Energie, agrocarburanti

Numeroase indoieli planeaza inca asupra interesului pentru biocarburantii actuali; toata lumea pare in schimb sa fie de acord in privinta cercetarilor asupra biocarburantilor de a doua generatie. Acestea din urma pot fi definite ca fiind cele care utilizeaza fie biomasa lignocelulozica, fie cea a plantelor in intregime ca materie prima in loc de utilizarea doar a semintelor si tuberculilor.

Mai multe filiere pot fi avute in vedere. Prima dintre ele vizeaza producerea de motorina si kerosen prin metoda termica( filiera BtL pentru Biomass to Luiquid). Aceasta filiera comporta o succesiune de operatiuni care vizeaza producerea de carburant de sinteza lichid pornind de la biomasa. Ea comporta trei mari etape: conditionarea biomasei, gazeificarea si tratarea gazului de sinteza, si sinteza carburantului. Unele dintre aceste operatiuni au fost deja probate in context industrial in proiecte care utilizeaza ca materie prima gazele naturale( GtL) sau carbunele(CtL) . In Franta, proiectul Biocarb condus de CEA in colaborare cu Institutul Francez al Petrolului(IFP) lucreaza la acest proiect.

O a doua filiera vizeaza productia de etanol obtinut din plante intregi. Vegatalele tocate sunt hidrolizate de microorganisme care permit obtinerea de zahar( glucoza) care este fermentata si care sta la baza productiei de bioetanol. De curand a fost descoperita prima enzima comerciala destinata productiei de etanol prin degradaea biomasei.

Dupa primele estimari, bilantul energetic al biocarburantilor de a doua generarie ar fi superior celui de prima generatie. Dupa INRA si IFP carburantii de a doua generatie ar putea produce pana la trei sau patru unitati de energie pentru o unitate consumata. Dar in aceasta privinta OCDE se teme ca tehnologia nu este viabila din punct de vedere economic: chiar cu dezvoltarea tehnologica puternica exista indoieli serioase in privinta subiectului posibilitatii utilizarii reziduurilor agricole ca biomasa la scara larga.

In Statele Unite si in Europa se lucreaza intens avand ca scop major reducerea costurilor de productie pentru a putea trece foarte repede la o productie pe scara industriala: astazi o cifra ar fi de 1 euro/ l echivalentul petrolului consumat pe cele doua filiere. Au fost fixate scopuri ambitioase pentru viitorul lui 2010-2015 de 0,4 euro/l echivalentul cantitatii de petrol pentru etanolul obtinut si de 0,7euro/l pentru filiera BtL.

Alte cercetari se duc de asemenea in domeniul florei marine. Proiectul SHAMASH de exemplu, are ca obiectiv producerea pana in 2010 unui nou biocarburant pornind de la microalge autotrofe. Aceste microorganisme pot acumula pana la 50% din greutatea lor neta de acizi grasi, permitand niste randamente la hectar superioare plantelor oleaginoase terestre care au un factor de randament de 30%. In plus, cultura de microalge in sera la scara industriala nu are nevoie de aport de produse fitosanitare si permite gestionarea ciclului azotului si fosforului prin controlul reciclarii elementelor nutritive.

Aceasta optiune este de asemenea avuta in vedere de societatea Boeing care lucreaza la dezvoltarea de biocarburanti compusi dintr-un amestec de kerosen si de biocarburanti obtinut din alge.

Sursa: ActuEnvironnment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *