Copiii si animalele – o atractie dovedita stiintific

Adoptii Caini
Psiholog cu peste 30 de ani de experienta,profesor universitar si fost director al Inserm (Institutul National de Sanatate si Cercetare Medicala din Franta), Hubert Montagner a studiat in principal modalitatile de comunicare a copilului cu lumea inconjuratoare.

Una dintre directiile de cercetare a fost comunicarea dintre om si animalele de companie precum si efectele psihologice ale acestei relatii.S-a observat ca un copil poate comunica nu numai prin contact direct cu animalele dar si prin miros, simturi si ritmul intregii sale fiinte.Se pare ca aceasta inclinatie este innascuta la copil.

Primele rezultate ale cercetarii intreprinse par sa arate ca in general un copil prezinta mai multe comportamente de mangaiere atunci cand se adreseaza unei femele, mai ales cand aceasta este mai in varsta si de talie mai mica. Varsta copilului este o variabila importanta pentru natura comunicarii intre acesta si cainele sau. Astfel, intre 2 si 3 ani copilul prezinta mai mult comportamente de lupta cu cainele; intre 3 si 4 ani emite mai multe comportamente de linistire iar intre 4 si 5 ani exista mai multe interactiuni mediate de un obiect (de exemplu, jocul de aruncare a unei mingi). Pentru Montagner „perioada de la 3 ani in sus e resimtita,in dezvoltarea copilului, ca o epoca in care acesta este foarte sensibil la comportamentul familiei sale. In acest moment suntem convinsi ca un caine poate contribui la regresul comportamentelor agresive si de izolare. Este anul „ritualizarii luminoase”. Fiecare privire,fiecare postura,fiecare gest,fiecare cuvant apar ca tot atatea semnale receptate de caine.”

Raporturile intre copil si caine se bazeaza pe sistemul de comunicare neverbal. Cele doua fiinte au capacitatea de a se intelege fara a-si vorbi si aceasta relatie este cu atat mai intensa cu cat este vehiculata de „unelte” pe care adultul le-a sters din registrul sau. Gesturile, postura, modul de a tine capul, fata, permit cu certitudine animalului sa inteleaga starea emotionala a copilului.La randul sau acesta va investiga fara incetare reactia companionului sau. Montagner ne-a aratat ca in secventele actelor pe care copilul le realizeaza in cursul unei tentative de solicitare ,o postura apare ca fiind foarte eficienta pentru a declansa un schimb postural,gestual ,verbal si de oferire a unui obiect.Este vorba de inclinarea capului pe umar si uneori a trunchiului, acompaniata sau nu de elemente posturale, gesturi si mimica.

Una dintre cele mai mari probleme sociale ale umanitatii […] ramane dificultatea indivizilor de a se intelege.Comunicarea este adesea considerata sub aspectul verbal,uitandu-se ca exista alte modalitati,mai ales gestuale. In domeniul afectivitatii inhibitia reduce si saraceste vocabularul. Animalul permite o exprimare mai larga pentru ca se situeaza dincolo de inhibitiile sociale: astfel, un copil in aparenta incapabil de afectiune debordeaza de tandrete cu cainele si isi manifesta afectiunea prin cuvinte, mangaieri si imbratisari. Copilul si cainele reusesc sa comunice perfect, copilul decodand fara probleme semnalele animalului (mimica, latrat, postura, priviri elocvente) si invers. Copilul fara confidenti poate tine la urechea companionului sau lungi monologuri si animalul resimte adesea tristetea sau bucuria copilului si reuseste sa se adapteze perfect.

Montagner si echipa sa (J.-C.Filatre si J.-L.Milot) lucreaza in prezent asupra desenelor copiilor scolari din grupa pregatitoare si din clasele a treia si a patra, desene in care apar si animale familiare copilului. In cursul celei de a cincea Conferinte Internationale asupra relatiilor intre oameni si animale (Montreal,1992) Montagner a explicat cum a explorat aceste desene in functie de moment, varsta si sexul copilului, clasa, nivel scolar, mediu socio-cultural si faptul ca familia detine sau nu un animal.

„Reprezentarile picturale ale elevilor ar putea aduce informatii originale asupra genezei si fluctuatiilor reprezentarilor mentale ale copiilor in raport cu factori de dezvoltare, evenimente familiale,succese sau esecuri scolare.Aceasta in functie de locul pe care animalul il ocupa in interesul spontan,curiozitate,afectivitate,emotii,imaginar si univers fantasmatic al copiilor.”

sursa: www.doctissimo.fr

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *