Dispute pe biocombustibili

UNIUNEA EUROPEANA – Politicieni vs oameni de stiinta
Disputele in ceea ce priveste biocombustibilii continua in Uniunea Europeana. In vreme ce responsabilii Comisiei Europene incurajeaza producerea de biocombustibili, unii oameni de stiinta avertizeaza ca acestia ar putea contribui la accelerarea incalzirii globale, in loc s-o franeze.

Comisia Europeana a anuntat la inceputul acestui an ca tinta sa este ca, in 2020, 10% din carburantii folositi sa fie din biocombustibili. Initiativa a fost primita cu entuziasm de ecologisti si cu scepticism de unii oameni de stiinta. Unii savanti independenti afirma ca mai este nevoie de cercetare in domeniu, inainte de a fi siguri de rolul benefic al biocombustibililor folositi pe scara larga. Astfel, potrivit cercetatorilor, daca omenirea va folosi foarte mult biocombustibilii, va fi nevoita sa distruga mare parte din ecosistemele Planetei, mai ales paduri, lacuri, mlastini, pasuni, care ar urma sa fie inlocuite cu campuri unde sa se cultive porumb, trestie de zahar sau palmieri.

RAZGANDIRE. Incurajati de documentele tot mai dese si mai numeroase ale oamenilor de stiinta, unii politicieni au decis sa „se ia la tranta” cu reprezentatii Comisiei Europene, in incercarea de a evita tinta de 10%. Unul dintre acesti politicieni este chiar prim-ministrul britanic, Gordon Brown. Decizia acestuia este cu atat mai surprinzatoare cu cat Marea Britanie a dovedit in ultimii ani ca este unul dintre cei mai puternici luptatori impotriva efectelor incalzirii globale. Guvernul de la Londra a luat numeroase masuri in ultimul decenii pentru reducerea efectelor gazelor cu efect de sera. In plus, raportul Stern – documentul care arata ca este mai ieftin pentru umanitate sa actioneze acum impotriva incalzirii globale decat sa repare viitoare efecte – a fost lansat tot de executivul de la Londra.

ARGUMENTE. Decizia lui Gordon Brown vine, potrivit publicatiei britanice The Guardian, dupa raportul prezentat in aceasta saptamana la Londra de profesorul Bob Watson, consilierul stiintific sef la Departamentul pentru Mediu, Alimentatie si Probleme Rurale din cabinetul britanic. Documentul prezentat de Watson arata ca pe termen lung folosirea biocombustibililor va fi distrugatoare, o data cu utilizarea pe scara larga a acestui tip de produse. Distrugerea ecosistemelor naturale si inlocuirea lor cu campuri pentru plante din care se obtine biocombustibil va insemna mai multe gaze cu efect de sera. In Marea Britanie, potrivit unui nou cod de transport, de la 1 aprilie 2,5% din carburanti vor trebui sa fie bicombustibili. In felul acesta, executivul de la Londra spera ca procentul sa poata creste pana la 5,75% pana in 2010. Totusi, Gordon Brown pare ca, in lumina sfaturilor consilierilor sai pe probleme de mediu, vrea sa schimbe aceste tinte, reducandu-le semnificativ. Potrivit presei britanice, Brown ar fi dispus sa ceara in urmatoarea perioada Comisiei Europene o regandire a obiectivelor pe termen lung, fiind insa de acord cu o reducere si mai drastica a emisiilor de dioxid de carbon.

Sursa: Jurnalul National

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *