fish_processing_shangdong_credit_c_morrison_2786191.jpgCrescatoriile de pesti din China trebuie sa se adapteze pentru a corespunde noilor reglementari ale Uniunii Europene. Se pare ca aceasta tara a progresat considerabil in privinta abilitatii de a depista originea produselor in cadrul industriei de procesare a pestelui.
Studiul, „Intelegerea comertului cu peste din China si depistarea originii produselor”, descrie industria de reprocesare a pestelui din aceasta tara si examineaza care este dimensiunea sistemelor deja existente de depistare a originii produselor si in ce masura acestea vor putea sa se adapteze cerintelor legislatiei viitoare a Uniunii Europene.

Incepand cu ianuarie 2010, toate produsele din peste importate in Uniunea Europeana vor trebui sa fie insotite de certificate care sa ateste locatia unde a fost prins pestele. Certificatele vor trebui validate de catre statul sub al carui pavilion navigheaza vasul de pescuit. Pentru a se conforma noilor reglementari cu privire la exportul de peste in Uniunea Europeana, China va trebui sa emita certificate pentru toate capturile de peste ale vaselor care navigheaza sub pavilionul ei si sa obtina certificate pentru celelalte tari atunci cand pestele este importat in China pentru procesare.

Noile legi vizeaza combaterea pescuitului ilegal, neregularizat si neadus la cunostinta oficialitatilor publice de specialitate. Capacitatea Chinei, ca si principal exportator de produse din peste marin si ca o economie cu cresterea cea mai rapida din intreaga lume, de a face fata acestor reglementari este privita ca fiind vitala pentru impiedicarea pescuitului ilegal, neregularizat si neadus la cunostinta oficialitatilor din intreaga lume.
Sally Bailey, manager-ul WWF-UK pe probleme legate de viata marina preciza ca: ” O mare parte din pestele destinat pietelor din Marea Britanie si Europa ajunge in China pentru procesare. Acesta este un pas inainte in procesul de eliminare a produselor provenite din pescuitul ilegal de pe piata Marii Britanii, iar comerciantii cu amanuntul, procesatorii si consumatorii sunt cu totii de acord in privinta necesitatii acestui fapt.”

Studiul finantat de Departamentul Guvernului Marii Britanii pentru Mediu, Alimente si Afaceri Rurale, a cules aceste informatii pe baza comertului actual cu produse de peste, cu specii marine prinse sau reprocesate in China si a examinat documentatia referitoare la pescuit pentru a cauta puncte vulnerabile unde infiltrarea produselor de peste provenite din surse ilegale poate avea loc.
Huw Irranca-Davies, ministrul Marii Britanii in problemele legate de crescatoriile de peste preciza ca:” Guvernul Marii Britanii a fost incantat sa dea o mana de ajutor colegilor nostri din China pentru intelegerea implicatiilor legislatiei viitoare a Uniunii Europene si pentru a intelege felul in care am putea lucra impreuna pentru a implementa aceste legi noi.”
Shelley Clarke, autoarea raportului afirma ca:” Prin punerea in evidenta a rolului pe care China il joaca in reprocesarea pestelui, raportul subliniaza masura in care China trebuie sa fie implicata in gasirea solutiilor pentru problemele ridicate de suprapescuit si de capturile ilegale, neregularizate si ascunse oficialitatilor.”

Speciile examinate in raport includ merlanul, codul, somonul, pestele-rosu, egrefinul, pestele marin si tonul. Se estimeaza ca mai mult de jumatate din materiile prime pentru industria de reprocesare a pestelui din China provine din Federatia Rusa, incluzand cantitati mari de cod si somon, precum si cantitati mari de peste neidentificat.
Totusi, determinarea cantitatilor de peste care sunt reprocesate este departe de a fi una cinstita. Sistemelor de cutume, atat celor din China, cat si celor din cateva tari importatoare le lipsesc detaliile suficiente cu privire la codurile de produs si de obicei acestea nu verifica daca importurile de peste sunt sau nu clasificate sub codul corect de produs.
O alta complicatie este faptul ca, datorita complexitatii acestei industrii de procesare a pestelui, pestele poate trece legal „prin mai multe maini”, atat timp cat se afla in China iar acest fapt are implicatii evidente pentru procesul de depistare a originii produsului final.

Recomandarile cuprinse in raport includ eficientizarea prin simplificarea sistemelor de monitorizare care sunt in prezent folosite de catre autoritatile chineze si transformarea lor intr-un singur sistem de depistare a originii produsului, care reuneste mai multe aspecte si care este eficient; dezvoltarea conditiilor necesare anterioare pentru certificarea capturilor de peste si documentatiei din China; asistenta suplimentara din partea Uniunii Europene si din partea altora pentru a ajuta China sa se conformeze noilor reglementari introduse si pentru a oferi informatii despre punerea in aplicare a acestora in tarile care pot fi sursa de capturi ilegale de peste care sunt apoi importate in China.

Sursa: www.wwf.org.uk

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here