Grupul Ecomarket sprijina agricultorii bio din Romania

Grupul Ecomarket sprijin? agricultorii bio din România
Grupul Ecomarket sprijina agricultorii bio din Romania
Grupul Ecomarket sprijina agricultorii bio din Romania

Tot mai multi fermieri din Romania au ales, in ultimii ani, sa treaca inspre culturile bio. Doar in 2013, conform datelor furnizate de catre Ministerul Agriculturii, peste 450.000 de hectare de teren au fost cultivate ecologic, adica de zece ori mai mult decat acum sapte ani. Unul dintre motivele pentru care s-au dezvoltat aceste tipuri de culturi in Romania este si faptul ca piata externa cere tot mai mult produsele romanesti, graul, porumbul si soia bio putand fi gasite in special pe mesele germanilor, austriecilor sau elvetienilor.

Accesul pe pietele externe nu este un lucru facil, agricultura bio fiind un domeniu in care se pune mare pret pe calitate, pietele cele mai atractive, cum ar fi tarile vorbitoare de limba germana, fiind si cele mai exigente in privinta produselor pe care le achizitioneaza.
Pentru a ajuta fermierii sa acceada mai usor pe piata externa au aparut o serie de companii sau asociatii, al caror scop este sa ii ajute pe fermieri sa isi vanda mai usor produsele in strainatate. Printre acestea se numara si Grupul Ecomarket (Eco Market Transilvania, Ecomarket Agrotrade, Transilvania Wilde si Greenfield ProMarket), un adevarat pionier in domeniu, grup de societati care intermediaza vanzarea de produse bio romanesti catre partenerii lor din tarile Europei Occidentale.

Scopul aceastei initiative este, conform reprezentantilor sai, promovarea excelentei in domeniul comercializarii de produse ecologice certificate sau promovarea acestora si cresterea competitiviatii in acest domeniu.

In ceea ce priveste grupul, acesta contine patru societati comerciale active, Eco Market Transilvania, societatea originara care se ocupa in principal de input-uri, Ecomarket Agrotrade, societate constituita in 2013 care se ocupa cu achizitia si vanzarea de produse agricole bio, Transilvania Wild (2013) – companie care intermediaza vanzarea de produse certificate ecologic din flora spontana si Greenfield ProMarket (2014), reprezentanta in Romania a FENACO (Federatia Cooperativelor din Elvetia), societatea care intermediaza achizitia de soia boabe in cadrul proiectului Donausoja, precum si a altor produse libere de organisme modificate genetic sau certificate Bio-suisse.
Produsele bio tranzactionate sunt cerealele (grau, porumb, orz, ovaz etc.), oleaginoase (floarea-soarelui, rapita, in, dovleac), proteice (mazare, soia) si aromatice (coriandru, mustar). Din flora spontana, Transilvania Wild tranzactioneaza fructe de padure in forma congelata sau uscata, plante medicinale uscate si ciuperci proaspete sau congelate.

Sprijin pentru producatori

Mihai Grigoras, asociat si director de vanzari in cadrul grupului, a declarat ca au demarat acest proiect in ideea de a sprijini producatorii de produse bio din Romania, inceputul fiind mai dificil din cauza lipsei cadrului legislativ favorabil. “Noi am inceput acest business, pentru ca in definitiv este o afacere, in 2004, cu o reprezentanta pentru o firma austriaca din zona Vienei, care procesa seminte agricole in agricultura ecologica. Ca prim demers, am inceput sa cautam fermieri bio in Romania. Era o situatie destul de ciudata, pentru ca in 2004, cand am inceput, nu existau in Romania organisme de inspectie si certificare pentru produsele bio si, ca o consecinta a acestui fapt, am fost nevoiti sa aducem organisme specializate din Austria. Ulterior, am reusit sa convingem o serie de fermieri din zona Constanta, Calarasi si Tulcea sa intre in sistem, sa incerce sa isi treaca o serie de parcele inspre zona agriculturii bio. Cand am inceput acest proiect, am incercat sa producem la comanda pentru clientul nostru niste tipuri de culturi mai deosebite. La momentul acela, livram plante aromatice care mergeau spre industria ceaiurilor si inspre partea de alimente din zona vegan. Apoi, in 2007 am inceput sa lucram si cu comoditati agricole, cereale sau floarea soarelui si, implicit, ne-am diversificat si portofoliul de clienti. Produsele pe care le comercializam in momentul de fata sunt distribuite in toata zona vorbitoare de limba germana din Europa, si aici ma refer la Germania, Austria si Elevetia. De asemenea, am mai livrat in Olanda, Italia, Franta si, sporadic, in Ungaria. Destul de repede am inceput sa ne ocupam si de partea de produse provenite din flora spontana pentru ca, spre deosebire de partea agricola, acestea sunt produse usor certificabile pentru ca acestea provin dintr-o zona nealterata prin poluare, existand, de asemenea, si o piata favorabila pentru aceste tipuri de produse in vestul Europei”, a spus Mihai Grigoras.

Avantajele unei colaborari de succes

Mihai Grigoras spune ca succesul acestei afaceri provine din faptul ca grupul pe care il reprezinta acorda interes desebit partenerilor. “Noi am dorit, inca de la inceput, sa construim o relatie cat mai buna cu ambele parti, atat cu fermierii, cat si cu partenerii nostri din afara tarii. Chiar daca fermerii produc in mare parte pentru noi, acestia mai comercializeaza si independent. Noi chiar i-am incurajat sa participe la targuri, sa continue sa se dezvolte, pentru ca astfel vor beneficia de numeroase avantaje si, implicit, se vor dezvolta mult mai eficient. Poate cel mai important avantaj al unei colaborari cu asociatia noastra este ca, fiind o nisa foarte sigura, niciodata nu se va intampla ca produsele bio cultivate sa nu se vanda si fermierul sa ramana cu hambarele pline. Practic, fermierul bio are siguranta pe termen lung, stie exact ce cantitati de produse va livra, catre ce client si, mai mult, tu ca fermier nu trebuie sa cauti cel mai bun pret de achizitie. Asta in conditiile in care piata de produse ecologice este nesaturata prin excelenta. De asemenea, oferim siguranta unei desfaceri permanente, parte de consultanta, de prefinantare, dar facilitam si participarea la diferite evenimente si seminarii pentru dezvoltarea afacerii. Mai mult, un alt avantaj, de aceasta data al reconversiei inspre agricultura bio, este ca din cate stiu eu in 2015 subventia din partea statului roman pentru productia eco va urca pana la 400 euro/hectar”, precizeaza Grigoras.

Peste 6.000 de tone livrate pe an

Mihai Grigoras spune afacerea s-a dezvoltat constant, in momentul de fata asociatia livreaza peste 6000 de tone de produse ecologice catre partenerii externi in fiecare an. “In momentul de fata avem parteneriate stranse cu cinci ferme ecologice din Romania, in timp ce cu alte 10 avem stabilite colaborari la nivel de contracte si achizitie din stoc, pentru piata la vedere (spot-market). Printre cei mai importanti parteneri se numara o ferma in nordul Moldovei, in zona Botosani, cu care lucram foarte bine, care cultiva produse eco pe 1.700 hectare, fiind si unica din Romania care produce seminte de dovleac pentru ulei, pe o suprafata de 100 hectare. De asemenea, un alt partener important este o ferma din judetul Calarasi, unul din cei mai vechi fermieri bio din Romania, care are in administrare 2.000 de hectare. Mai avem intelegeri cu o serie de societati din judetul Constanta, care, chiar daca nu produc exclusiv pentru noi, ne furnizeaza produse la cerere. Mai avem intelegeri si cu inca doua ferme din vestul tarii, cu care colaboram de relativ scurt timp, dar si o alta ferma de langa Slobozia, care, chiar daca cultiva pe doar 160 hectare, are o productie constanta si consistenta. Cel mai des lucram cu procesatori din Austria si Germania, ei ne sunt cei mai mari cumparatori, dar mai lucram si cu marii comercianti care achizitioneaza produse pentru procesatorii cu care au la randul lor intelegeri. In momentul de fata livram in jur de 6.000-8.000 de tone de produse agricole bio in fiecare an si, chiar daca in Romania mai exista asociatii similare, noi suntem printre singurele care au transformat aceasta nisa intr-un business de succes. Chiar daca avem clienti si in Romania – livram produse furajere pentru cateva pescarii bio, avem cereri si pentu o crescatorie de gaini – acestea reprezinta sub 1% din productie. Este de precizat ca nu vom manca niciodata bio 100%, aceasta nisa a fost creata pentu a compensa alimentele chimizate si ultra-procesate moderne”, mai spune Mihai Grigoras.

Soia fara OMG

Grupul Ecomarket este implicat, de asemenea, intr-un proiect inovator, Donausoja, misiunea acestuia fiind securizarea resursei europene de proteina vegetala din soia nemodificata genetic prin actiuni de stimulare a cresterii suprafetelor cultivate in bazinul dunarean si zonele adiacente din Europa. “Esenta Donausoja este lipsa Organismelor Modificate Genetic (OMG), un sistem de monitorizare (trasabilitate) si de certificare care presupune declararea din partea fermierilor a suprafetelor insamantate si inspectarea si certificarea punctelor de depozitare si a procesatorilor. Proiectul raspunde nevoii de proteina vegetala de pe piata europeana care doreste sa rezolve, cel putin, partial, dependenta de importurile de peste Ocean, iar soia certificata Donausoja este achitata catre fermierii romani cu un bonus de pret, care sa-i incurajeze sa creasca suprafetele cultivate, respectiv sa-i ajute sa devina furnizori de incredere pentru procesatorii europeni”, precizeaza Grigoras.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *