Lavinia Şandru: „Educaţia ecologică trebuie să devină materie obligatorie”
Lavinia Şandru: „Educaţia ecologică trebuie să devină materie obligatorie”
Educatia pentru mediu ar trebui grefata in cadrul invatamantului tuturor disciplinelor
Educatia pentru mediu ar trebui grefata in cadrul invatamantului tuturor disciplinelor

Senatorul Gheorghe Saghian a sustinut o declaratie politica intitulata: Educatia pentru mediu. Puteti citi in continuare textul integral al declaratiei politice.
Azi, voi aduce in discutie educatia pentru mediu. Am fost sesizat cu faptul ca, chiar daca, in cei zece ani de invatamant obligatoriu, elevii din Romania au destul de multe ore alocate educatiei tehnologice, civice ba chiar si educatiei antreprenoriale, acest tip de educatie nonformala / informala este aproape inexistenta, poate cu exceptia claselor primare.

Consider ca este important ca pe parcursul invatamantului preuniversitar sa se pozitioneze in centru o problema fundamentala a lumii contemporane – mediul inconjurator – urmarita in activitati extrascolare si in forme adecvate nivelului de varsta al elevilor si interesului acestora.
Inca din 1948, educatia pentru mediul inconjurator a fost introdusa in mai multe sisteme de invatamant cu ocazia conferintei IUCN (International Unit for the Con-servation of Nature and Natural Resources) de la Paris.

In 1975, a avut loc loc prima declaratie interguvernamentala asupra acestei teme: Carta de la Belgrad – Un cadru global privind educatia pentru mediu. Cu aceasta ocazie s-a conturat ideea educatiei pentru mediu vazuta ca proces permanent, interdisciplinar ca natura si aplicare, un demers educational (privit global si nu doar o altaa€ disciplina de studiu), privind interrelatiile dintre om si sistemul natural, incurajand participarea la experienta de formare, referindu-se la dimensiunea globala, incurajand intelegerea, gandirea critica, rezolvarea de probleme, clarificarea valorilor.

La noi, in invatamantul romanesc,in cadrul formarii scolare, educatia pentru mediu ar trebui grefata in cadrul invatamantului tuturor disciplinelor. Ar trebui ca educatia pentru mediu sa poata beneficia fie de un context disciplinar (chiar si in cadrul unei singure discipline), fie de unul transdisciplinar, alternativa preferabila in contextul actual.

Ar trebui ca mesajul educational sa fie construirea pentru generatia viitoare a unui sistem valoric si atitudinal care lipseste generatiei actuale. Din aceasta perspectiva, aspectul non formal principal al educatiei pentru mediu il reprezinta construirea unui sistem de atitudini si valori (cu metode si cunostinte complementare), capabil sa modifice comportamentul viitor al elevilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here