Subventii de 400 mil. euro prin „Rabla“ si 10 mld. euro pentru regenerabile

Subven?ii de 400 mil. euro prin „Rabla“ ?i 10 mld. euro pentru regenerabile
Subventii de 400 mil. euro prin „Rabla“ si 10 mld. euro pentru regenerabile
Subventii de 400 mil. euro prin „Rabla“ si 10 mld. euro pentru regenerabile

Statul s-a dovedit pana acum cel mai mare suporter al curentului eco in Romania, fara subventiile puse la dispozitia companiilor sau consumatorilor multe dintre proiectele din acest domeniu neavand sanse de concretizare.

Intre 2005 si 2012 in cadrul programului „Rabla” statul a scos din circulatie si a casat aproape 450.000 de autovehicule, sub­ven­tionand cu peste 400 milioane de euro achi­zitia a peste 215.000 de masini noi. Chiar si asa, daca in 2007 varsta medie a unui autoturism era de 11,2 ani, in 2012 aceasta a ajuns la 13 ani, potrivit calculelor ZF pe baza datelor DRPCIV.

Problema este ca tot statul este de vina pen­tru aceasta statistica pentru ca efectul rabla a fost aproa­pe anulat de introducerea taxei de poluare, care a incurajat importurile de masini second-hand.
„Realitatea demonstreaza ca indiferent de cele mai bune intentii ale programului «Rabla», trebuie optimizata in primul rand taxa de poluare. Mai mult, noul timbru de mediu nu doar ca va sustine imbatranirea, ci o va incuraja deoarece taxa se va micsora cu pana la 90% pentru masinile foarte vechi. In acest context, banii cheltuiti pana acum pe programul «Rabla» sunt aruncati pur si simplu pe geam”, a subliniat Constantin Stroe, vicepresedintele Dacia. Noul timbru de mediu care va intra in vigoare la mijlocul lunii martie prevede o crestere a taxei pentru masinile Euro 3 si 4, dar o micsorare a taxei cu pana la 90% in cazul autoturismelor mai vechi de 10-15 ani. Procentul detinut de autotu­ris­mele mai noi de doi ani a scazut semnificativ in ulti­mii sase ani, ajungand de la 23% in 2007, anul de „boom” al pietei auto locale, la 3% in 2012, po­trivit datelor Directiei Regim Permise de Con­ducere si inmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV). Imbatranirea parcului auto conduce automat la cresterea poluarii, dar afecteaza si businessul service-urilor oficiale si al importatorilor auto pe masura ce proprietarii de masini vechi se indreapta catre service-uri neoficiale.

„Subventii” de 550 de milioane de euro pentru energia verde

Sectorul auto nu este singurul pe care statul a incercat sa-l „inverzeasca” prin intermediul unor scheme de sprijin. Anul acesta, valoarea sprijinu­lui pus la dispozitie de statul roman pentru pro­ducatorii de energie regenerabila va ajunge la 550 de milioane de euro, potrivit datelor publicate de Auto­ritatea Nationala pentru Reglementare in domeniul Energiei (ANRE), pentru ca pana in 2020 valoarea totala a acestei scheme sa fie de peste 10 miliarde de euro.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *