Dupa analizarea a 1783 de studii, oamenii de stiinta italieni au confirmat siguranta cultivarii OMG

Cercetătorii continuă să apere produsele modificate genetic

Tehnologia ingineriei genetice a plantelor are deja 30 de ani. Beneficiile acestei tehnologii sunt bine cunoscute. Utilizarea ingineriei genetice a dus la cresterea productivitatii culturilor si scaderea utilizarii de erbicide si insecticide. Cu toate acestea, opinia publica si unii oameni de stiinta inca pun la indoiala sau dezaproba pur si simplu utilizarea acestei tehnologii.

Multi se intreaba daca nu exista vreun efect negativ ascuns sau direct asupra ecosistemului sau asupra sanatatii oamenilor si animalelor. Drept urmare, dezbaterea a continuat in privinta sigurantei organismelor modificate genetic (OMG) si a necesitatii etichetarii produselor derivate din culturile modificate genetic. De multe ori faptele au fost distorsionate sau nu au fost prezentate deloc in aceste discutii.

Jon Entine a rezumat in revista Forbes un articol stiintific publicat in „Critical Review in Biotehnology”. Un grup de oameni de stiinta italieni au analizat 1783 de studii realizate intre 2002-2012 cu privire la siguranta OMG si impactul lor asupra mediului. Revizuirea lor a insemnat gruparea domeniilor cercetate in mai multe categorii: impactul asupra mediului, siguranta pentru consum si trasabilitatea.

Corpul de lucrari cu caracter general a subliniat diferentele la nivel international in procesul de reglementare a OMG. In Uniunea Europeana, accentul este pus pe procesul de dezvoltare a OMG, in timp ce in SUA accentul este pus pe evaluarea produsului final: semintele sau produsul vegetal. Aceste abordari diferite de reglemantare duc la metodologii si criterii de aprobare diferite, iar din acest motiv este amplificata dezbaterea non-stiintifica.

Impactul asupra mediului a reprezentat punctul central al efortului cercetatorilor italieni, adica 68% din cele 1783 de studii analizate. Concluzia generala a fost ca „nu exista nicio dovada” a impactului negativ a OMG. De interes major este problema „fulxului de gene” de la o cultura modificata genetic catre o specie de plante inrudite, catre alte culturi sau microorganisme aflate in sol. Cercetatorii italieni au concluzionat faptul ca fluxul genelor este un proces natural de reproducere a plantelor (polenizare) si de raspandire a plantelor.

Culturile modificate genetic nu au niciun impact negativ asupra animalelor, florei sau asupra organismelor din sol. In urma cercetarilor nu s-au descoperit noi alergeni sau toxine ca urmare a consumului de OMG de catre oameni sau animale. Ca parte a procedurii de aprobare, toate OMG sunt testate imapotriva unei baze de date de alergeni cunoscuti.

Aceasta meta-analiza a proiectelor de cercetare din ultimul deceniu s-a axat pe determinarea sigurantei culturilor modificate genetic si a dus la concluzia ca OMG sunt sigure. Dezbaterea va continua in ceea ce priveste siguranta OMG, dar dovezile stiintifice ar trebui sa prevaleze, cu scopul de a mentine siguranta publica si durabilitatea agriculturii si ecosistemului.