De la anul, romanii vor plati mai putin pentru timbrul de mediu, care inlocuieste taxa auto
De la anul, romanii vor plati mai putin pentru timbrul de mediu, care inlocuieste taxa auto

De la anul vom plati mai putin pentru timbrul de mediu, care inlocuieste vechea taxa auto. Acesta se calculeaza pe baza cursului de schimb valutar leu/euro stabilit de Banca Centrala Europeana (BCE) in prima zi lucratoare a lunii octombrie din anul precedent si este publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

Astfel, cursul afisat luni de BCE, in functie de care se va stabili cuantumul timbrului de mediu, este cu 1,63% mai mic decat cel actual.

Timbrul de mediu, care inlocuieste taxa de poluare pentru autovehicule, pe care il vom plati in 2014 se calculeaza in functie de cursul leu/euro publicat de BCE pe 1 octombrie 2013.

Intr-un document elaborat de Ministerul Mediului se arata ca taxa va ramane la aceleasi cote pentru masini Euro 5, in timp ce pentru Euro 6, masini hibride si electrice, nu va fi platit nimic.

Conform noii formule de calcul, suma de plata va scadea cu 60% pentru Euro 2, cu 80% pentru Euro 1 si cu 90% pentru non-euro. Cuantumul taxei pentru masinile non-euro, Euro 1 si Euro 2, cu tehnologii mai invechite, va fi totusi mai mic decat cel actual, mergandu-se pe ideea ca aceste masini au o durata scurta de functionare si, deci, vor polua pentru un interval mai mic.

Fiscul va calcula suma reprezentand timbrul de mediu pentru autovehicule si va emite decizia privind stabilirea sumei in cel mult doua zile lucratoare de la depunerea documentatiei complete, iar pentru autovehiculele in leasing termenul este de maxim cinci zile, potrivit unui proiect de ordin al ANAF.

Taxa va fi insa calculata diferit pentru masinile cu motoare pe benzina si pentru cele cu motoare diesel, conform ultimelor declaratii ale ministrului Mediului. Timbrul de mediu va fi calculat in principal in functie de emisia de CO2, luat in calcul in intregime pentru timbru fata de 30% in legea in vigoare, inscrisa in cartea de identitate a masinii sau documentele de omologare.

Timbrul va fi platit o singura data, la prima inmatriculare pe piata din Romania sau la prima transcriere, dar nu si in cazul tranzactiilor civile (mostenire sau partj).

Conform Ordonantei de Urgenta privind timbrul de mediu pentru autovehicule, publicata in Monitorul Oficial, in noua formula de calcul, timbrul de mediu mentine cote similare celor din prezent pentru tehnologia Euro 5 si mareste cotele pentru tehnologiile Euro 4 si Euro 3.

Pe de alta parte, pentru masinile cu motorizari non-Euro, Euro 1 si Euro 2, valoarea timbrului de mediu va scadea fata de nivelul cuantumului actual.

Timbrul de mediu 2013 se aplica pentru autovehiculele din categoria M1, M2, M3 cu precizarea ca pentru categoria de autoturisme cu norma de poluare Euro 5, Euro 4 si Euro 3 formula de calcul ia in proportie de suta la suta emisia de CO2, iar pentru autoturismele cuprinse in normele de poluare non-euro, Euro 1 si Euro 2 se aplica actuala formula prevazuta prin Legea 9/2012, ce ia in calcul capacitatea cilindrica.

Pe de alta parte, taxa creste pentru masinile Euro 3 si Euro 4 in cazul versiunilor diesel, intrucat, potrivit ministrului Mediului, Rovana Plumb, ‘emisiile din pulberi sunt mai mari in cazul masinilor pe motorina’.

Practic, in calculul taxei se va tine cont numai de emisiile de CO2 ale autovehiculului, valoare ce va fi inmultita cu valoarea in euro a fiecarui gram si cu cota de reducere a timbrului exprimata in functie de vechime. Vechimea autovehiculului se calculeaza in functie de data primei inmatriculari a acestuia, se precizeaza la articolul 6, alineatul 5 al Ordonantei.

Un element de noutate adus de ordonanta adoptata de Guvern in data de 19 februarie este ca persoanele care doresc sa cumpere masini electrice vor beneficia de un ecotichet in valoare de 2.500 de euro.

Totodata, vor plati noua taxa toate institutiile publice, cu exceptia autovehiculelor apartinand Salvarii, Pompierilor, Corpului Diplomatic, dar si a persoanelor cu handicap, Fortelor Armate, Politiei, Jandarmeriei, fortelor de securitate ale statului. Pe de alta parte, nu vor mai plati timbrul de mediu cei care au achitat acest tip de taxa in anumite forme.

Persoanele care au dat statul roman in judecata pentru restituirea taxei incasate ilegal si carora li s-a restituit contravaloarea taxei, precum si cei care au inmatriculat autoturismele fara achitarea taxei vor plati noul timbru la prima vanzare a masinii. Pentru masinile revandute in afara Romaniei, statul va returna o taxa reziduala, calculata in functie de perioada de utilizare.

Potrivit noului sistem de taxare, in cazul unui automobil Volkswagen Polo, cu motorizare de 1,5 cmc, diesel, Euro 3, fabricat in 2001, timbrul de mediu va fi de 576 euro, iar pentru acelasi automobil, fabricat in 2000, cu aceeasi motorizare si nivel de poluare, dar pe benzina, timbrul va fi de 425 euro.

Pentru un autoturism Polo nou, Euro 5, cu motor de 1,2 cmc, timbrul de mediu pentru benzina va fi de 60 euro, iar pentru motorina de 36 euro.

Pentru un Ford Fiesta , fabricat din 2003, cu nivel de poluare Euro 3 si motor de 1,4 cmc, timbrul de mediu va fi pentru diesel de 823 euro, iar pentru benzina de 933 euro.

In cazul unui Logan Sandero nou, Euro 5, cu motor de 1,2 cmc, pe benzina se va plati un timbru de mediu in valoare de 109 euro, iar pentru un autovehicul de acelasi tip, dar cu motrina si motor de 75 CP se va plati un timbru de 52 euro.

Pentru un automobil Dacia Duster nou, cu motor de 1,6 cmc, pe benzina, timbrul de mediu va fi de 269 euro, iar pentru unul cu motor diesel de 110 CP, timbrul va fi in valoare de 119 euro.

De la plata timbrului de mediu vor fi exceptate autovehiculele misiunilor diplomatice, persoanelor cu dizabilitati, fortelor armate, fortelor de securitate a statului, jandarmeriei, politiei, ambulantele, autovehiculele hibride si electrice, cele istorice sau destinate competitiilor sportive, precum si cele donate autoritatilor statului cu titlu gratuit.

Sunt scutite, de asemenea, autovehiculele dobandite prin mostenire in cazul in care aceasta a intervenit in intervalul de doi ani de la data deschiderii succesiunii.

Ministrul Mediului precizeaza ca institutiile administratiei publice vor trebui sa plateasca noul timbru de mediu pentru autovehiculele din parcul propriu, nemaifiind scutite de la aceasta taxa.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here