Deseurile de langa Autostrada Bechtel, decontaminate pe jumatate

Din lipsa de bani, decontaminarea zonei cu deseuri chimice de langa Turda s-a facut partial, numai pe unde trece Autostrada Transilvania. CNADNR lasa restul in seama Ministerului Mediului Deseurile de langa Autostrada Bechtel

In depozitele Uzinei Chimice Turda s-au adunat de-a lungul anilor peste 100.000 de tone de deseuri chimice si metale grele. Pentru localnicii din zona, constructia Autostrazii Transilvania parea singura speranta ca perimetrul va fi decontaminat.

Intr-adevar, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a incheiat cu firma intelegerea ca va plati catre Euroconstruct Trading 98, patronata de Dan Besciu si Sorin Vulpescu, printr-un contract de decontaminare a zonei. In schimbul sumei de 68,12 milioane de lei (16,2 milioane de euro), s-a obligat ca, in timp de un an, sa decontamineze 17.564 mp, dintre care peste 9.000 chiar pe traseul autostrazii.

Dupa ce si-au indeplinit obligatiile contractuale, muncitorii s-au oprit si acum se inalta un zid inalt de 10 metri, care va separa perimetrul contaminat de cel deja curatat. „S-a excavat o cantitate de 50.000 de tone. Este zona pe care a trebuit s-o decontaminam”, a declarat pentru PRO TV responsabilul cu proiectarea, Nicolae Giurgiu. „De restul trebuie sa se ocupe Mediul”, puncteaza, la randul lui, Marin Ionescu, director in cadrul CNADNR. Cei de la Mediu spun ca vor incerca sa duca treaba pana la capat, insa nu se stie cand vor fi bani. „Sunt proiecte intocmite in diferite stadii pentru a rezolva aceasta problema de decontaminare”, spune comisarul sef al Garzii de Mediu Cluj, Mihaela Rozor.

Contaminarea, „descoperita” ulterior

In faza initiala a proiectului, nu se luase in calcul existenta depozitului de deseuri, acesta fiind „descoperit” ulterior. Pe de alta parte, devierea traseului autostrazii nu a fost luata in considerare, din cauza reliefului deluros din zona, fapt care ar fi majorat semnificativ costurile de constructie.

Zona contaminata se afla pe traseul sectiunii Gilau (langa Cluj-Napoca) – Campia Turzii al Autostrazii Transilvania, in lungime de 42 km, care este preconizat a fi dat in functiune la 1 Decembrie. Pentru finalizarea acestui tronson si pentru continuarea lucrarilor la viaductul de la Suplacu de Barcau, langa granita cu Ungaria, Ministerul Transporturilor s-a angajat in iarna ca va plati companiei Bechtel 420 milioane de euro.

Proiectul de constructie a autostrazii Transilvania, pe traseul Brasov – Bors, a fost incredintat de Guvernul Adrian Nastase, fara licitatie, companiei americane Bechtel, valoarea „estimata” fiind de 2,3 miliarde de euro. Din cauza tergiversarilor insa, pretul a crescut vertiginos. Cea mai recenta estimare a ministrului Radu Berceanu indica faptul ca numai tronsonul de la Campia Turzii si pana la granita (189 km) va costa 2,5 miliarde de euro. Mai mult decat suma estimata initial pentru toti cei 415 km ai autostrazii.

Sursa: Gandul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *