Primaria din Strasbourg a lansat saptamana trecuta proiectul privind construirea celui de-al doilea eco-cartier din oras. Edilul se ambitioneaza sa multiplice conceptul pentru a ridica o metropola la inaltimea exigentelor sociale si ecologice de maine.
eco cartier in strasbourg
De la venirea sa in 2008 la carma orasului Strasbourg,- primarul socialist Roland Ries a transformat promisiunea electorala privind construirea de eco-cartiere in proiecte concrete, potrivit Agentiei France Press. Primul cartier ecologic, denumit „Danube”, va fi instalat in apropierea Rinului.

Termenul de finalizare a acestui cartier durabil, care va dispune de aproximativ 700 de locuinte, este sfarsitul anului 2011. Cel de-al doilea, denumit „Cartierul berariei”, va avea 450 de locuinte. Acesta va fi ridicat la periferia Strasbourgului si va fi gata in 2012. „Noi nu mai avem voie sa construim orasul asa cum o faceam cu zece ani in urma”, a spus Vert Alain- Jund, reprezentant al primariei insarcinat cu urbanismul, citat de AFP.

Cresterea calitatii vietii

Construirea cartierelor de tip ecologic are un singur scop: cresterea calitatii vietii. De aceea, eco-cartierele din Strasbourg raspund din punct de vedere tehnic celor mai inalte norme de mediu. Totul va fi construit conform principiilor arhitecturii bioclimatice.

Cladirile vor fi proiectate astfel incat sa consume foarte putina energie (50 kWh pe metru patrat pe an). In acest sens, va fi folosit conceptul de casa pasiva. Constructorii vor amplasa peste tot panouri solare, iar peretii vor fi bine izolati si acoperiti cu o „patura verde”. Energia si apa vor fi gestionate intr-o maniera inteligenta. Ba mai mult, vor fi utilizate tehnicile feng-shui, potrivit carora formele si mediul ambiant pot influenta sanatatea, bunastarea si prosperitatea ocupantilor.

In ceea ce priveste transportul, va fi incurajata deplasarea cu mijloacele in comun sau cu bicicletele. „Eco-cartierele vor genera noi maniere de deplasare”, spun reprezentantii Asociatiei Eco-Cartier Strasbourg. „Avem ca obiectiv transformarea intregului oras”, a adaugat Vert Alain Jund.

Inspirat din experientele altor orase

Edilul a precizat ca multe dintre exemplele europene in materie de urbanism nu pot fi preluate ca atare si aplicate fara nicio logica oricarui alt oras. El a recunoscut totusi ca, atunci cand a gandit aceasta forma de amenajare urbana, s-a inspirit din experientele oraselor Freiburg im Breisgau din Germania, Malmo din Suedia si Lorient din Morbihan (departament din vestul Frantei, situat in regiunea Bretania).

Cu toate acestea, Strasbourg-ul si-a fixat propriile principii de construire si amenajare a teritoriului. „Orasul trebuie sa raspunda exigentelor sociale si ecologice”, a precizat primarul. Zilele acestea, la Strasbourg, se organizeaza forumuri si conferinte pe aceasta tema, la care iau parte atat profesionisti in domeniul urbanismului, cat si simpli cetateni.

Eco-cartierul Vauban, din orasul nemtesc Freiburg, care l-a inspirat pe primarul Roland Ries, a fost construit in zece ani (1996 – 2006), pe o fosta baza militara franceza. Cartierul, care se afla la patru kilometri de Freiburg, este legat de centrul orasului printr-o linie de tramvai. Aici, 40 % din localnici au ales sa se deplaseze cu alte mijloace de transport decat masina personala. Automobilele nu pot circula cu o viteza mai mare de 5 kilometri pe ora si nu au prioritate in fata bicicletelor sau a mijloacelor alternative si economice de deplasare.

Panouri solare si paturi vegetale

Casele sunt construite in asa fel incat sa produca mai multa energie decat consuma. Acestea sunt ridicate din materiale de constructie ecologice. Panourile solare sunt nelipsite, la fel ca si paturile vegetale. Responsabilul cu dezvoltarea proiectului, Matthias-Martin Lubke, declara: „Constatam ca eco-cartierul Vauban este, in contextul schimbarilor climatice, un model de organizare urbana in materie de transport si circulatie”.

Eco-cetatenii, responsabili

Eco-cartierul defineste locul unde initiativele ecologice si sociale sunt ancorate in cotidian. „Eco-cetatenii” aleg sa dezvolte o constiinta si un comportament ecologic menit sa conserve mediul pentru bunastarea tuturor. Acestia consuma produse ecologice si biodegradabile. Recicleaza deseurile si aleg mijloace de transport mai „curate”: bicicleta, tramvaiul, autobuzul si chiar mersul pe jos. Eco-cetateanul are o atitudine economa in ceea ce priveste consumul de apa si de energie.

Doua eco-cartiere, in constructie

Pana la sfarsitul lui 2012 vor fi ridicate doua eco-cartiere in orasul francez Strasbourg. Unul se va numi „Danube” si va fi instalat langa Rhin, celalalt se va numi „Cartierul berariei” si va fi ridicat pe o fosta platforma industriala.

Sursa: Adevarul

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here