Designerul Willem Heeffer observa potentialul obiectelor aruncate zilnic si le confera o noua intrebuintare

0
95
Designerul Willem Heeffer observa potentialul obiectelor aruncate zilnic si le confera o noua intrebuintare
Designerul Willem Heeffer observa potentialul obiectelor aruncate zilnic si le confera o noua intrebuintare

O lampa confectionata din cuva unei masini de spalat, un candelabru fabricat din conserve de fasole fiarta; designerul Willem Heeffer observa potentialul de design al obiectelor aruncate zilnic si isi propune sa le confere o noua intrebuintare. „Intr-o perioada in care avem de-a face cu un consum de masa si cu produse cu o durata de viata scurta, omul cauta produse care sa aiba o mai mare insemnatate si o poveste sau istorie.”

Heeffer, un olandez care traieste si activeaza in Helsinki, Finlanda, urmareste ca prin munca sa sa creeze „modele inteligente”, in acord cu principiile ecologice si etice. „Vreau sa am interioare care sa arate sic si ordonat, fara a fi nevoie sa renunt la principiile mele.”

Pentru un contract de design obtinut la un restaurat sic nou-infiintat in Helsinki de catre recunoscutul chef Hans Välimäki, in cadrul caruia trebuia sa se ocupe de sistemul de iluminat si de alte aspecte, Heeffer a strans 344 de conserve de fasole fiarta Heinz, le-a curatat si le-a transformat in suporturi pentru tacamuri, lampi de bar si candelabre.

„Un produs refolosit in mod original are la baza trei principii: este fabricat din materiale obtinute de pe plan local si reciclate, este confectionat manual la cele mai inalte standarde si este produs prin transformarea sau reinventarea unui obiect in ceva complet diferit.”

Pentru obiectele de iluminat Drum Light, designerul recupereaza cuve de masini de spalat de la centrele locale de reciclare si le transforma in lampi elegante prinse de tavan cu trei cabluri. Foloseste vopsele si cabluri electrice imbracate in fibre textile in culori asortate pentru a ascunde intrebuintarea initiala, utilitara a cuvei.

„Atunci cand lucrez cu materiale vechi, le scot din context si le folosesc intr-un mod inedit pentru a crea ceva nou”, spune el. „Scopul este acela de a observa mai intai un produs atragator si abia apoi de a-i descoperi povestea.”

Pentru aprovizionarea cu materiale, designerul depinde de mentinerea unor relatii bune cu centrele locale de reciclare, intreprinderile si companiile mari de gestionare a deseurilor. „Procurarea materialelor nu este foarte dificila, insa provocarea vine atunci cand am nevoie de cantitati mai mari de acelasi obiect”, spune el. In acelasi timp si in pofida reglementarilor tot mai stricte, el este de parere ca oamenii sunt din ce in ce mai dornici sa il ajute pe masura ce devin mai constienti de problema deseurilor.

Willem Heeffer se numara printre designerii din Europa dornici sa isi manifeste sprijinul pentru campania Generation Awake. Fiecare dintre ei este un Awakener: prin activitatea lor si prin materialele folosite, acesti designeri raspandesc zilnic mesajul referitor la o utilizare mai durabila a resurselor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here