Autoritatile se tem de un alt dezastru de mediu ca la “Autostrada Transilvania”
Autoritatile se tem de un alt dezastru de mediu ca la “Autostrada Transilvania”

Desi spun ca mai au putin pana la finalizarea lucrarii, constructorii autostrazii Deva – Orastie nu au inceput ecologizarea carierelor folosite pentru obtinerea materialului de umplutura pus in terasament.

Un milion de metri cubi de material de umplutura au fost excavati in ultimii doi ani, din sase perimetre de pe raza judetului Hunedoara, pentru realizarea terasamentului celor 32 de kilometri de autostrada dintre Deva si Orastie. Constructorii asociati pentru realizarea autostrazii, grupul austriac Strabag si cel romanesc Straco, nu s-au apucat inca de ecologizarea celor sase perimetre, dupa cum spun reprezentantii Agentiei Judetene pentru Protectia Mediului Hunedoara.

Prefectul cere controale si monitorizare

Prefectul de Hunedoara, Sorin Vasilescu, a dispus crearea unui grup de lucru format din reprezentanti ai mai multor institutii deconcentrate, care sa monitorizeze in ce fel reuseste sau nu constructorul sa se achite de obligatiile de mediu ce ii revin. “Am vazut ceea ce s-a intamplat la autostrada Transilvania si acest lucru ne-a speriat. Ne dorim sa evitam repetarea situatiei si la autostrada noastra. Am solicitat controale efectuate de catre Agentia Nationala pentru Imbunatatiri Funciare (ANIF) si de catre Inspectia de Stat in Constructii. ANIF ne-a raspuns ca totul este in regula, iar acum asteptam concluziile Inspectiei in Constructii. Trebuie sa evitam o catastrofa de mediu ca cea petrecuta in jurul autostrazii Transilvania”, adauga prefectul.

Garantiile ajung doar pentru proiecte

Conform directorului Agentiei pentru Protectia Mediului Hunedoara, Georgeta Barabas, lucrarile de ecologizare a carierelor trebuiau incepute anul trecut, imediat dupa incetarea exploatarii lor. Terasamentele la autostrada sunt gata, o jumatate din tronson fiind data in folosinta in decembrie, insa ecologizarile nu au inceput. “Speram sa nu ramanem cu acele gropi imense, care apoi sa se umple de gunoaie. Pentru fiecare perimetru dintre cele sase s-a solicitat cate o garantie financiara pentru refacerea mediului in valoare de 50.000 de lei. Daca lucrarile nu vor fi facute de constructori, aceste garantii nu ar ajunge decat, cel mult, pentru proiectul tehnic de ecologizare, in niciun caz si pentru lucrarile efective. Valoarea garantiei a fost stabilita de beneficiar (CNADNR – n.red.) impreuna cu Agentia de Resurse Minerale. Totusi, fiind vorba despre doua companii care mai doresc sa lucreze in Romania, sper sa se mobilizeze si sa faca ce trebuie facut”, mai spune Georgeta Barabas.

Se putea si mai rau

Termenul pana la care carierele folosite pentru scoaterea materialului de umplutura trebuie ecologizate este jumatatea anului 2014, insa procesul trebuie inceput mult mai devreme, pentru ca acesta presupune si plantari de arbori, iar puietii s-ar putea usca, situatie in care s-ar impune plantarea altora. Proiectul initial al autostrazii Deva – Hunedoara prevedea extragerea a 3 milioane de metri cubi de umplutura din mai multe puncte ale judetului. La insistentele APM Hunedoara, CNADNR si constructorii au reusit sa gaseasca o solutie pentru a folosi ca material de umplutura 2 milioane de metri cubi de zgura de pe haldele fostelor combinate siderurgice de la Hunedoara si Calan. Initial, existau temeri ca folosirea zgurii ca material de umplutura ar fi putut afecta in timp calitatea terasamentului, insa reprezentantii Strabag au spus atunci ca zgura a fost analizata in laboratoarele din Viena ale companiei si este considerata conforma cu cerintele in domeniul constructiilor de drumuri.

Reprezentantii companiei Strabag, liderul de asociere pentru constructia autostrazii Deva – Orastie, nu au putut fi contactati pentru comentarii referitoare la temerile autoritatilor hunedorene.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here