Uniunea Europeana (UE) si-a fixat doua noi obiective dificile pentru negocierile mondiale despre schimbarile climatice, respectiv diminuarea cu 10% a emisiilor companiilor aeriene si cu 20% a celor ale vapoarelor pana in 2020, dar proiectul nu a reusit sa castige unanimitate, potrivit AFP.vapoare

„Trebuie reorganizate sectoarele transporturilor maritim si aerian”, a declarat luni presedintele CE, Jose Manuel Barroso, in fata participantilor la o conferinta organizata la Bruxelles cu privire la combaterea incalzirii climatice. Subiectul este insa unul delicat, mai ales pentru natiunile maritime europene, precum Grecia, Cipru, Malta si Italia, care se gandesc la posibilitatea transferarii navelor in afara tarii.

„Daca relocarea unei otelarii este dificila, trecerea (unei nave) sub pavilion de complezenta este mai facila, in cazul in care UE impune reguli prea stricte”, a declarat unul dintre negociatori pentru AFP.

Reprezentantii celor 27 de tari europene vor incerca sa depaseasca aceste probleme in cursul saptamanii, pentru a prezenta o pozitie comuna a UE, la Bangkok, unde vor fi reluate discutiile mondiale pe subiectul climei.

UE – care controleaza 41% din flota mondiala – si-a propus sa reduca emisiile de CO2 ale navelor cu 20% pana in 2020 comparativ cu nivelul din 2005 si sa puna in aplicare un mecanism care sa permita crearea de resurse financiare ce ar urma sa fie distribuite tarilor in curs de dezvoltare. Mecanismul ar putea fi ori o taxa pe carburant, ori o cota pentru emisii, cum a fost stabilita pentru transportul aerian.

In prezent, desi nu exista un acord la nivel international UE a luat in mod unilateral decizii privind transportul aerian, cu riscul de a intampina problema din partea SUA.

De la 1 ianuarie 2012, toate companiile aeriene care opereaza in UE vor trebui sa-si limiteze emisiile de CO2 la 97% din nivelul din anul de referinta, calculat ca medie a emisiilor din anii 2004-2006.

Acest plafon va fi redus in fiecare an pana in 2020 si ar trebui sa duca la diminuarea cu 5% a emisiilor avioanelor. In plus, companiile vor trebui sa cumpere 15% din permisele de poluare din 2013.

Sursa: NewsIn

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here