Eco – Deprecierea leului scumpeste produsele

Deprecierea monedei nationale in raport cu euro duce la scumpirea produselor ecologice, fara chimicale, in conditiile in care cea mai mare parte a acestora sunt aduse din alte tari europene.
produse ecologice
„Am majorat pretul produselor cu 10% de luna aceasta. Este vorba de marfa din import”, a declarat Dana Raileanu, administratorul magazinului eco Leacul din Capitala. Ea a adaugat ca majoritatea produselor pe care magazinul le comercializeaza sunt din import si sunt platite in euro, cu banii jos. Iar aprovizionarea cu alimente se face o data pe saptamana. Motiv pentru care deprecierea leului fata de euro se simte imediat.

„Inca nu am majorat preturile, pentru ca mai avem inca marfa adusa la sfarsitul anului trecut. Asteptam sa vedem ce se mai intampla, sa se mai aseze lucrurile inainte sa luam o decizie, pentru ca lumea e speriata de criza si n-o sa mai cumpere si nu vrem sa ajungem sa tragem obloanele”, a spus Bogdana Ghinescu, directorul magazinului Pukka Food. Cu toate acestea, daca leul nu-si va reveni, vor aparea si scumpirile. „Anul trecut aveam calculele facute pentru un curs de 3,7-3,8 lei pentru un euro, iar acum cred ca va trebui sa le facem la 4,3-4,5 lei/euro. Asta ar duce la o scumpire cu 20%-25% a produselor din import”, a explicat Ghinescu. Si Teodora Aldescu, consilierul pentru agricultura ecologica din cadrul Ministerului Agriculturii, a apreciat ca pretul produselor ecologice s-ar putea majora cu 20%-30% in 2009, pe fondul deprecierii leului. Insa, si in conditiile majorarii pretului, vanzarile de produse ecologice nu vor scadea, daca se intensifica actiunile de sensibilizare a consumatorilor asupra importantei acestora pentru sanatate, estimeaza Aldescu. Comerciantii spera si ei ca totul va fi bine. „Anul trecut a fost un moment bun pentru deschiderea magazinului, lumea e interesata de alimentele si cosmeticele fara chimicale, dar acum e speriata. Dar, chiar daca este criza, omul trebuie sa manance. Poate ca oamenii cu bani nu-si vor mai lua iahturi si masini, dar isi vor indeplini in continuare capricii mai accesibile, cum ar fi mancarea ecologica. Cred ca inca mai sunt bani in Bucuresti”, a spus Ghinescu.

Desi foarte mica, piata romaneasca a produselor ecologice a prins avant anul trecut, pe fondul inmultirii comerciantilor de profil si cresterii interesului populatiei. Si cresterea puterii de cumparare a avut un impact pozitiv, avand in vedere ca produsele eco au preturi mai piperate decat cele conventionale. Din pacate, mare parte din marfa eco din magazine este de import, pentru ca noi avem foarte putini procesatori. Asa ca mare parte din recoltele de pe cele circa 220.000 de hectare cultivate in sistem eco pleaca la export ca materie prima si importam produse finite, mai scumpe.

Sursa: Jurnalul National

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *