Viitorul transportului: drumuri solare si sosele reincarcabile

    0
    67
    iitorul transportului: drumuri solare si sosele reincarcabile
    iitorul transportului: drumuri solare si sosele reincarcabile

    Inginerii din intreaga lume proiecteaza trenuri foarte rapide si masini care se conduc singure, dar adevaratele inovatii din domeniul transportului implica modernizarea infrastructurii. Iata cum va arata drumul viitorului, potrivit unor concepte inovative, prezentate de Glen Hiemstra pentru Fastcoexist.com.

    Atunci cand ne imaginam viitorul transportului ne gandim la trenuri foarte rapide, masini electrice autonome, avioane sub-orbitale si alte tehnologii de genul acesta. Ne intrebam chiar cand va deveni realitate masina zburatoare. Dar nu ne gandim foarte mult la infrastructura de care depind aceste vehicule.

    Insa, unii ingineri intreprinzatori si extrem de creativi si-au indreptat atentia spre aceasta problema. Iata doua idei de reinventare a drumului, care ar putea determina o schimbare radicala in ceea ce priveste viitorul transporturilor.

    Primul concept este Solar Roadways (Drumuri solare). Ce este un drum? O fasie de asfalt, beton, pamant sau pavaj, pe care se invart rotile vehiculului. Materialele folosite in construirea drumurilor au evoluat fata de epoca romana, dar nu cu foarte mult. Avem in continuare o suprafata dura, proiectata sa sustina greutatea vehiculelor si sa te tina departe de noroi. Timp de 24 de ore pe zi, drumurile, parcarile si trotuarelestocheaza pur si simplu caldura si lumina, dar nu le folosesc la nimic.

    Dar daca s-ar putea inlocui betonul sau asfaltul cu celule solare, pozitionate sub un strat de sticla?

    Daca ar functiona chiar si cu un grad de eficienta de doar 15%, un astfel de sistem de drumuri ar furniza de patru ori mai multa electricitate decat au nevoie americanii, de exemplu, adica la fel de multa electricitate cat foloseste intreaga lume. Pe scurt, s-ar produce foarte multa energie.

    Din cate se pare, nu este foarte greu sa iei materialul “de pe raft” si sa construiesti un strat de celule solare, asezat intre doua straturi de sticla ermetice, si sa construiesti cu aceste panouri o suprafata de drum.

    Principala problema este reprezentata de producerea sticlei care trebuie sa fie suficient de puternica pentru a sustine o masina, suficient de transparenta cat sa permita absorbtia unei cantitati suficiente de lumina solara, dar suficient de opaca incat sa nu emita prea multa stralucire, si cu o rezistenta mare, astfel incat sa dureze cativa ani. Tehnologia Solar Roadways incearca sa rezolve aceste cerinte, pe langa multe altele, urmand sa fie testata odata cu primele panouri instalate intr-o parcare, in primavara acestui an.

    Solar Roadways si fondatorii sai, Scott si Julie Brusaw, au facut multe “valuri” in mediul online, la Tedx si pe YouTube, in special prin intermediul videoclipului de mai jos (cu peste 1,5 milioane de vizualizari), in care isi prezinta proiectul original.

    Pe langa celulele solare din sandwich-ul de sticla, drumurile sunt prevazute cu lumini LED care pot fi programate sa scrie diferite mesaje si sa raspunda la mediul inconjurator, de exemplu avertizand masinile ca ar trebui sa incetineasca si sa lase pietonii sa traverseze strada.

    Cea de-a doua inventie pentru infrastructura vine de la compania inovatoare Wave,care inseamna Electrificarea Wireless Avansata a Vehiculelor. Scopul companiei este acela de a ajuta autobuzele electrice sa devina mai eficiente din punct de vedere al costurilor, fata de cele diesel si fata de cele care functioneaza pe baza de gaz natural, fara a fi nevoie de conexiunea la niste cabluri suspendate

    Pentru a functiona in permanenta pe baza unor baterii reincarcabile, un autobuz ar trebui sa aiba foarte multe, din moment ce reincarcarea se produce doar la statia de baza. Acest aspect face ca autobuzul sa fie ineficient, greoi si costisitor.

    Totusi, cei de la Wave stiu ca electricitatea poate fi transmisa wireless prin inductie magnetica. Intrebarea este cum sa implementezi un echipament de inductie magnetica in infrastructura. Solutia lor este geniala.

    Instaleaza pe partea de jos a autobuzului o unitate de primire a valurilor de inductie, iar apoi, la diferite opriri ale autobuzului instaleaza un sistem de transfer a energiei din inductia magnetica.

    Atunci cand autobuzul se opreste ca pasagerii sa poata urca sau cobori din vehicul, unitatea de inductie magnetica trimite o sarcina electrica prin sistemul wireless direct catre bateriii, iar aceste reincarcari frecvente fac ca autobuzul sa functioneze toata ziua, pana cand se intoarce la baza pentru o reincarcare completa. Mai putine baterii, mai putina greutate, mult mai economic.

    Tot ceea ce este necesar in statia de autobuz este o modalitate de a conecta sistemul de inductie magnetica la o sursa de alimentare. Solar Roadways ar putea reprezenta o solutie la aceasta problema! Wave scrie pe site-ul sau ca instaleaza sisteme de autobuz de inductie magnetica la Universitatea de Stat din Utah si in parteneriat cu Solutii Energetice Avansate in orasul Praga, din Republica Ceha.

    Imagineaza-ti cum vor arata drumurile dupa anul 2025. Realizate din sticla, generand electricitate si cu o inductie magnetica incorporata, acolo unde se poate realiza acest lucru?

    LĂSAȚI UN MESAJ

    Please enter your comment!
    Please enter your name here