Copiii romani invata sa protejeze animalele

trong>Organizatia Vier Pfoten desfasoara in Bucuresti un program educational menit sa schimbe imaginea animalelor in ochii copiilor.

Contactul micului om cu lumea necuvantatoarelor e afectat de traiul in orasul din betoane si de distractiile sale indepartate de natura. Din ce in ce mai multi copii sunt vaduviti de una dintre cele mai frumoase intalniri ale copilariei: cea cu un animal. Animalele au ajuns sa fie bune numai pentru a umple cartile de colorat sau a oferi o distractie de sambata, la gradina zoologica.

Prin neglijenta familiei sau a societatii, copiii devin fara voie martori ai suferintelor animalelor, fiind expusi imaginilor violente raspandite de ziare sau televiziuni. Animale abandonate pe strazi, animale de companie chinuite, animale sacrificate, animale umilite in gradinile zoologice, animale salbatice folosite ca „fotomodele”, animale „dresate” la circ, toate aceste imagini creeaza o lume in care indiferenta fata de niste fapturi nevinovate devine un exemplu de urmat. De cele mai multe ori, indiferenta sau cruzimea fata de animale se va traduce in adolescenta sau viata adulta in atitudini similare fata de ceilalti oameni.

Aproape de animale

Incepand din februarie 2005, Vier Pfoten a lansat proiectul „Copiii invata sa protejeze animalele”, introducand in peste 130 de scoli bucurestene ore optionale dedicate cunoasterii si respon-sabilizarii fata de animale. Copiii din clasele primare III si IV invata dupa caietul de studiu „Aproape de animale”, conceput de doi profesori dupa metode moderne de predare, care il implica activ pe scolar in procesul de invatare.

Toti invatatorii care adera la acest program trec printr-un curs de formare care-i familiarizeaza cu obiectivele si structura caietului. Orele dedicate protectiei animalelor sunt deocamdata in afara programului de studiu obligatoriu, insa, pentru profesorii interesati de activitatile extracurriculare, programul e o excelenta ocazie ca sa-i implice pe copii intr-un curs foarte atractiv.

Legea copiilor

Cartea este bogat ilustrata prin desene si fotografii si il invita pe copil sa dezbata anumite probleme sau sa desfasoare activitati pe grupe. Ei afla mai multe despre animale, fiind pusi sa identifice si sa gaseasca solutii pentru diferitele situatii in care se gasesc acestea.

Copiii sunt invitati sa-si imagineze, spre exemplu, ce ar visa un leu in cusca la circ sau cum ar putea salva viata unui pui orfan. Ei joaca si scenete in care imprumuta rolurile de „dresor” sau de „animal” si sunt indemnati sa compare viata animalelor salbatice in habitatul lor natural si cea pe care o au la circ sau la gradina zoologica.

La capitolul „Animalele simt”, copiilor li se cere sa joace sceneta despre prinderea si judecarea unui braconier, fiind totodata invitati sa formuleze cateva legi proprii de ocrotire a animalelor salbatice. De-a lungul cursului, co-piii isi creeaza propriul „blazon”, folosind imaginea animalului cu care se identifica cel mai bine, urmand apoi sa-si justifice alegerea.Desenele sunt viu colorate si atractive, iar fotografiile sunt realizate de profesionisti care au colaborat cu fundatia.

Program de mare succes

„Entuziasmul a fost urias. Dupa ce am introdus manualul am primit numeroase solicitari din partea invatatorilor. Daca in 2005 am inceput cu patru clase, acum avem 2.000 de copii inclusi in program”, spune Veronica Tulpan, initiatoarea si coordonatoarea proiectului. In opinia ei, metoda de predare are o componenta inovatoare, deoarece „il pune pe copil sa-si foloseasca creierul, sa puna intrebari si sa-si dezvolte empatia fata de animale”.

Acest lucru il va ajuta si pe viitor, in relatia cu ceilalti oameni. Asa se face, spre exemplu, ca un „chiulangiu al clasei” dintr-o scoala bucuresteana a ajuns premiant la activitatile practice, reusind sa-si sintetizeze cel mai bine mesajul. Sistemul alternativ nu este usor de introdus, pentru ca nu toti profesorii se lasa convinsi sa predea si altfel. Pentru Veronica Tulpan, cel mai important lucru este „sa lasi copilul sa intrebe”.

In prezent, organizatia Vier Pfoten negociaza cu Ministerul Invatamantului implementarea proiectului la Sibiu si la Brasov. Teoretic, ministerul este cel mai interesat, deoarece in baza noii legi pentru protectia animalelor e obligat sa introduca astfel de cursuri in scoli.

Cainii comunitari – „material didactic”

Poate ca unul dintre cele mai importante aspecte ale caietului de studiu este faptul ca dedica un capitol intreg animalelor fara stapan. Pentru prima oara in Romania, o voce competenta explica celor mici de ce exista animale fara stapan, faptul ca ele nu sunt vinovate ca exista si, mai ales, ca ele se pot dovedi foarte prietenoase si chiar utile daca sunt tratate cu grija.

Cea mai mare atractie pentru copiii inclusi in program este intalnirea cu cateii si cu dresorii din programul „Caini pentru oameni”, un alt proiect major al Vier Pfoten. Cainii maidanezi sunt pregatiti special pentru asa-numita terapie asistata de animale, cu scopul a interactiona cu persoane cu dizabilitati psiho-motorii.

Codrut, Tibi, Mica, Cretu, Marta si Negruta, insotiti de dresorii lor, le arata copiilor ce poate sa faca un caine de pe strada daca este ingrijit si iubit. Pentru catei nu e deloc o munca usoara, dar fac fata cu brio asaltului a zeci de copii, fiind calmi si foarte prietenosi.

Copiii sunt instruiti cum sa relationeze cu un catel maidanez pe care il intalnesc pe strada, astfel incat acesta sa nu fie provocat sau intaratat. „Pentru mine, cel mai important moment a fost atunci cand un baietel ne-a oprit pe strada ca sa ne spuna ca a facut tot ce i-am spus despre cateii maidanezi”, isi aminteste Veronica Tulpan.

Reguli de convietuire cu cainii maidanezi

Victor Chitic, psiholog si sef al echipei „Caini pentru oameni”, spune ca este foarte usor sa eviti un conflict cu un caine maidanez daca respecti cateva reguli de baza. In primul rand, arata el, nu trebuie sa fugi daca animalul incepe sa latre.

Cel mai intelept lucru este sa stai pe loc sau sa te lasi pe vine. Daca vrei sa te imprietenesti cu cainele, nu trebuie sa intinzi mana, ci sa o deschizi, langa corp, si sa astepti sa vina el sa o miroasa. In caz contrar, animalul poate interpreta gestul ca pe o agresiune.

O recomandare suplimentara e ca, in timpul relationarii, sa vorbim cu cainele. Explicatia este simpla, si anume ca majoritatea cainilor care traiesc printre blocuri au cate un protector sau o protectoare care vorbeste cu ei. In principiu, arata Victor Chitic, cainele maidanez nu te ataca pentru ca te considera o prada, ci doar daca ii este frica sau daca are pui.

Un alt lucru important este sa evitam un contact vizual direct cu un catel, indiferent daca e maidanez sau cu stapan. Daca il privesti direct in ochi, el va considera acest lucru o amenintare. Psihologul mai recomanda oamenilor sa nu mangaie niciodata un caine lasat in lesa la intrarea in magazin. Animalul trece printr-un moment de maxima anxietate, deoarece stapanul l-a lasat singur, astfel ca e cel mai prost moment sa te apropii de el.

Sursa: Adevarul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *