Hibridele Toyota: Invazia viitorului

    0
    48
    Hibridele Toyota: Invazia viitorului
    Hibridele Toyota: Invazia viitorului

    Auris Hybrid, Yaris Hybrid si Prius Plug-in sunt pionieri acum, dar maine vor fi pur si simplu masini conventionale. Acel „maine” sumbru al rezervelor de petrol pe terminate…

    Toyota a lansat prima masina hibrida-electrica de serie mare in 1997, cand numele Prius deschidea drumul unei adevarate religii in domeniul auto. De atunci, concernul japonez a vandut in aproape 20 de ani peste 4,5 milioane de masini hibride, devenind Number One in domeniul masinilor hibride-electrice, un domeniu care de-abia acum incepe sa se aglomereze.

    Intr-o societate dominata de ideile preconcepute relativ la tehnologia neconventionala, avantajele clare pot cadea usor prada folclorului „electrizant”. Diesel-mania ramane principalul adversar al curentului hibridelor

    Cei de la Toyota insa sunt pregatiti cu o mica armata de modele, care promit sa ii tina pe japonezi pe val si in viitor. Un viitor deloc roz din punctul de vedere al resurselor petroliere (care inca guverneaza categoric lumea auto) si care va insemna o concurenta acerba in sectorul mijloacelor de propulsie neconventionale.
    „Neconventional”… e un termen parca perimat deja, nu vi se pare? Pentru ca, sa recunoastem, masinile de fata nu arata deloc neconventional raportate la rivalii din fiecare categorie – poate Prius-ul sa aiba un spate mai ciudat din punct de vedere practic, dar acceptabil vizual.
    Prius ramane, in mod clar, sinonim cu „masina hibrida”, dar Toyota s-a gandit sa foloseasca tehnologia popularizata cu mult succes (cel putin in Japonia si SUA) de cea mai vanduta masina hibrida din lume si pe modele din cele mai aglomerate segmente auto pe plan european: clasa compacta si clasa mica. Adica pe noile Auris Hybrid si Yaris Hybrid.

    Pachetul tehnologic e preluat de pe Prius, dar Auris Hybrid pluseaza printr-un comportament rutier mai dinamic. E in mod clar o alternativa la compactele diesel de peste 100 CP

    Auris e ultimul venit pe piata, aceasta a doua generatie marcand o schimbare radicala de stil fata de primul Auris. Noua generatie arata in primul rand agresiv. Si in al doilea rand prea agresiv pentru o masina eco, deoarece Prius ne-a obisnuit cu ideea ca masinile ecologice trebuie sa arate cuminti, calme, fara pretentii sportive.
    Noul Auris Hybrid iese din aceste canoane printr-un look frontal cutezator si stopurile cu o forma oarecum samurai-razboinica. Reteta se continua si cu micul Yaris Hybrid, „moaca” sa incruntata, cu o imensa fanta in spoiler, riscand sa te faca sa confunzi masina cu varianta de top TS (care inca nu a aparut).
    Nu stiu de ce tin japonezii neaparat sa-i sensibilizeze pe fanii masinilor care arata sportiv, pentru ca logica imi spune ca sportivitatea si consumul redus se exclud reciproc…

    Marile avantaje ale lui Yaris Hybrid se vad in regim urban: mai economa si mai agreabila decat o citadina diesel. Pretul maricel devine mai tentant dupa un calcul de amortizare

    Din punct de vedere tehnic, Auris Hybrid are acelasi sistem Hybrid Synergy Drive de pe Prius, iar Yaris Hybrid o varianta „downsizing” a acestuia. In teorie, amatorii de senzatii tari nu prea ar avea la ce sa se astepte, dar senzatiile din realitate nu dezamagesc. Si asta deoarece vorbim de aportul unor motoare electrice, marele atu al acestora tinand de surplusul consistent al cuplului motor maxim: plus 207 Nm la Auris Hybrid, respectiv 169 Nm suplimentari la Yaris Hybrid.
    Iar asta se traduce in demaraje si reprize peste ceea ce ofera dieselurile cu puteri similare ale concurentei, cele doua japoneze fiind impinse cu forta. Atata doar ca procesul e insotit de un zgomot cam strident al CVT-urilor si al urcarii in ture a motoarelor pe benzina – ceea ce rivalizeaza cu sunetul deloc apetisant al motoarelor diesel…

    Hibridele Toyota sunt adevarate alternative la modelele diesel rivale

    Chiar daca hibridele Auris si Yaris au un look mai agresiv, nu inseamna ca te poti lua la intrecere pe drumurile de munte cu hot-hatch-urile. Ramane in picioare regula ca modele hibride privilegiaza confortul, in conditiile in care manevrabilitatea lui Auris si agilitatea lui Yaris sunt la cote bune pentru segmentele din care fac parte.
    Adevarul este ca amatorii de sportivitate vor fi prea putin satisfacuti, iar portia de dinamism ii va lasa „flamanzi”… Dar cand ajungi la pompa, oare ce conteaza mai mult in ziua de azi: nu cumva consumul cat mai redus?! Din acest punct de vedere, motorizarile hibride ale lui Auris si Yaris le dau peste nas fara discutie motoarelor pe benzina cu performante similare.

    Cine spune ca masinile hibride trebuie sa arate cuminti si fara pretentii?!

    Ba mai mult, si fanii diesel isi vor inghiti eventualele comentarii flegmatice. Pentru ca hibridele Auris si Yaris sunt foarte economice. Nu ma refer acum la valorile prea optimiste ale consumurilor medii teoretice. Ci la niste valori reale, de genul 4,5 litri/100 km pentru Yaris Hybrid si 5 litri/100 km pentru Auris Hybrid. In mediul urban si avand in vedere ca masinile beneficiaza de cutii automate!
    Un lucru care, sincer, reduce mult diferenta de bani fata de masinile rivale, in special diesel. Insa cireasa de pe tort de-abia acum urmeaza: varianta plug-in a lui Prius. Care presupune adoptarea unor baterii litiu-ion ce pot fi incarcate si de la o priza normala, autonomia strict electrica fiind in jur de 20 de kilometri.

    Prius mai face un pas important: varianta plug-in cocheteaza cu domeniul masinilor electrice, dar fara panica unei autonomii prea limitate. Doar pretul e un punct cam sensibil
    Deci e posibil, nu doar teoretic, sa-ti faci treaba prin oras cu zero emisii poluante. Sau, daca te intereseaza mai mult portofelul, curentul electric te costa de vreo cinci ori mai putin decat benzina sau motorina consumata pe aceeasi distanta… Iar cand bateriile s-au descarcat, Prius Plug-in redevine o hibrida confortabila si economa, cu un consum mediu de circa 5 litri/100 km. Pun pariu ca Prius Plug-in e un preview al viitorului hibridelor Toyota, care vor putea fi utilizate din ce in ce mai mult si in regim strict electric.

    MASINILE HIBRIDE VIZITEAZĂ MAI RAR BENZINĂRIILE…

    Deocamdata cele trei modele de fata sunt o declaratie impresionanta din partea japonezilor si un raspuns foarte pertinent la moda diesel. Mai trebuie lucrat la temerile tinand de tehnologia hibrida, dar fiabilitatea dovedita pana acum de Prius ar trebui sa fie un indiciu simplu.

    LĂSAȚI UN MESAJ

    Please enter your comment!
    Please enter your name here