De ce sistemul de garanție-returnare reprezintă o oportunitate importantă pentru magazine

Lumea trece printr-o criză a deșeurilor de plastic, din ce în ce mai gravă, iar acest fapt nu poate fi negat. Dar, la fel, și acțiunile de sensibilizare a publicului iau amploare.

Pe măsură ce problema plasticului intră tot mai mult pe agenda internațională, impulsul din spatele sistemelor de garanție-returnare a ambalajelor pentru băuturi continuă să crească. În iulie 2018, guvernul scoțian a lansat o consultare publică privind sistemul de garanție-returnare, pentru a culege opiniile părților interesate despre cum ar trebui să funcționeze sistemul. La nici doi ani distanță, în mai 2020, Parlamentul scoțian a adoptat pachetul legislativ necesar implementării sistemului de garanție-returnare. 

În luna mai a aceluiași an 2018, liderii din Malta au anunțat că un număr de aproximativ 350 de automate pentru returnarea ambalajelor de băuturi vor fi instalate în țară până la începutul lui 2019. Unele dintre cele mai puternice economii din lume iau în calcul adoptarea acestei strategii. Printre susținătorii implementării sistemelor de garanție-returnare se numără liderii G20, Rețeaua Europeană a Agențiilor de Protecție a Mediului, precum și Organizația Națiunilor Unite, prin Programul de Mediu. 

Un vechi oponent schimbă perspectiva 

Zeci de ani, magazinele au fost cei mai vocali oponenți ai legislației privind sistemele de garanție-returnare, invocând inconvenientele legate de preluarea ambalajelor pentru băuturi și de costurile pe care le implică această activitate. Un alt argument invocat adesea de magazine este că astfel de sisteme vor determina închiderea afacerilor, deoarece colectarea și procesarea ambalajelor goale va crește timpul de așteptare, determinând clienții să meargă la cumpărături în altă parte.

Deși unele dintre aceste îngrijorări ar putea fi reale, ele prelungesc mitul că toți comercianții cu amănuntul se opun ideii și că sistemele de garanție-returnare sunt rele pentru afaceri în sens mai larg. În fapt, sistemele de garanție-returnare aduc mai multe beneficii magazinelor, iar un număr tot mai mare de magazine importante din întreaga Uniune Europeană își afirmă sprijinul pentru implementarea legislației aferente.

Primele supermarket-uri importante care și-au arătat susținerea pentru sistemele de returnare-garanție, încă din noiembrie 2017, au fost Co-op și Iceland, ambele din Marea Britanie. În aprilie 2018, lanțul de cafenele Pret A Manger le-a urmat, implementând un proiect pilot de garanție-returnare pentru ambalajele de plastic vândute în trei dintre spațiile lor din Brighton. În iulie 2018, băcănia Morrisons a instalat automate de returnare a ambalajelor în două dintre cele șase magazine, pentru o perioadă test de șase luni. Clienții au primit, în intervalul respectiv, 100 de puncte Morrisons More sub formă de cupoane, care puteau fi răscumpărate în magazin sau puteau dona pentru acțiuni caritabile suma echivalentă din garanția pentru returnarea ambalajelor reutilizabile.

Unul dintre motivele pentru care crește susținerea din partea magazinelor este faptul că tehnologia poate face procesul de returnare mai eficient. În timp ce unele magazine se bazează încă pe mâna de lucru proprie pentru a colecta și sorta ambalajele manual și pentru a restitui consumatorilor garanția, colectarea la automatele de returnare este din ce în ce mai frecventă. Automatele pot sorta ambalajele inclusiv după marcă, tip de material și după culoare. În plus, eliberează o chitanță pentru contravaloarea garanției, care poate fi încasată la casa de marcat.

Pe lângă gestionarea ambalajelor returnate, magazinele joacă un rol important și în informarea consumatorilor cu privire la sistem, inclusiv furnizarea de informații privind cadrul legislativ și modalitatea de rambursare la punctul de vânzare.

Pentru a compensa magazinele pentru gestionarea ambalajelor returnate, majoritatea sistemelor de garanție-returnare presupun taxe de manipulare menite să acopere cheltuielile legate de investițiile în mâna de lucru suplimentară (pentru colectarea manuală) sau pentru costurile de achiziționare sau leasing-ul automatelor de returnare a ambalajelor. De asemenea, taxele îi ajută pe comercianții cu amănuntul să acopere costurile cu energia electrică, cerințele de spațiu și personalul suplimentar necesar pentru procesarea garanțiilor.

Un raport al Zero Waste Scoția din 2015 a estimat că, deși un sistem tipic de garanție-returnare generează un cost global pentru magazine între 28,5 și 29 milioane de euro pe an, taxele de manipulare plătite magazinelor participante poate fi de până la 37,2 milioane euro. Ceea ce înseamnă un venit net pentru sectorul comerțului cu amănuntul de până la 8,7 milioane de euro anual.

Creșterea vânzărilor și a vadului 

De asemenea, mai multe studii au constatat că, atunci când magazinele oferă un punct convenabil de returnare pentru ambalajele reutilizabile, beneficiază de creșterea vânzărilor și a vadului.

Pentru cercetarea „Cumpărați unde aruncați ambalajele: un sondaj privind obiceiurile consumatorilor de returnare a ambalajelor”, Grupul de Sondare a Opiniei Publice din New York (NYPIRG) a intervievat peste 1.100 de persoane ce returnau ambalaje la supermarketuri. Sodajul a descoperit că 68 la sută dintre aceștia au fost la cumpărături acolo unde au returnat ambalajele pentru băuturi, iar 81 la sută dintre cumpărători au spus că au cumpărat acolo mai des. În plus, sondajul a relevat că nu mai puțin de 57% dintre cumpărători au ales un anumit magazin datorită punctului de returnare a ambalajelor amenajat la îndemâna lor. 

Concluzii similare au fost exprimate recent de către proprietarul unei băcănii cu sediul în Michigan, într-un studiu de caz prezentat de producătorul de echipamente Tomra. James Haines de la Central ShopRite a declarat că magazinul său a folosit timp de două decenii automate de returnare a ambalajelor și că „programul de fidelizare prin reciclare a oferit magazinului nostru un avantaj competitiv. Clienții au început să apeleze la automatele noastre de returnare și acum își fac cumpărăturile la noi”.

Pe lângă faptul că permite magazinelor să gestioneze mai ușor ambalajele returnate, automatele de astăzi le oferă și o modalitate suplimentară de a comunica și de a implica clienții. Echipamentul permite retailerilor să ofere clienților promoții în magazin prin rularea de videoclipuri, de imagini și afișarea site-urilor web pentru a face reclamă, precum și opțiunea de a adăuga cupoane la chitanțele aferente garanției. Acest lucru încurajează clienții care, poate, au intenționat doar să returneze ambalajele goale.

În plus, crearea unui program dedicat de fidelizare prin reciclare sau integrarea reciclării într-un program existent este o altă opțiune pentru a crește implicarea consumatorilor. Automatele de returnare a ambalajelor reutilizabile pot fi configurate pentru a oferi clienților posibilitatea de a dona garanția către acțiuni caritabile sau organizații locale. Astfel, magazinul beneficiază de oportunități valoroase de a-și îmbunătăți brandul în cadrul comunității locale. Aceste activități de marketing și de implicare a consumatorilor pot ajuta un retailer să se diferențieze de alți jucători și să obțină un avantaj în afaceri.

UE pune lucrurile în mișcare

Directiva Comisiei Europene privind plasticul de unică folosință propune o țintă de 90% pentru colectarea ambalajelor de băuturi până în anul 2025, prin dezvoltarea cadrului legislativ referitor la sistemele de garanție-returnare și sistemele de administrare a produselor. Opinia factorilor de decizie este că astfel de strategii pot contribui în mod semnificativ la reducerea deșeurilor și la atingerea unor obiective ambițioase în materie de reutilizare și reciclare, combătând în același timp poluarea marină. Acest lucru a fost demonstrat în țările care au implementat un sistem de garanție-returnare, precum Germania, Suedia, Danemarca, Finlanda, Estonia, Lituania și Olanda.

Având în vedere opoziția și presiunea publică cu privire la ambalajele de plastic de unică folosință cu care se confruntă retailerii, sistemele de garanție-returnare circulare pot fi soluția. Atunci când se evaluează beneficiile, nu este greu de înțeles de ce aceste sisteme care și-au demonstrat performanța sunt sprijinite nu numai de către public, ci și de către comercianții cu amănuntul.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *