Compania olandeză Fairphone mai are câțiva pași de parcurs până să poată spune că oferă clienților telefonul perfect. Noi credem însă că produce cel mai sustenabil și cel mai etic telefon mobil prezent pe piață în acest moment. Pe ce ne bazăm?

fairphone telefon sustenabil

Fairphone este o companie olandeză care vrea să revoluționeze modul în care sunt produse astăzi telefoanele mobile. De aceea, din 2013 și până în prezent, a conceput două modele de telefoane: Faiphone 1 și Fairphopne 2. Compania a produs 60.000 de telefoane Fairphone 1, în 2013 și 2014. Apoi, a trecut la producția Fairphone 2, iar în mai 2016 vânduseră deja 40.000 de bucăți.

Ce face Faiphone diferit: asigură etica

Un prim criteriu care diferențiază Fairphone de alte companii producătoare de telefoane mobile este etica asigurată pe întreg lanțul de producție. Potrivit dezvoltatorilor, ambele modele au fost confecționate în condiții de muncă decente, din minerale obținute în mod etic, de către furnizori care nu sunt implicați în conflicte armate.

Trebuie menționat faptul că industria se confruntă cu grave probleme de etică și de sustenabilitate. Un telefon inteligent conține aproximativ 40 de minerale, fiecare cu rolul său bine-definit. Unele sunt folosite pentru mecanismul de vibrație, altele pentru a face condensatorii mai mici. Toate sunt obținute din industria minieră, un sector care poluează mediul înconjurător, care oferă condiții dezastruoase de muncă, sector care exploatează copii și folosește forța pentru a câștiga supremația pe resurse. Elocvent în acest sens este documentarul jurnaliștilor BBC – Apple’s broken promises.

De asemenea, potrivit Fastcompany.com, în ultimii ani, au existat numeroase controverse de-a lungul întregului lanț de aprovizionare cu telefoane. Apple a fost criticat pentru problemele de la Foxconn, furnizorul său gigant din China. Activiști precum Global Witness și Enough Project au făcut lumina în cazul minelor africane care îi finanțează pe militarii și angajează minori (vezi aici mai multe detalii). În plus, există o sumedenie de povești despre cum reciclarea deșeurilor electronice pune în pericol muncitorii și poluează mediul.

Pentru a evita astfel de situații, reprezentanții Fairphone spun că ei contractează doar furnizori care respectă drepturile angajaților și care le oferă acestora condiții de muncă și salarii decente. Pentru a fi siguri, cooperează cu organizații care îi controlează constant.

Ce face Fairphone diferit: garantează rezistența

Pe lângă caracterul etic, telefoanele Fairphone sunt concepute pentru a rezista mai mult. Compania lupta împotriva percepției că telefoanele mobile sunt obiecte ușor de înlocuit, care nu merită reparate și care trebuie schimbate odată cu moda.

Compania folosește materiale rezistente și dezvoltă soluții care asigură longevitatea telefoanelor, luptând astfel împotriva fenomenului de uzură planificată (prin care companiile din zilele noastre limitează durata de viață a obiectelor, folosind materiale care se strică după un anumit timp sau inducând consumatorilor ideea că designul sau tehnologia sunt prea demodate pentru a mai fi folosite după doar câțiva ani de utilizare).

Ce face Faiphone diferit: repară, reciclează

Pentru a permite utilizatorilor să-și repare telefoanele atunci când acestea se strică, Fairphone le-a făcut modulare. Cel puțin în teorie, telefoanele se pot desface pe bucăți cu ajutorul unor șurubelnițe standard. Astfel, piesele pot fi înlocuite cu ușurință. În plus, pentru clienții mai pricepuți, compania pune la dispoziție kit-uri și ghiduri de reparare.

La finalul vieții, compania se angajează să recicleze telefoanele produse. Fairphone dă clienților posibilitatea să trimită telefoanele vechi pe care le dețin, pentru a fi recondiționate sau reciclate în condiții optime. În plus, a inițiat programe prin care încearcă să îmbunătățească infrastructura colectării telefoanelor mobile vechi, în țări slab dezvoltate din Africa. În state precum Ghana, industria reciclării echipamentelor electrice și electronice pune în pericol sănătatea colectorilor informali, care adesea sparg echipamentele pentru a extrage metalele prețioase, inhalând astfel substanțe toxice.

Fairphone, cel mai sustenabil telefon de pe piață

Atunci când vine vorba despre impactul asupra mediulu, Fairphone, Apple, Dell și HP sunt cele mai sustenabile branduri din sfera tehnologiei. Evaluarea aparține specialiștilor Greenpeace, care au analizat consumul de energie, resurse și chimicale în cele mai importante 17 companii care produc electronice pentru consumatori.

