Ecoflatia, un nou motiv de ingrijorare pentru consumatorii de bunuri de larg consum

schimbare climatica Adaugati o noua grija economica inflatiei si deflatiei: ecoflatia, cresterea costurilor comertului intr-o lume cu un climat in schimbare.

Ecoflatia ar putea afecta  puternic consumatorii in urmatorii 10 ani, conform unui raport al World Resources Institute  si al A.T. Kearney, o firma de consultanta in management global.

Companiile care produc bunuri de larg consum, orice de la cereale la sampon, si-ar putea vedea profiturile scazand intre 13 si 31 procente pana in 2013 si 19 pana la 47 procente pana in 2018 daca nu adopta practici sustenabile, afirma  raportul.

Costul incalzirii globale se materializeaza acum sub forma celor mai rele valuri de caldura,seceta,incendii si posibile furtuni tropicale mult mai severe dar ele nu-s reflectate in costul consumului, spune Andrew Ausli intr-un raport din 2 Decembrie.

In schimb, aceste costuri sunt platite de guvern si societate,a afirmat Ausli intr-un interviu telefonic.

Aceste cresteri ale costurilor si posibila inasprire a legilor  privind gazele cu efect de sera nu sunt in mod necesar un lucru rau.

,,Mesajul pa care nu-l observam in acest studiu este ca legile vor costa o gramada de bani¨,spune Ausli. ,,Credem ca analiza este un catalizator pentru a convinge companiile sa ia mai multe masuri in acest sens¨

Mai putin plastic

De fapt, unele companii deja cauta modalitati de scadere a emisiilor inaintea aparitiei oricaror legi, spune Daniel Mahler de la A.T. Kearney.

Un exemplu este gigantul Procter & Gamble, care are o echipa care analizeaza cum se poate reduce consumul de plastic, in diversele ramuri de productie  ale companiei.

Dar schimbarile au nevoie de o abordare mai amanuntita si mai raspandita catre baza , catre cum sunt manageriate caile de aprovizionare.

De exemplu, companii care presupun costuri de transport in U.S.scazute dar costul mainii de lucru crescut isi produc bunurile in tari unde muncitorii vor fi platiti mai putin.Dar, un nou cost per emisiile de carbon datorita transportului pe distante mari ar putea schimba aceasta ecuatie, facand fabricile straine mai putin atractive,afirma Mahler.

In SUA acest lucru ar insemna trecerea de la fabrici mari centralizate catre unele mici si mult mai raspandite.

,,Aceasta nu-i o schimbare tactica modesta¨, spune el ,,Este o modificare a infrastructurii companiilor mult mai agresive decat in trecut¨.

In baza acestui scenariu, al ecoflatiei,marile economii ale lumii sunt dispuse sa stabileasca un pret al emisiilor de carbon la 50$ per tona,a afirmat Ausli.

 Acest lucru inseamna intre 5 si 10 ori pretul carbonului comercializat acum in pietele din SUA.Nu exista nici o piata a carbonului obligatorie in US, desi prima piata regionala va fi infiintata in Ianuarie.

http://www.enn.com/lifestyle/article/38824

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *