Efectele timbrului de mediu: Se vand mai multe masini cu Euro 5 si 6, dar s-a prabusit toata piata

    0
    31
    Efectele timbrului de mediu: Se vand mai multe masini cu Euro 5 si 6, dar s-a prabusit toata piata
    Efectele timbrului de mediu: Se vand mai multe masini cu Euro 5 si 6, dar s-a prabusit toata piata

    Efectele timbrului de mediu asupra tranzactiilor cu masini second-hand se vad cel mai clar analizand variatia numarului de anunturi in functie de norma de poluare a masinilor scoase la vanzare pe Autovit.ro. Numarul de anunturi a scazut puternic la masinile Euro 2 si Euro 3 (cu peste 20%) si cu 9% la masinile Euro 4, care sunt subiectul a peste jumatate dintre anunturile de autoturisme.

    Timbrul de mediu i-a determinat pe posesorii de masini deja inmatriculate si care nu au taxa platita sa renunte la a le mai vinde, iar acest fapt este confirmat de statistici. Singurele categorii care au inregistrat cresteri au fost masinile Euro 5 si Euro 6, cu precizarea ca ele reprezinta putin din totalul anunturilor si nu au putut influenta rezultatele finale.

    Segmentul Non-Euro este putin reprezentat, ponderea fiind de un procent din anunturile totale. In 2013 numarul de anunturi a fost cu 14% mai mic decat in 2012. Masinile Euro 1 au o pondere de circa 0,9% din numarul total de anunturi si in unele luni scaderea a fost si de 40% fata de luna similara din 2012. Per total declinul a fost de 16%. La Euro 2 numarul de anunturi inserate a scazut in fiecare luna, in unele cazuri chiar si cu peste 30%, iar la Euro 3 scaderea totala a fost de 23%, in lunile slabe maximul fiind de 40% Cele doua categorii reprezinta peste o treime din totalul anunturilor.

    Scaderea numarului de masini mai vechi scoase la vanzare a venit pe fondul reducerii masive a tranzactiilor cu masini deja inmatriculate in Romania si a cresterii importurilor de masini cu taxe mici adica Euro 5. Chiar daca la o prima vedere putem spune ca timbrul de mediu a ajutat la intinerirea parcului auto, situatia este alta deoarece scaderea de 20% pe segmentul Non-Euro – Euro 3 se datoreaza in principal scaderii reinmatricularilor, adica masini care circula in continuare pe drumurile patriei.

    Euro 4 are “partea leului” deoarece mai mult de jumatate dintre anunturile pentru autoturismele scoase la vanzare sunt in aceasta categorie. Variatiile lunare arata clar efectul timbrului de mediu fiindca doar in ianuarie si februarie numarul de anunturi a fost superior in 2013, oamenii grabindu-se sa vanda masinile pana la intrarea in vigoare a timbrului de mediu. Incepand cu martie 2013 numarul de anunturi inregistrate pentru aceasta categorie a fost constant inferior fata de 2012, semn ca in piata s-a instalat o apatie ca urmare a timbrului de mediu, care a avut valori mari exact pentru cele mai populare modele tranzactionate.

    Scaderea nu a putut fi compensata de importurile de masini second-hand datorita taxarii identice, astfel importurile axandu-se pe masini cu taxe mici. Masinile Euro 5 si Euro 6 sunt singurele categorii care au inregistrat cresteri, avansul fiind semnificativ (70%, respectiv 81%). Totusi, Euro 5 reprezinta sub 12,2% din total, iar Euro 6 doar 0,2%. Explicatia cresterii consta in faptul ca taxa este mai mica pentru Euro 5, iar la Euro 6 este zero.

    Cresterea numarului de anunturi pe segmentul de masini Euro 6 este datorata in principal celor 921 de dealeri prezenti pe autovit.ro care vand masini noi. Printre datele pe care utilizatorii Autovit.ro le pot trece cand listeaza un anunt sunt si cele legate de plata (sau neplata) taxei auto pentru automobil, informatia fiind esentiala pentru potentialii clienti fiindca influenteaza pretul final. Datele Autovit.ro arata ca in primavara anului 2013 era mai mare numarul de anunturi care includeau informatia ca taxa era platita, spre vara balanta s-a echilibrat, iar spre final de an era mai mare numarul de anunturi pentru masini la care taxa nu era platita. Un lucru firesc de altfel, cei care au avut masini care aveau taxa platita deja le-au vandut mult mai usor.

    LĂSAȚI UN MESAJ

    Please enter your comment!
    Please enter your name here