Decontarea toxica a autostrazii Transilvania

    Decontarea toxic? a autostr?zii Transilvania
    Decontarea toxica a autostrazii Transilvania
    Decontarea toxica a autostrazii Transilvania

    „Regii asfaltului” de la Golden Blitz, Dan Besciu si Sorin Vulpescu, vor sa incaseze de la CNADNR „un supliment” de peste 36.000.000 de euro, pentru deseurile toxice depozitate langa Turda • Depozitul firmei celor doi functioneaza ilegal, intrucat autorizatia de mediu a expirat inca din 2011 • Mai nou, tandemnul de la Golden Blitz incearca sa mai depoziteze langa Turda, pentru circa 13.000.000 de euro, alte 32 de mii de tone de pamant contaminat cu deseuri toxice

    Pe data de 16 iunie 2009, CNADNR a incheiat cu asocierea formata din firmele Euroconstruct Trading ‘98 SRL, Uni-Recycling SRL, Setcar SA, I&C Transilvania Constructii SRL si Minesa&ICPM SA, contractul de proiectare si executie a lucrarilor pentru eliberarea amplasamentului de materiale periculoase (HCH) de pe sectiunea 2B, km 10+500, din Autostrada Transilvania. Prin acest contract, CNADNR a alocat consortiului avand ca lider de asociere pe Euroconstruct Trading ’98 – firma „regilor asfaltului” de la Golden Blitz, Dan Besciu si Sorin Vulpescu, suma de 16,2 milioane de euro, pentru decontaminarea terenului de pe amplasamentul autostrazii, in zona Turda, unde, pe o portiune de circa 12.000 de metri, pamantul este infestat cu cianuri, mercur si alte deseuri toxice.

     

    Ulterior, acest contract de decontaminare a solului a fost suplimentat de CNADNR cu inca opt milioane de euro. Pentru ca Euroconstruct Trading ’98 solicitase decontarea unei cantitati mult mai mari de materiale periculoase, iar CNADNR nu a fost de acord cu solicitarea firmei controlate de Besciu si Vulpescu, decontarea lucrarilor a ajuns la arbitrajul instantelor.

    Conform contractului, in prima etapa, au fost excavate, transportate si eliminate 49.998,98 tone de pamant contaminat cu substante periculoase, iar in etapa a doua, au mai fost preluate in acelasi mod alte 25.000 de tone. Ulterior, pe 9 septembrie 2009, contractul a fost suplimentat ca volum, cu excavarea a inca 65.846 de tone de pamant contaminat, care au fost transportate in depozitul temporar aflat la o distanta de circa 6,5 km de zona in care Euroconstruct Trading ’98 a executat lucrarile. Din aceasta cantitate de sol excavat, circa 20.000 de tone reprezentau pamant infestat cu mercur. Pentru excavarea celor 65.846 de tone de pamant contaminat, firma controlata de Dan Besciu si Sorin Vulpescu a solicitat de la CNADNR sa achite, prin incheierea unui act aditional, suma de 36.033.105,45 euro, fara TVA, reprezentand „contravaloarea lucrarilor suplimentare de decontaminare, la care se mai adauga si profitul nerealizat”. CNADNR nu a fost de acord cu solicitarea „regilor asfaltului” de la Golden Blitz, fapt pentru care Euroconstruct Trading ’98 a deschis actiune in instanta impotriva CNADNR. Pe data de 24 februarie 2012, Tribunalul Bucuresti a respins actiunea celor de la Euroconstruct Trading ’98, prin care se solicita achitarea de catre CNADNR a celor 36 de milioane de euro. Firma tandemului Besciu-Vulpescu a contestat decizia Tribunalului Bucuresti la Curtea de Apel Bucuresti, care, prin sentinta din 1 iunie 2012, le-a dat castig de cauza acestora si, in plus, „a trimis spre rejudecare aceleiasi instante capetele de cerere privind acordarea daunelor intererse pe alt temei decat contractual”. Curtea de Apel Bucuresti a considerat „ca trebuie admis recursul, casata sentinta atacata, admisa exceptia de necompetenta generala a instantei judecatoresti cu privire la capetele 1-3 din cererea de chemare in judecata, trimise spre solutionare aceste capete de cerere Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor, iar capetele de cerere referitoare la despagubiri trebuie trimise aceleiasi instante de fond spre rejudecare”, dupa cum se arata in motivarea deciziei CAB.

    Nici pana in prezent, litigiul dintre firma baronilor de la Golden Blitz si CNADNR nu s-a incheiat. In schimb, depozitul temporar deschis de Euroconstruct Trading ‘98 pe traseul autostrazii Transilvania, la circa 6,5 km de Turda, exista pe baza unei „autorizatii integrate de Mediu – nr. 117/ 18.10.2010”, conform careia se permite stocarea solului contaminat pentru cel mult un an.

    Legislatia europeana a fost ignorata

    Directivele Consiliului Uniunii Europene 1.999/ 31/ CEE din 26.04.1991, privind depozitele de deseuri, si Regulamentul Comisiei Europene nr. 850/ 2004 prevad ca deseurile nu pot fi stocate temporar mai mult de trei ani. Legislatia europeana in acest domeniu este transpusa la noi prin HG 349/ 2005, privind depozitarea deseurilor, care prevede ca perioada maxima admisa pentru depozitarea deseurilor este de un an.

    Sanctiuni dure pentru poluator

    Faptul ca deseurile de sol contaminat cu materiale periculoase stationeaza de trei ani intr-un depozit precar, ce pune in pericol zona municipiului Turda, nu a generat nicio reactie din partea institutiilor statului, in special a Ministerului Mediului – prin Garda Nationala de Mediu. Pentru incalcarea regulilor privind protectia solului, Codul Penal sanctioneaza aceste abateri cu inchisoarea de la 2 la 7 ani, iar daca fapta pune in pericol mai multe persoane, pedeapsa este de la 5 la 10 ani, cu interzicerea unor drepturi cetatenesti.

    „Surpriza” de la Golden Blitz

    Mai nou, firma „regilor asfaltului” de la Golden Blitz pregateste o noua surpriza pentru locuitorii municipiului Turda. Euroconstruct Trading ’98 incearca sa aduca, in acelasi depozit amplasat la 6,5 km de Turda, inca 32.000 de tone de sol contaminat cu materiale periculoase (HCH), de la Posta Rat, fapt pentru care, fireste, solicita inca 13.287.919 de euro, plus TVA. Acesti bani urmeaza sa fie alocati proiectului „Reabilitarea sitului poluat istoric – Depozit deseuri periculoase UCT-Posta Rat (Municipiul Turda) cu finantare Programul Operational Sectorial Mediu 2007-2013, Axa prioritara 2 – Sectorul managementul deseurilor/ reabilitarea terenurilor poluate istoric, domeniul major de interventie 2.2”. Practic, Euroconstruct spera sa adune aproape 100.000 de tone de deseuri periculoase, pentru aproape 50 de miloane de euro, folosind un depozit in care vantul imprastie pulberea de sol contaminat in cele patru zari.

    Lasă un răspuns

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *