica Monica Vasile.

Ce se poate face cand cladirea nu are certificare „verde

Oana Adjudeanu mentioneaza ca, daca nu stau in cladiri verzi, masurile pe care firmele le pot lua pentru a reduce costurile de functionare si a transforma biroul intr-unul eco-friendly sunt:
• folosirea corpurilor de iluminat economice;
• utilizarea de robinete cu aeratoare, pentru reducerea consumului de apa in spatiile destinate bucatariei si toaletelor;
• implementarea unor programe de reciclare;
• instalarea sistemelor de inchidere centralizata a luminii si a calculatoarelor;
• instalarea de senzori pentru controlul consumului de electricitate in zonele utilizate mai putin pe parcursul zilei de catre angajati, cum ar fi bucataria, toaletele, camera serverelor, spatiile de depozitare etc;
• achizitionarea produselor de mobilier si a finisajelor din lemn provenit din paduri administrate in mod responsabil;
• instalarea unui numar suficient de panouri de comanda pentru sistemele de aer conditionat si lumina, astfel incat angajatii sa poata ajusta intensitatea folosirii acestora conform nevoii fiecaruia – finalitatea este optimizarea consumului de electricitate.

Pe langa aceste recomandari, Alexandru Petrescu, managerul Esop, spune pentru startups.ro ca firmele care n-au biroul intr-un spatiu eco-friendly ar putea:
• apela la un arhitect „planner„, cand compartimenteaza spatiul si chiar in faza de selectie a cladirii de birouri;

Un spatiu de birouri eficient din acest punct de vedere poate avea o factura la intretinere cu pana la 40% mai mica. De exemplu, separarea incaperilor care iau in calcul instalarea in fiecare zona distincta a termostatelor de reglare a temperaturii poate oferi posibilitatea ca intr-un birou sa functioneze sistemul de climatizare. Daca spatiul este orientat spre nord, are alte nevoi fata de un spatiu orientat spre sud, mai ales in perioadele de toamna-primavara„, spune Alexandru Petrescu.

• monta termostate pentru a regla in permanenta sistemul de caldura – racire a incaperilor;
• recicla consumabilele – hartia, bateriile, calculatoarele vechi etc;
• comunica intre angajati prin e-mail sau intranet, ca sa se economiseasca hartia;

colecta selectiv deseurile;
• reconditiona mobilierul vechi, sa cumpere cat mai rar mobilier nou;
• creste plante naturale in birouri, ca sa oxigeneze si sa infrumuseteze interioarele;
• amenaja gradinile sau curtile cladirilor, oricat de mici sunt, pentru a asigura un spatiu exterior placut si care in acelasi timp furnizeaza oxigen;
• amenaja terasele, chiar si cele de la etajele superioare, cu plante de exterior, rezistente, astfel incat angajatii sa se poata bucura de o pauza eco;
• monta folii reflective pentru geamuri, care sa fereasca angajatii de patrunderea soarelui vara si astfel sa foloseasca mai putin sistemul de aer conditionat, pentru a reduce consumul de energie.

In acelasi scop se pot monta copertine deasupra geamurilor sau teraselor unde bate soarele prea puternic„, explica Alexandru Petrescu.

Ce solutii se folosesc in firmele din Romania
In politica interna a multor companii intra practici de colectare selectiva a hartiei, plasticului, incurajarea folosirii de recipiente si tacamuri refolosibile in detrimentul celor de unica folosinta si, nu in ultimul rand, o abordare economica a resurselor – electricitate, apa, prin evitarea consumului inutil sau excesiv. Aceste ultime practici nu sunt neaparat in masura sa aduca economii semnificative pe termen scurt, dar imbina armonios activitatea de tip corporate cu resposabilitatea pentru mediu, oferind un exemplu sustenabil mediului de afaceri de astazi„, precizeaza Monica Vasile.

Oana Adjudeanu spune ca printre cele mai frecvente masuri intreprinse de companii si care nu presupun o investitie considerabila se numara: implementarea programelor de reciclare, utilizarea sistemelor centralizate de inchidere a echipamentelor electrice, reducerea consumului de apa, folosirea corpurilor de iluminat economice.

Alexandru Petrescu precizeaza ca printre masurile luate de proprietarii unor cladiri din Bucuresti au fost: apelarea la un arhitect „planner„, pentru a eficientiza spatiul de lucru, si montarea de termostate; comunicarea realizata mai mult prin mijloacele electronice si tiparirea mai rara a documentelor care circula intre angajati.

Ce conditii exista in cladirile certificate

Consultantul de la DTZ Echinox spune ca, in prezent, dezvoltatorii pun mare accent pe eficientizarea costurilor de functionare ale cladirilor, ca principal element competitiv in atragerea de chiriasi de calitate.

Proiectele de tip <green building> permit economii semnificative la costurile cu intretinerea (caldura, lumina, apa etc.), lucru foarte apreciat de catre chiriasi. S-a demonstrat, in urma unui studiu derulat de DTZ, ca majoritatea chiriasilor din Europa Occidentala sunt dispusi sa aloce peste 75% din economiile realizate la cheltuielile de mentenanta pentru a plati o chirie mai mare, intr-un sediu modern si eficient energetic. Aceasta tendinta nu este atat de pronuntata in Romania, dar marcheaza cu certitudine directia in care ne indreptam pe termen mediu si lung„, detaliaza Monica Vasile.

Alexandru Petrescu spune ca in Bucuresti exista patru cladiri construite si certificate sau in curs de certificare drept cladiri verzi, fie pe sistemul BREEAM (Building Research Establishment Environmental Assessment Method), fie LEED (Leadership in Energy and Environmental Design): Euro Tower, Platinium Business, Lake View si Swan Office&Technology.

Un birou eco ar trebui sa fie mai economic din punct de vedere al costurilor de intretinere, ceea ce isi doresc toti angajatorii, in aceste vremuri de criza. Deocamdata insa cladirile de acest gen sunt de clasa A, se adreseaza doar clientilor <corporate>, de top, care inteleg beneficiile pe termen lung. Cladirile eco-friendly incep sa castige teren in piata, dar inca acest criteriu de selectie nu este prioritar la alegerea unui spatiu de birouri. In timp, aceasta preocupare se va intensifica, pentru ca exista si recomandari la nivelul Uniunii Europene pentru cresterea eficientei cladirilor„, subliniaza Alexandru Petrescu.

Oana Adjudeanu precizeaza ca avantajele cladirilor verzi sunt:
• o anumita orientare a fatadei, ceea ce reduce energia utilizata, indiferent de sezon, de exemplu, in timpul verii, utilizarea sistemului de ventilatie este mult diminuata, iar iarna, cladirea beneficiaza de suficienta lumina naturala, astfel incat sa fie nevoie de mult mai putina caldura
• interzicerea fumatului, atat in interior, cat si la o distanta de minimum opt metri fata de orice intrare in cladire
• protejarea stratului de ozon prin utilizarea sistemelor de ventilatie pe baza de refrigerenti ce nu contin compusi CFC (cloro-fluoro-carbonici)
• majoritatea materialelor folosite sunt certificate de institutii avizate, pentru nivelul scazut de compusi organici volatili.


DE RETINUT:
Pionierii atitudinii „verzi” in randul companiilor
 din Romania au fost multinationalele.
Folosirea corpurilor de iluminat economice, a robinelor cu aeratoare in bucatarie si toalete si implementarea unor programe de reciclare sunt printre masurile eco-friendly pe care firmele din Romania le iau pentru a-si reduce costurile.
Alte masuri sunt apelarea la un arhitect „planner”, pentru a eficientiza spatiul de lucru, si comunicarea intre angajati  realizata mai mult prin mijloacele electronice.
Amenajarea de spatii verzi in cladire – plante naturale in birouri, gradini sau curti interioare in cladiri, terase – este o alta masura pentru un birou eco-friendly.
Dezvoltatorii pun mare accent pe eficientizarea costurilor de functionare ale cladirilor, in prezent, ca principal element competitiv in atragerea de chiriasi de calitate.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here