Compania olandeză a ocupat primul loc în clasamentul Greenpeace. A obținut cel mai mare punctaj la resursele folosite, însă a fost depășită de Apple la eficiența energetică și la impactul chimicalelor folosite. Trebuie menționat însă că, printre criterii, nu s-au aflat etica și caracterul reparabil.

Fairphone, un telefon scump, raportat la performanțe

Asigurarea tuturor aspectelor de etică și sustenabilitate nu se poate realiza însă fără costuri. De aceea, ambele modele produse au fost mai scumpe decât telefoane cu performanțe similare existente pe piață. Acest aspect, a adus, desigur, critici.

Fondatorul Fairphone, Bas van Abel, știe că nu se adresează tuturor. Se adresează doar acelora care vor să își poată deschide telefoanele, să le poată repara și recicla, asigurându-se totodată că producția lor nu omoară pe nimeni. Într-un discurs TEDx din 2013, van Abel spunea că: „Dacă nu îl poți deschide, nu îl deții. […Or, doar] dacă înțelegi lucruri, poți schimba și îmbunătăți acele lucruri”. Iată la ce se referea:

Lui Van Abel i-a venit ideea de a crea Faiphone în timp ce lucra într-un laborator de cercetare. Un ONG a întrebat cum ar putea aduce în atenția publică conflictul mineralelor. Iar Van Abel a considerat că răspunsurile standard nu își au locul.

Ne-am gândit că, în cel mai bun caz, i-am putea înfuria pe oameni. Și apoi ce facem? De fapt, nu exista nicio alternativă pentru ei. Există variante de energie verde și de ciocolată echitabilă (fairtrade). Dar nu poți alege un telefon cu o viziune etică mai bună. Așa că ne-am gândit: „De ce să nu facem noi acest telefon?

L-au făcut și au entuziasmat sute de consumatori responsabili. Însă în ce măsură au reușit ei să pună în practică viziunea pe care o aveau? Și în ce măsură îi putem verifica?

Fairphone, primele dezamăgiri

Pe partea de verificare a furnizorilor nu putem decât avea încredere că își fac treaba. Însă promisiunile privind caracterul reparabil sunt mai ușor de testat. Și, din păcate, Faiphone și-a dezamăgit parțial utilizatorii.

După trei ani și jumătate în care a oferit piese de schimb și suport pentru Fairphone 1 și doi ani și jumătate – pentru Fairphone 1 – varianta 2, compania a decis să renunțe la a-l repara. Fondatorii explică într-un articol de ce au luat această decizie:

Personal și profesional, a fost o decizie amară. Fairphone 1 a fost copilul nostru, primul produs lansat pe piață și am fi vrut să fie de succes pentru cât de mult timp posibil. Atât pentru noi, cât și pentru comunitatea de pionieri care au cumpărat telefonul și care ne-au oferit sprijinul financiar pentru a înființa compania. Însă am ajuns în punctul în care nu mai este posibil să oferim suport pentru acesta. […] Ne este clar acum că nu mai putem cheltui resurse încercând să identificăm noi opțiuni și lacune, fără să avem un impact negativ asupra viitorului companiei.

Decizia de a renunța la Fairphone 1 nu a fost însă singura problemă cu care s-a confruntat primul model. Printre altele, numeroși utilizatori s-au plâns de mufe, pe care nu le-au putut înlocui cu ușurință, în ciuda promisiunilor inițiale. Printre aceștia, și eu.

Experiența mea cu Fairphone 1

Modularitatea, care îți permite să repari sau să înlocuiești piese, precum și posibilitatea de a-l recicla au fost aspectele care m-au convins acum trei ani să îmi cumpăr un Fairphone. Din cauza prețului și a convingerilor mele, nu am luat unul nou, ci unul second-hand, de la un francez. În anunț, francezul avertiza că nu funcționează mufele de intrare USB și jack. Însă nu preciza că problema nu poate fi rezolvată fără a schimba placa de bază. Am aflat asta mai târziu, după mai bine de o lună de plimbări pe la service-uri.

Am renunțat să-l repar, când mi s-a comunicat prețul înlocuirii. Am cerut banii înapoi pe telefon, i-am primit și am vrut să-l returnez. Francezul însă nu a mai răspuns. De atunci, stau cu un Fairphone stricat în dulap și cu promisiunea că îl repar de îndată ce se strică telefonul pe care îl am.

fairphone telefon sustenabil

Însă ce faci când afli că Fairphone nu mai oferă piese de schimb? Și că unii utilizatori nu au rezolvat problema mufelor nici după ce au schimbat placa de bază? Mai crezi? Mai speri?

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here