Colectarea PET-ului la supermarket are nevoie de strategie si lege

Carrefour se muta pe internet. Vrea sa economiseasca timp si bani

Marile lanturi de magazine asteapta decizia Ministerului Mediului in privinta amplasarii automatelor de compactat sticle din plastic. Bonurile de reducere la cumparaturi, in locul ambalajelor din plastic, oferite de automatele din magazine, repre-zinta solutia inaintata de autoritati pentru a scapa de poluare.carrefour

Multe dintre lanturile de magazine occidentale au deja instalate automate in care compacteaza PET-urile sau dozele din aluminiu, iar cetateanul este recompensat printr-un bon valoric ce-i permite sa foloseasca banii pentru cumparaturi in magazin.

Retailerii din Romania sunt deocamdata rezervati in privinta acestei propuneri. Ei sustin insa ca aceasta problema va fi studiata si ca trebuie gasita modalitatea optima prin care ar putea fi solutionata. Auchan Romania nu are in acest moment o strategie care sa prevada rascumpararea PET-urilor.

„Suntem la inceput in conceperea programelor de dezvoltare durabila si nu am avansat indeajuns incat sa va putem oferi date concrete”, a declarat Mariana Dragan, manager de comunicare la Auchan. Centrul comercial Auchan Blois Vineuil din Franta a inaugurat, de curand, o statie de colectare a deseurilor din ambalaje prin metoda „buy-back”. Noutatea o reprezinta tocmai automatele amplasate in parcarea magazinului.

Magazinele studiaza solutia automatelor

Carrefour Romania sustine ca introducerea automatelor pentru PET-uri este un capitol ce trebuie dezbatut impreuna cu ceilalti retaileri din tara, altfel nu poate fi stabilita o strategie.

„Asociatia Marilor Retaileri din Romania studiaza acest subiect si va oferi un raspuns in cursul saptamanii viitoare”, spune Andreea Mihai, director de marketing Carrefour. Lantul IKEA Romania este preocupat deocamdata de colectarea selectiva a deseurilor in containere separate. „Colectam selectiv deseurile in pubele separate la fel cum se intampla si in celelalte magazine IKEA din lume. Un sistem „buy-back” pentru PET-uri nu exista in reteaua noastra, pentru ca nu furnizam alimente sau bauturi la pachet”, spune Cornel Oprisan, Retail Manager IKEA. In alte tari, in apropierea magazinelor care au alt profil decat cel alimentar exista insa amplasate automate pentru compactarea PET-urilor.

Ministerul Mediului coopereaza cu retailerii

Returnarea PET-ului in magazine, in schimbul unui bon valoric, problema dezbatuta in cadrul Conferintei Internationale privind Implementarea Legislatiei Europene de Mediu, de la Sibiu, constituie o provocare pentru hipermarketurile din tara noastra. Ministrul Mediului, Nicolae Nermirschi, a declarat in cateva randuri ca este necesara o metoda prin care oamenii sa fie recompensati in momentul in care aduc ambalajele din plastic la magazin.

Aceasta hotarare vine in urma campaniei anti-PET, derulata de cotidianul „Adevarul”, care a propus ca solutie la colectarea mormanelor de sticle din plastic, ce zac aruncate peste tot, sistemul „buy-back”. Initial, la Sibiu, ministrul Mediului avansase ideea unei „taxe” sau a unei garantii pe PET, insa a revenit asupra declaratiei, deoarece introducerea unei noi taxe presupune o crestere a pretului. „Nu este vorba despre o taxa, pentru ca asta ar insemna o crestere a pretului. Oricum, deciziile nu pot fi luate decat in urma unei analize economice atente care trebuie sa nu-i afecteze pe producatori”, a declarat ministrul Mediului.

Ministrul Nemirschi a afirmat ca, pana la sfarsitul anului, ar putea fi instalate automate pentru compactarea sticlelor din plastic in marile magazine din tara. Cetatenii vor primi, in functie de PET-urile aduse, un bon valoric pe care il vor putea folosi la cumpararea altor produse.

In curand, automate pentru PET-uri

„In Europa, exista automate ce preiau PET-urile contra unui bon valoric pe care oamenii il pot folosi in supermarketul unde este amplasat acel automat. Chestiunea asta cred ca va veni mai repede decat garantia, pentru ca aici este o formula ce se trateaza in mod privat intre detinatorul de masina, proprietarul supermarketului, colectorul si reciclatorul in final. Cercul acesta se poate inchide mai usor pentru ca este o relatie numai intre privati. Din discutiile pe care le-am avut in ultimele saptamani cu cei specializati, este posibil ca pana la sfarsitul anului sa vedem aceste automate”, a mai spus Nemirschi.

„Buy-backul” pentru ambalaje, adoptat de multe tari

In Danemarca, atunci cand cumperi un suc de la supermarket, pe bon este adaugata automat si garantia respectiva. Sticla poate fi returnata in majoritatea magazinelor. Aceasta modalitate ii ajuta si pe cumparatori sa-si recupereze taxa inclusa in pret, iar pe reciclatori sa aiba materie prima.

Suedezii compacteaza ambalajele in magazin

In Suedia, in magazinele alimentare sunt aparate in care se strang si se compacteaza PET-urile. In functie de numarul de sticle din plastic introduse in acest aparat, pe bon este trecuta o suma ce poate fi primita de cetatean la casa de marcat. Aceeasi metoda este aplicata in Grecia sau in Croatia.

Americanii dau PET-ul si iau 10 centi

In Statele Unite ale Americii sunt amplasate aparate speciale in care sunt colectate ambalajele din plastic sau din sticla, iar pentru fiecare astfel de deseu se emite un bon de 10 centi, in baza caruia se pot face cumparaturi ori se pot primi bani.

Garantie, in Germania

In aceasta tara taxa pe PET a dus la mentinerea curateniei. Suma de 0,25 euro se plateste la cumpararea produsului si apare ca o garantie pe bon, iar, la returnarea ambalajelor din plastic, cumparatorii isi primesc banii inapoi. Germanii stiu sa-si administreze bugetul si au grija sa-si recupereze banii, colectand PET-urile.

Sursa: Adevarul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *