„Cea mai verde gradinita” si educatia ecologica in invatamantul prescolar

0
19
„Cea mai verde gradinita” si educatia ecologica in invatamantul prescolar
„Cea mai verde gradinita” si educatia ecologica in invatamantul prescolar

Evenimentul de la Covasna s-a bucurat de prezenta IPS Ioan, arhiepiscopul Covasnei si Harghitei

Larg dezbatuta, educatia ecologica este considerata de mare actualitate si importanta. Acest fapt reiese si din multitudinea de definitii si lucrari teoretice dedicate educatiei ecologice. Cu toate acestea, ea continua sa fie abordata mai degraba ca o disciplina aparte, optionala, neintegrata in programa scolara, fara corelatie cu alte materii si cu o oferta redusa in ceea ce priveste aplicabilitatea in viata de zi de zi. Desi ca termen este din ce in ce mai cunoscut, educatia ecologica este vazuta, mai degraba, ca un domeniu separat si nu ca o necesitate permanenta a vietii noastre cotidiene.

Inspectorul scolar pentru invatamantul prescolar Adriana Mihalache, si educatoarele din judetul Covasna s-au hotarat sa schimbe aceasta idee si in cadrul manifestarilor „Zilelor Educatiei Prescolare” au organizat Simpozionul Judetean de Creativitate Pedagogica cu tema „Cea mai verde gradinita”. Scopul simpozionului a fost acela de a impartasi din experienta acumulata si a cunoaste exemple de buna practica in ceea ce priveste educatia ecologica atat din judet, cat si pe plan national si international. La lucrarile Simpozionului a participat si inspectorul scolar general adjunct prof. Radita Palela.

Anul acesta Simpozionul a fost organizat de catre educatoarele din zona Covasna, in incinta hotelului Bradul din Covasna. In foaierul hotelului a fost organizata o expozitie cu lucrari executate din materiale reciclabile, ca dovada de netagaduit a imaginatiei, creativitatii si muncii neobosite a educatoarelor si copiilor carora acestea le calauzesc pasii.

IPS Ioan Selejan, arhiepiscop al Covasnei si Harghitei, si-a facut timp si ne-a adresat un cuvant de invatatura care ne-a emotionat dar in acelasi timp ne-a dat aripi de a inainta prin valtoarea grijilor cotidiene.

Educatoarea Smarandita Sukösd a bucurat sufletele celor prezenti cu un program artistic sustinut de catre copiii prescolari imbracati in tinute realizate din materiale reciclabile.

 

Pe parcursul desfasurarii evenimentului, educatoarele din judet au prezentat materiale de o mare valoare educativa, demonstrand inca o data ca acesti dascali sustinuti din toate puterile de inspectorul scolar Adriana Mihalache, sunt printre cei mai buni din tara. Materialele prezentate au demonstrat ca rolul crucial al educatiei ecologice este din ce in ce mai recunoscut, ceea ce reiese si din cresterea numarului de lucrari teoretice si materiale practice realizate, pentru a facilita dezvoltarea sa si atingerea scopului de a avea o populatie informata privind problemele de mediu, constienta de implicatiile actiunilor sale si doritoare de a mentine mediul inconjurator intr-o stare favorabila generatiilor urmatoare. Misiunea educatiei ecologice este formarea gandirii ecologice, care sa includa o atitudine clara si critica cu privire la problemele de mediu si formarea de comportamente corespunzatoare acestei atitudini, care, in judetul nostru sunt din ce in ce mai vizibile.

Din activitatile Simpozionului s-au desprins cateva concluzii ce vor sta la baza activitatilor viitoare din gradinitele judetului. In conditiile in care aproximativ jumatate din populatia globului traieste in mediul urban, importanta naturii si elementelor naturale asupra sanatatii si bunastarii oamenilor a devenit obiectul a numeroase studii, dar si a actiunilor educative cu continut ecologic. Din acestea reiese ca simpla posibilitate de a explora natura in aer liber are beneficii deosebite asupra formarii copiilor atat pentru cei din mediul urban, cat si pentru cei din mediul rural.

O alta concluzie importanta a simpozionului a fost ca influenta pe termen lung si posibilele efecte pozitive ale experientelor din natura asupra formarii de indivizi dedicati cauzei protectiei mediului este una dintre directiile pe care trebuie sa mearga educatia ecologica la varsta prescolara. In urma activitatilor cu continut ecologic sustinute de educatoarele din judetul nostru s-a demonstrat ca incepand de la simpla joaca cu frunze, fructe, pana la colectarea acestora sau posibilitatea de a avea in ingrijire un animal in perioada copilariei, contactul cu natura si cu elemente naturale influenteaza cunostintele din domeniul protectiei mediului acumulate pana la varsta adolescentei.

Cea mai importanta concluzie a fost, insa, cea conform careia datorita naturii transdisciplinare a ecologiei, educatia ecologica faciliteaza dezvoltarea unei gandiri complexe, implicand si un puternic efect social, solicitand o mai buna comunicare intre oameni, intre generatii diferite, intre oamenii de stiinta si publicul larg, avand totodata si o importanta dimensiune etica.

Desi multi dintre locuitorii judetului nostru nu au avut cunostinta de acest eveniment, ajuns la a VII-a editie, educatoarele – aceasta mana de dascali devotati ai tinuturilor covasnene, au demonstrat ca sunt constiente de importanta pe care educatia prescolara o are pentru dezvoltarea ulterioara a indivizilor, ca membri activi si utili ai societatii.

Educatoarele s-au impus si pe plan national prin activitatile organizate, bucurandu-se in prezent de respectul tuturor celor care au aflat de eforturile lor. Suntem convinse ca ecourile Simpozionului vor razbate pana la urechile autoritatilor care pot contribui la imbunatatirea activitatilor din gradinite si la sustinerea morala a acestor dascali.

Profesor invatamant prescolar,
Simona Oana Ursaciuc
GPP Nr.2 Covasna

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here