La finele anului 2019, compania aerospațială ARCA a început testele pentru un motor rachetă avansat, de tipul aerospike care folosește apă drept combustibil și electricitate. Motorul se numește Launch Assist System – LAS 25DA, și este folosit ca primă treaptă pentru racheta orbitală Haas. Motorul testat are o greutate de 184kg și este proiectat pentru o forță de tracțiune maximă de 25 tone.

../../documente_administrative_2019/website_ARCA_LAS/images/Haas_2CA_Mini_LAS_50R.jpg

La primul test motorul a fost testat la o tractiune de 2,4 tone forță, limitându-se performanța sistemului de la prima încercare.

Acest motor aerospike circular are un diametru de 2,4m și este cu doar 10 cm mai mic în diametru decât cel mai mare din lume testat de NASA si Rocketdyne, dar niciodată în zbor. Din testele efectuate de ARCA atât pe motorul aerospike, cât și pe un echivalent clasic, a rezultat că motorul aerospike este cu 15% mai eficient. 

../../website_ARCA_LAS/images/Aerospike_Thumbnail_Site.jpg
../../../../../Desktop/LAS_Video.

https://youtu.be/6ECMzQASWvU                         https://youtu.be/zV8j08mCBEs

O alternativă la motoarele rachetă poluante

Foto/Fin/9.jpg

Rachetele actuale folosesc combustibili poluanți, toxici și carcinogeni. În timpul unei lansări, o rachetă grea eliberează agenți poluanți în atmosferă care echivalează cu un million de mașini care rulează simultan.

ARCA a creat racheta Launch Assist System (LAS), electrică, pe bază de apă care este folosită ca primă treaptă pentru rachete orbitale.

Apa din rezervorul rachetei este încălzită electric pană la temperatura de 250°C. Când apa este injectată în motor, o parte din ea se transformă în vapori care crează tracțiune. Folosind apă drept combustibil, acest sistem nu este numai ecologic, dar și extrem de viabil din punct de vedere al costului. Cauza principală a costului ridicat al rachetelor actuale este generată de combustibilii volatili, corozivi, criogenici și toxici care necesită măsuri complexe și scumpe de fabricație și operare. 

Rachetele folosesc cea mai mare parte a combustibilului la decolare, când sunt grele. LAS poate accelera rachetele la o înălțime de 3.000m și o viteză de cca. 2.000km/h, reducând cantitatea de combustibili poluanți cu 25%, sau crescând capacitatea de ridicare a rachetelor cu 30%, folosind doar apă și electricitate.

Racheta Haas 2CA proiectată de ARCA, într-o singură treaptă, va reduce cantitatea de combustibil poluant, pe bază de kerosen de la 16 tone la 6 tone, folosind în schimb 18 tone de apă, păstrându-și însă performanța de ridicare a sarcinii utile. 

Cât de eficientă este o rachetă electrică pe bază de apă?
La fel ca și primele mașini electrice, o rachetă electrică pe bază de apă nu este la fel de eficientă precum una care folosește combustibili poluanți. Este însă ideală pentru a fi folosită ca primă treaptă deoarece generează tracțiuni mari la lansare. O primă treaptă a unei rachete își îndeplinește misiunea atât timp cât contribuie la creșterea altitudinii și vitezei treptei a doua, adica exact ceea ce face Launch Assist System care a fost testat cu succes.

Ce urmează?
Racheta LAS 25DA va efectua primul zbor în aprilie 2020, pentru a demonstra eficiența sistemului electric pe bază de apă, ca o alternativă viabilă la sistemul tradițional poluant. 

Pregătirile de lansare sunt raportate de ARCA pe pagina oficială de Patreon: https://www.patreon.com/arcaspace/


LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here