Cum a ajuns Programul Rabla la tensiometre si lame de ras
Cum a ajuns Programul Rabla la tensiometre si lame de ras

Dupa masini, electrocasnice, imbracaminte si incaltaminte, clone ale programului guvernamental „Rabla“ ajung in domenii cat mai inedite. Retailerii au ajuns sa ofere reduceri de 20-30% pentru tensiometre, aparate auditive si aparate de ras noi daca la momentul achizitionarii predati obiecte similare vechi.
Atunci cand a fost introdus programul „Rabla”, in 2005, retailerii autohtoni nici nu banuiau cat sau cum le va schimba strategia de vanzari un asemenea proiect destinat exclusiv sectorului auto. Demarat pentru a-i convinge pe romani sa-si schimbe masinile vechi, programul nu este o initiativa romaneasca. El a fost aplicat cu succes in mai multe tari europene, precum si in SUA.
Trei ani mai tarziu, in 2008, acest tip de program a inceput sa fie aplicat si pentru aparatura electrocasnica, asa cum s-a intamplat si peste hotare, unde inca exista oferte de acest tip. Ulterior, programul a ajuns la incaltaminte si imbracaminte. Acum, retailerii care activeaza pe piata romaneasca ofera programe „Rabla” pentru carti, aparate auditive, tensiometre si chiar aparate de ras de unica folosinta. Fie ca este vorba de campanii de reciclare pentru protejarea mediului inconjurator sau pur si simplu de strategii ale retailerilor pentru a-si creste vanzarile, programele de acest tip au priza la romani si impulsioneaza vanzarile ori de cate ori sunt aplicate.
Aport important in vanzari
„Aceste promotii au avut un aport important in vanzari de-a lungul timpului”, ne-a declarat Andreea Savu, PR consultant Whirlpool, companie care are in desfasurare un astfel de program, oferind reduceri de 150 – 200 de lei, in functie de modelul achizitionat. „Initial, ne-am dorit sa incurajam actiunea de reciclare a aparatelor electrocasnice vechi.
Ne-am dorit acest lucru pentru ca, din pacate, Romania se afla cu mult in spatele altor tari in ceea ce priveste reciclarea”. Campaniile au avut insa si un important rol comercial. „Discountul oferit pentru achizitia de noi produse s-a dovedit de asemenea foarte atractiv, in multe dintre cazuri acesta fiind foarte consistent, impulsionand astfel vanzarile companiei”, continua Savu. Oferta nu este una exclusiva pentru piata romaneasca, fiind desfasurata in mai multe tari din regiune. Similar, grupul german Hartmann, care activeaza in domeniul produselor medicale si de igiena, ofera reduceri de 20% pentru tensiometre in mai multe state europene.
Practica obisnuita si in strainatate
„In Romania, am ales sa denumim acest prgram „Rabla pentru tensiometre” pentru a-l adapta cat mai bine pietei, aceasta notiune fiind deja asociata cu achizitionarea unui produs nou pe baza inlocuirii celui vechi, de acasa”, ne-a declarat Adela Bratila, brand manager Paul Hartmann Romania. Pretul final variaza in functie de lantul in care este comercializat, insa, cu tot cu reducere, se situeaza undeva la 230 – 250 de lei.
De ce au succes astfel de programe? „Veniturile pacientilor sunt in general modeste, prin urmare, odata cu acordarea reducerii de pret, am dorit sa oferim tuturor sansa de a achizitiona un tensiometru de calitate ridicata pe care, altfel, nu si l-ar permite”, spune aceasta, adaugand ca s-a observat deja o usoara crestere a vanzarilor pentru produsul implicat in oferta.
La cererea clientilor
Uneori, chiar clientii sunt cei care cer aplicarea unor programe de acest fel. Este si cazul Audio-Optica, care ofera acum „Rabla pentru aparate auditive”. Discountul variaza in functie apartul predat. Fara reducere, cel mai ieftin aparat costa 929,4 lei. „Ideea de a aplica programul a venit de la clientii nostri care, confruntandu-se cu problema functionarii foarte greoaie a Casei de Asigurari de Sanatate si cu imposibilitatea de a-si achizitiona un aparat auditiv nou la pret integral, ne-au sugerat ca ar fi util sa dezvoltam un program „Rabla” pentru a putea folosi astfel aparatele pe care le au deja”, spune Mihaela Ionescu, directorul executiv al Audio-Optica.
Este pentru prima data cand clinica are o astfel de oferta, iar urmatorul pas este extinderea programului la nivel national (in prezent este disponibil doar in Slatina) pentru ca exista solicitari in acest sens din partea clientilor, adauga aceasta. Componenta sociala a fost cea care a determinat si Diverta sa ofere astfel de programe pentru carti si jucarii. Produsele vechi sunt restaurate si donate centrelor de copii sau altor institutii similare, iar clientii primesc, atunci cand le predau, discounturi de 15% (pentru jucarii) sau 20% (pentru carti).
Ghiozdanele, urmatoarele pe lista?
Ideea de a aplica aceste programe a venit tot de la clienti. „Anul trecut am cercetat, am vazut ce cauta consumatorul si am observat indreptarea acestuia catre discounturi”, ne-a explicat Flaviu Pastor, directorul de marketing al Diverta. Programul are trei axe: sustinerea pietei de carte, derularea unei campanii sociale si de imagine si cresterea vanzarilor, arata Pastor. Si in ceea ce priveste partea comerciala, s-a observat o crestere a vanzarilor. Tocmai de aceea, Diverta ar putea extinde programul si pentru ghiozdane.
„Lama”, buna pentru Gillette
In perioada 10 martie -30 aprilie 2011, Gillette a desfasurat programul „Lama”, prin care clientii primeau o reducere de 30% daca predau un aparat de ras de unica folosinta. Consumatorii au raspuns pozitiv programului aplicat in Romania, Serbia, Bulgaria si Bosnia, ne-a declarat Teodora Popescu, brand manager Gillette.
120.000 de vouchere in 2011
Initiat in vederea stimularii pietei auto, programul guvernamental s-a bucurat de succes in randul romanilor. Anul trecut au fost casate 190.000 de autoturisme, iar numarul masinilor noi achizitioanate prin intermediul acestui proiect se ridica la 63.000. Anul acesta, numarul de vouchere puse la dispozitie de Ministerul Mediului a fost dublat in martie, ajungand la 120.000. Fiecare tichet are o valoare de 3.800 de lei (833 euro), iar la achizitionarea unui autoturism nou pot fi utilizate cel mult trei astfel de vouchere.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here