Ce se ascunde in spatele etichetei „natural”

Ce se ascunde in spatele etichetei „natural”

Chic si in tendinte. Eco-friendly inseamna sa traiesti in armonie cu mediul si cu natura. Conceptul s-a extins si se vorbeste tot mai mult despre ideea de „eco living”. Inseamna haine din bumbac bio, biciclete trendy, un must have al tinerilor de astazi, accesorii hand made din materiale prietenoase cu mediul, articole de uz casnic eco, detergenti sau becuri, carti care ne invata sa traim sanatos. Un stil de viata care ne costa mai mult, dar care promite o dezvoltare durabila a societatii.
In jurul termenului s-a dezvoltat o adevarata industrie, mai ales ca orice domeniu se poate adapta catre ceea ce presupune eco living. Magazinele care s-au deschis in ultimii ani confirma evolutia pietei. Se spune ca a trai eco inseamna economie de energie, de resuse financiare, stimulare a imaginatiei pentru ca se pot face mii de lucruri din produse reciclate, inclusiv ambalaje smart pentru aranjamentele florale sau obiecte decorative pentru locuinta. Traiul green inseamna o casa dotata cu mobilier netratat cu uleiuri sau vopseluri periculoase, covoare “eco-friendly”, vesela reciclata, decoratiuni fabricate din materiale biodegradabile. Redu, Recicleaza si Reutilizeaza, sunt cei trei „R” care ar putea deveni lege pentru oricine.
Tot ce are legatura cu natura este eco?
Ecologia a depasit demult granitele unei stiinte biologice ce studiaza interactiunea dintre organisme, plante si mediul in care ele traiesc, devenind un domeniu sinonim cu protectia mediului. Sa fii „eco-friendly” inseamna sa respecti reglementarile de mediu, sa nu poluezi solul, aerul si apa, sa devii parte a mediului inconjurator, si nu adversarul lui. Sa mananci natural, sa respecti habitatul firesc al animalelor si sa nu tai padurile. Dar pentru ca intai oamenii distrug, si apoi repara, astazi ceea ce intelegem prin produse eco nu inseamna doar natural sau provenind din natura. Fiindca agricultura, solul, aerul si apa au fost deja poluate. Iar ecologia, dintr-o miscare de rezistenta, s-a transformat intr-una de salvare.
Ingredientele bio (biologice/organice) trebuie sa provina din agricultura biologica si sa respecte un anume mod de productie. Daca fiecare stadiu al productiei (cresterea plantelor, recoltare, depozitare, transportare si procesare, procesul de fabricatie al produselor bio, ambalarea, transportul la magazin, promovarea, recuperarea ambalajelor pentru reciclare) este efectuat in acord cu standardele internationale, atunci produsul final va afisa pe cutie sigla organismului de certificare organica. Certificarea este facuta de catre organisme/institutii de certificare abilitate si neutre (Ecocert, Qualité France, NaTrue, etc) si presupune inspectarea terenurilor si fabricilor si testari periodice ale solului si apei pentru a determina agricultorii si producatorii sa respecte standardele fixate.
Aceste certificari sunt indicate pe ambalajele produselor prin logo-uri distincte.
„Etichetele de Natural si Bio/Organic sunt date de gradul de puritate a ingredientelor din compozitie. Pe ambalajul produselor certificate BIO si ECO se indica procentul de ingrediente naturale si procentul de ingrediente bio”, explica Ana-Maria Murariu, Marketing Manager Weleda Romania.
Daca pe eticheta scrie „natural”, nu inseamna ca este si organic!
Produsele organice trebuie sa contina minimum 95% dintre ingrediente cultivate fara pesticide, ingrasaminte artificiale si nemodificate genetic. Alimentele si bauturile bio sunt produse din ingrediente provenite din agricultura ecologica, fara a contine ingrediente de sinteza, conservanti sau coloranti artificiali.
Piata bio, crestere de 20%
In ultimul deceniu, Europa de Est si in particular Romania a inceput alinierea la trendul bio, insa mai avem de recuperat pana sa ajungem la nivelul consumului din Vest, unde miscarea a debutat inca din anii 70. Nina Erena, Marketing Manager Radix Plant, compania care detine in portofoliu produsele conventionale Solaris Plant si organice Longevita, este optimista si spune ca piata bio a inregistrat in ultimii ani o crestere de 20%, un ritm despre care crede ca se va mentine si in viitorul apropiat.
In ultimul an, gama Longevita s-a extins cu uleiuri de floarea soarelui si de argan presat la rece, deserturi – biscuiti cu crema de afine si zmeura si gaufre cu miere, cereale – tarate de ovaz, panificatie – paine dupa retete traditionale germane (Pumpernickel), paine de secara cu seminte de floarea soarelui, amestecuri de seminte pentru paine (Mix Ovaz, Mix In, Mix Mei, Mix Quinoa).
S-au deschis magazine, s-au dezvoltat afaceri de nisa, cum este de exemplu Cosul Bio, care distribuie la domiciliu legume si fructe bio si care si-a format o paleta de cumparatori fideli, miniafaceri hand made cu sacose din bumbac reciclat folosite la cumparaturi.
Romania exporta materie prima eco si importa produse finite
Piata se dezvolta, iar tendinta este incurajata si de cresterea suprafetei cultivate cu cereale eco, de la 100.000 de hectare in urma cu patru – cinci ani pana la 410.000 de hectare in 2012, potrivit Ministerului Agriculturii. In acelasi timp si numarul de operatori a crescut de aproape trei ori din 2010 pana in 2011. Numai ca 80% din totalul produselor ecologice obtinute pe teritoriul nostru sunt comercializate pe teritoriul Uniunii Europene, desi comerciantii si-ar dori sa le poata oferi consumatorilor mai multe produse romanesti.
Sunt putini producatori de produse finite, pentru ca majoritatea marfii eco romanesti pleaca la export sub forma de materie prima si se intoarce prelucrata din Germania, Austria, Olanda sau Italia la preturi si cu 30- 40% mai mari. „Apoi, cei care produc alimente naturale, de exemplu, nu incearca sa-si certifice produsele, nu au o strategie de pret, distributie si promovare ci prefera sa mearga la targuri in loc sa vanda prin intermediul magazinelor”, explica Olivia Pamfil care detine magazinul BioBunatati, supermarket bio online cu peste 3.000 de produse, magazinul on line de cosmetice Olivo.ro si Cutia Verde, un proiect de promovare a produselor bio si naturale, dedicat celor care vor sa aiba o viata sanatoasa dar nu stiu ce sa aleaga din oferta de pe piata.
“Incercam sa facem produsele bio mai accesibile si mai atractive”, spune ea. Cutia Verde inseamna un ambalaj trendy, in care sunt puse toate produsele care au legatura cu viata sanatoasa: alimente, cosmetice, detergenti, suplimente, produse pentru copii, chiar si lumanari sau imbracaminte ecologica. Este un pachet cu cinci pana la zece produse bio si naturale full-size si mini-size, multe mostre si brosuri informative, la pretul de 49 lei (cu livrare inclusa) sau 42 lei, daca este ridicata de la firma, iar la noua cutii comandate, cea de-a zecea are livrare gratuita.
Continutul este prestabilit pentru fiecare luna si este anuntat cu o luna inainte de livrare, iar cei carora li se pare atractiv, il pot comanda. Exista chiar si un sistem de abonament, insa si cei abonati pot renunta la o cutie daca nu li se pare interesant continutul din luna respectiva.
Ce se cumpara
Adevaratii ecologisti sunt insa nemtii, unde piata are o valoare de 5,9 miliarde de euro, in timp ce in Romania nu s-a atins pragul de o suta de milioane de euro.
Fructele, legumele, carnea, produsele de panificatie, semintele si cerealele, hia, incan, berries, superierburile si superalimentele (joaca un dublu rol: de alimente de baza si de plante medicinale) sunt cele mai cautate in magazinele de specialitate. In acelasi timp, cosmeticele isi au locul lor in bugetul unei familii, cu atat mai mult cu cat femeile reprezinta publicul cel mai mare al magazinelor eco. „Cosmetice cumperi mai rar decat alimente si atunci diferenta de pret dintre un produs obisnuit si unul bio se simte mai putin. Ramane totusi o categorie de nisa, mai ales din cauza lipsei promovarii si a distributiei limitate. Oamenii consuma produsele promovate la TV si pe care le gasesc in supermarketuri si farmacii, iar distribuitorii de bio nu au nici adaosurile si nici puterea financiara sa acceseze aceste canale”, precizeaza manageul BioBunatati. Aduce cosmetice Olivo pe baza de ulei de masline din Grecia, unt de shea si ulei de argan din Africa, superalimente din America de Sud.
Si-ar dori sa creasca ponderea de 10% detinuta de produsele autohtone in portofoliul eco, numai ca trebuie sa depaseasca unele provocari: majoritatea articolelor romanesti intra in categoria celor naturale, plus ca in unele categorii furnizorii sunt inexistenti, cum ar fi detergenti, in timp ce pe partea de cosmetice exista numai un singur producator certificat eco.
Business cu hrana sanatoasa
A trecut de la Eugenii si Cola la un stil de viata sanatos atunci cand a ramas insarcinata. A urmat un lung proces de descoperire a ceea ce este sanatos, a ceea ce este important sa puna pe masa. Dupa ce a adoptat un stil de viata vegetarian, acum sapte ani, a incercat sa le ofere copiilor cat mai multe alimente curate si hrana vie. “Incepusem sa fac comenzi colective, meniuri si recomandari prietenilor care erau interesati de o viata sanatoasa. Curand, acest hobby a inceput sa imi ocupe o parte semnificativa din timp si din viata si in august 2011 am hotarat sa punem pe picioare un magazin online si unul fizic, numit Trai Strasnic, pentru a comercializa produse pentru un stil de viata sanatos”, precizeaza Loredana Nicolae, proprietara Trai Strasnic. A investit aproximativ 150.000 de euro la inceput si continua sa aloce bani, pentru ca invata din mers.
Mentioneaza ca magazinul a fost facut pentru omul preocupat de un stil de viata sanatos, ceea ce se reflecta in modul in care alege gama de produse si consilierea clientilor care cumpara din magazin. “Nu este supermaket bio, nu este muzeu de produse bio, ci este un loc in care vei fi mereu intampinat cu un zambet si cu o preocupare pentru ce este bun, ce este firesc si sanatos. Ne place sa credem ca am reusit sa insufletim atmosfera, ca reusim deja sa creem o comunitate preocupata de un stil de viata sanatos in jurul magazinului”, spune Loredana Nicolae.
Povesteste ca produsele sub marca Bunicul Serban au o carisma proprie. Bunicul este producatorul si le face artizanal. Il cunoaste pe bunicul Serban de la care ia gemuri, dulceturi si mai mou sosuri. “Un bunic venit dintr-un cu totul alt domeniu care s-a apucat din pasiune de facut zacusca si dulceturi si a reusit sa se afirme ca si brand in aceasta piata de produse sanatoase. De asemenea, produsele apicole ecologice Tremot sunt de o calitate deosebita si este ineresant ca sunt mult mai apreciate in Germania decat in Romania, din cate am inteles de la producator”, arata proprietara Trai Strasnic.
A observat ca producatorii de bio locali nu au forta necesara pentru a oferi constant aceeasi calitate si conditii pentru comercializarea produselor si de multe ori a fost in situatia de a promova marfa buna pe care ulterior nu a mai putut-o oferi deoarece producatorul nu a putut sustine livrarea la timp, din cauza lipsei de forta financiara.
V de la Verde
Targurile bio au un rol important in promovarea conceptului, mai ales ca oamenii discuta direct cu producatorii si afla povestea fiecarui aliment. Expozanti din toate domeniile de la cosmetice, culinar si pana la designeri isi prezinta produsele spre a fi cumparate. „Targul mintilor deschise”, al celor care stiu sa se bucure de viata in ciuda orasului gri, deadline-urilor si traficului, pentru ca vizitatorii intra intr-o lume a produselor pentru maini, gust, trup, ochi si joaca. Acesta a fost conceptul gandit de Martha Botezatu si Laura Calin atunci cand au organizat targul bio V for Verde, caruia i-au trecut pragul peste o mie de persoane. Au expus printre altii Bacania Veche, Casa Satya, Ceainaria Rendez-Vous, lactate Zarone, Olivo, Mio Bio, Amarui de ciocolata, Wagner Arte frumoase si povesti, Idei Cusute, Madalina Andronic & Atelierul de Print, Mariana Marin si Fire de Murg De curand a fost prima editie si urmeaza o alta. S-au organizat ateliere de gatit, s-au prezentat retete raw vegane, degustari, intalniri cu designeri romani de haine si accesorii, demonstratii de pictura si un concurs de frumusete pentru biciclete.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *