Felicitarile si mediul

nature.jpgV-ati gandit vreodata cum produsele culturii de masa, care ne inconjoara pretutindeni, ne modeleaza intelegerea in privinta naturii? Chiar daca nu ne dam seama, multe din notiunile noastre sunt formate si influentate de produse ale culturii moderne, cum ar fi felicitarile produse la scara comerciala.

Zilele trecute am citit un fragment extrem de interesant dintr-o carte care incearca sa analizeze exact acest aspect al vietii noastre (cartea se numeste, este in engleza si poate fi gasita fragmentar pe books.google.com). Capitolul de care va vorbesc se referea in special la cazul felicitarilor produse pe scara larga de mari companii specializate in acest domeniu. Aceste felicitari folosesc peisajele naturale idealizate pentru a sugera si transmite sentimente. Acesta activitate aparent nevinovata are insa efecte la nivelul asteptarilor si intelegerii nostre in privinta naturii. Pentru multi oameni, in special din mediul urban, contactele pe care le au cu natura prin intermediul imaginilor de la televizor, din reviste sau chiar felicitari, sunt mult mai numeroase si mai frecvente decat cu nature reala. Felicitarile in principal creaza o imagine idilica a naturii, ignorand realitatile ecologice si creand asteptari irealiste orasenilor ajunsi in natura care trebuie apoi sa se declare extrem de dezamagiti de mirosuri, tantari, ursii care nu mai par asa de dragalasi ca in poze, frigul, ploaia si asa mai departe. In loc ca astfel sa se ajunga la o intelegere mai profunda a naturii si a proceselor ecologice atat de importante, oamenii trag concluzia ca trebuie sa fie ceva in neregula cu natura ce nu pare rupta din imaginile idilice ale culturii de masa. Tot astfel, accentuand anumite aspecte ale naturii si doar anumite peisaje, se creeaza impresia ca numai acestea sunt necesare si demne de efortul de a le proteja. Numai muntii falnici sau plajele pustii, nu si campiile care se desertifica sau dealurile care se prabusesc din cauza alunecarilor de teren. Adevarul este ca toate ecosistemele au un rol bine stabilit in ciclurile naturale si orice loc trebuie protejat. Chiar daca aceste influente ale culturii de masa sunt extrem de subtile, trebuie sa fim constienti de existenta lor.

Sursa: Rehling, L. Diana. 2002. When Hallmark calls upon nature: images of nature in greeting cards. Enviropop: studies in environmental rhetoric and popular culture. Editata de Mark Meister si Phyllis M. Japp. Westport: Praeger.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *