Cum au impus suedezii eco-eticheta in lume

Cum au impus suedezii eco-eticheta in lume

O confederatie sindicala nord-europeana a creat, acum peste 18 ani, o „eco-eticheta” care a dus la o reducere a cantitatii de emisii de dioxid de carbon daunatoare mediului estimata la peste 25 de milioane de tone anual.

Introducerea acestui insemn a fost determinanta pentru initierea unei serii de actiuni favorabile promovarii conceptului de dezvoltare durabila pe plan mondial. Este vorba atat de implicatii la nivelul relatiilor angajat-angajator, cat si in ceea ce priveste mentalitatea de business pe care a propagat-o pana in prezent. Iar acest impact a fost inregistrat cu mult dincolo de domeniul prioritar al initiatorilor.
Cele patru „E-uri”

Dezvoltate initial, in anul 1992, de Confederatia suedeza a angajatilor profesionisti (TCO), eco-etichetele au devenit deschizatoare de drumuri la nivel mondial in procesul de atingere a obiectivelor Organizatiei Natiunilor Unite legate de productie si consum, asa cum au fost ele stabilite in 2002, la Summitul mondial pentru dezvoltare durabila. La sfarsitul anului 2007, acest insemn asociat unui sindicat „prietenos cu mediu” era afisat pe mai bine de jumatate din monitoarele vandute in lume. La acea data insa s-a luat decizia ca acestea sa fie vizibile pe alte peste 7000 de produse.

Conform declaratiilor conducerii TCO, in cadrul confederatiei s-a creat o unitate de dezvoltare pentru a gestiona cresterea exponentiala a impactului etichetelor. Scopul unic al acestei entitati a fost de a negocia contracte concrete cu peste o suta de companii si intreprinderi pentru a se ocupa de „cele patru E-uri”: ergonomie, ecologie, energie si emisii. Multe dintre companii sunt branduri bine cunoscute, precum Hewlett Packard, Fujitsu Siemens, Philips si Samsung.

Etichetele TCO – acum marci vizibile pe monitoare de computere, imprimante, tastaturi, casti si mobila de birou – stau drept dovada a faptului ca produsele respecta si sunt verificate in conformitate cu standardele-cheie referitoare la folosirea materialelor chimice, eficienta energetica, expunerea la radiatii, sanatate si siguranta, precum si ergonomie.

Efectul bulgarelui de zapada

Reprezentantii Confederatiei Sindicale Internationale, o organizatie umbrela cu peste 168 de milioane de membri, au subliniat faptul ca eco-etichetele au devenit un element vital in promovarea evaluarilor la locul de munca (workplace assessments – eng.). Acest concept, extins la nivel mondial, inseamna semnarea unor acorduri intre angajatori si sindicate, prin care fiecare parte isi asuma atingerea unor scopuri sustenabile. In plus, s-a demonstrat ca aceste etichete sunt demne de incredere si pot economisi timp si bani in favoarea celor care iau decizii referitoare la utilaje sau metode mai bune de productie, indiferent de granite sau sectoare de activitate, in intreaga lume.

Mai mult, unitatea de dezvoltare TCO, cu filiale deschise in sase tari, pe trei continente, isi propune sa accelereze eforturile de promovare a etichetelor in sanul sindicatelor si lucratorilor. Explicatia este ca acestea creaza o legatura vitala intre produsele pe care angajatii ar trebui sa le cumpere la locul de munca si ceea ce achizitioneaza din ce in ce mai frecvent pentru ei insisi si promoveaza implicit in propria comunitate. Acest proces duce astfel la declansarea efectului de bulgare de zapada in directia extinderii asumarii masurilor de mediu si dezvoltare durabila si ar putea fi aplicat cu succes si in Romania. De altfel, gradul de extindere a masurilor luate de guverne pentru dezvoltarea durabila si consumul responsabil este monitorizat in fiecare tara de unitatea TCO.

Acest studiu de caz face parte din colectia de resurse a primei comunitati de practica pentru dezvoltare durabila din Romania. Comunitatedurabila.ro isi propune sa ofere celor interesati un instrument colaborativ de invatare pentru dezvoltare durabila si reuneste in acest sens experti si manageri de proiecte din domenii diverse, cu totii motivati sa dezvolte profilul durabil al proiectelor pe care le conduc.

Comunitatea este un rezultat al proiectului „Parteneriat pentru dezvoltare durabila” co-finantat de Fondul Social European prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 – 2013 ”Investeste in oameni!” initiat de Asociatia Salvati Dunarea si Delta in parteneriat cu ActiveWatch si implementat cu sprijinul Centrului pentru Politici Durabile Ecopolis.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *