Cota de biocarburant in benzina a scazut in 2014, desi strategia initiala prevedea o crestere

Cota de biocarburant in benzina a scazut in 2014, desi strategia initiala prevedea o crestere
Cota de biocarburant in benzina a scazut in 2014, desi strategia initiala prevedea o crestere

Cota obligatorie de biocarburant din benzina a scazut la 4,5% in acest an, de la 5% anul trecut, asta desi calendarul agreat in 2011 trebuie sa se faca o crestere graduala pana in 2018, nicidecum o scadere. Decizia de a reduce cota de biocarburant in benzina comercializata in Romania a fost luata printr-o Hotarare de Guvern, publicata luni, 6 ianuarie, in Monitorul Oficial, informeaza Agerpres.

Conform calendarului initia, cota de biocarburant in benzina trebuia sa creasca de la 5% la 6% in 2014.

La motorina, cota de biodiesel este in prezent tot 5% si va ramane asa pana la 1 ianuarie 2016, cand va ajunge la 6,5%. Urmatorul pas in cresterea cotei componentei bio in carburanti este 1 ianuarie 2018, cand ponderea obligatorie va fi de 8%.

Cotatiile bursiere ale componentelor bio care se amesteca in benzina si motorina sunt mai mari decat cele carburantilor, astfel ca scaderea ponderii biocomponentelor determina, teoretic, reducerea pretului final la pompa.

Spre comparatie, la mijlocul lunii Decembrie din 2013, cotatia biodieselului era de circa 1.360 de dolari pe tona, iar pretul motorinei era de 950 de dolari pe tona. In ceea ce priveste cotatia biocomponentelor pentru benzina, aceasta era de circa 975 de dolari pe tona, in timp ce cotatia benzinei era de 960 de dolari pe tona.

In nota de fundamentare a proiectul de HG, reprezentantii Departamentului pentru Energie, initiatorii proiectului, au precizat ca “in perspectiva aplicarii de la 1 ianuarie 2014 a obligatiei de a introduce pe piata benzina cu un continut de biocarburant de minim 6% in volum (v/v), au fost semnalate o serie de aspecte care pot genera disfunctionalitati la nivelul pietei carburantilor”, noteaza Agerpres.

Printre aceste disfunctionalitati se numara “existenta impedimentelor de natura tehnica constatate in utilizarea acestui tip de benzina de catre autovehiculele aflate in circulatie, produse in general anterior anului 2000, structura parcului auto vizat fiind insa eterogena si diferind functie de fiecare producator de autovehicule. Acest fapt reprezinta o situatie obiectiva ale carei efecte prejudiciabile asupra consumatorilor, furnizorilor de carburanti si producatorilor si importatorilor de autovehicule trebuie diminuate in mod corespunzator”.

In nota explicativa se mai arata ca, daca s-ar fi sarit la cota de 6%, petrolistii ar fi trebuit sa introduca pe piata doua tipuri de benzina, unul pentru masinile mai noi, care permit o astfel de pondere a biocomponentelor, si un tip de benzina pentru masinile mai vechi.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *