Cu capul înfășurat: ambalarea excesivă și cum să iei acțiune

Autor: YIANNA SIGALOU
Traducere: Silviu Lungu

E momentul să stopăm ambalarea excesivă. Factorii de decizie europeni fac primii pași prin Strategia pentru materialele plastice, iar cetățenii contribuie la un design superior al produselor. Vezi și: Ambalarea a luat-o razna. De Paul Downey (CC BY 2.0)

În ianuarie 2018, Comisia Europeană a lansat un nou set de inițiative ca parte a pachetului de măsuri pe 2018 pentru o economie circulară. Acesta include:

Chiar dacă nu sunt obligatorii din punct de vedere legal, toate cele patru măsuri își propun să transforme modelul economic actual din Europa într-unul mai durabil.

Mult așteptatul set de măsuri este un răspuns la solicitările de acțiune din partea cetățenilor europeni în problema deșeurilor din plastic și a poluării cu materiale plastice, așa cum au indicat în multe rânduri Eurobarometrele.

Această solicitare nu este o surpriză, mai ales dacă luăm în considerare cât de multe ambalaje din plastic folosește în medie zilnic un cetățean european. Iată câteva cifre: conform unui raport Eurostat, în 2014, fiecare cetățean european a produs în medie 162,9 kg de deșeuri din ambalaje. În plus, se reciclează mai puțin de 30% din cele 25 de milioane de tone de deșeuri din plastic produse anual de cetățenii europeni.

Este clar că ne confruntăm cu o problemă dificil de rezolvat: ambalarea excesivă. Simplu spus, cantitatea de material folosit pentru a proteja, a include și a livra bunurile trebuie redusă. Din acest motiv, Comisia Europeană vrea ca 55% din plastic să fie reciclat și toate ambalajele din plastic din Europa să fie reutilizabile și reciclabile până în 2030.

Ai tot dreptul să te simți revoltat de cifrele menționate anterior. Gândește-te doar la cât de multe ambalaje de unică folosință întâlnești în fiecare zi.

Să luăm de exemplu micile obiecte electronice precum stick-urile USB. Aceste produse sunt de obicei foarte mici (3-7 cm) dar ambalajele care le conțin pot fi uneori și de 10 ori mai mari decât produsul.

Alt exemplu este modelul „păpușii rusești”. Păpușa rusească este un set de păpuși decorative cu dimensiuni din ce în ce mai mari introduse una în cealaltă. Din păcate, prea multe companii aplică acest model de ambalare când expediază comenzile online. Ele trimit produsele într-o cutie umplută cu granule de polistiren care este plasată la rândul ei în altă cutie, iar uneori este folosită chiar și o a treia cutie!

Alt exemplu șocant este ambalarea alimentelor. Majoritatea fructelor și legumelor care se vând în supermarketuri în Europa vin cu ambalaje care nu sunt necesare: tăvițe de plastic, folie retractabilă, polistiren expandat, cutii din plastic sau sacoșe, pentru a numi doar câteva dintre acestea. Se afirmă că acest exces de ambalare a alimentelor se face pentru a reduce risipa de alimente. Însă acest lucru nu este adevărat, așa cum ne arată un nou raport despre deșeurile din ambalaje de plastic și deșeurile alimentare.

Acum e cel mai bun moment pentru a acționa împotriva ambalării excesive. Strategia referitoare la materialele plastice este un prim pas încurajator și a fost în general bine primită de cetățeni, instituții și organizații. Însă rămâne de văzut cum va fi implementată această strategie. În acest sens, legislația care va fi introdusă va fi un bun test pentru a vedea cât de hotărâți sunt cu adevărat factorii de decizie din UE să rezolve problema reducerii și prevenirii ambalării excesive.

Chiar dacă instituțiilor le revine un rol important, fiecare dintre noi poate contribui la diminuarea ambalării excesive. Pe lângă reciclare și luarea unor decizii responsabile în calitate de consumatori (cum ar fi cumpărarea de fructe și legume neambalate din piețele locale), mai există un pas care poate fi făcut de cetățeni: să adere la People’s Design Lab.

People’s Design Lab (laboratorul comunitar de design) este o campanie derulată de inițiativa Zero Waste Europe, pentru stoparea producției industriale a bunurilor care risipesc resurse, prin creșterea conștientizării și prin presiunea asupra guvernanților, pentru a lua măsuri concrete referitoare la produsele concepute greșit. Scopul campaniei este o societate în care nu se produc bunuri care să nu poată fi reutilizate, reparate, reciclate sau transformate în compost.

În 2016, cetățenii au fost chemați să participe la Redesign Europe Challenge: o campanie online și offline în care să fie  identificate produsele care risipesc resurse și să se sugereze soluții. În plus, participanții pot să asiste la workshop-urile din întreaga Europă destinate conceperii de noi soluții. În curând, urmează să apară mai multe informații despre campania People’s Design Lab din acest an.

Între timp, să sperăm că noua strategie va fi implementată rapid, iar factorii de decizie europeni vor aborda cu soluții inovative și eficiente problema ambalării excesive.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *