Hotii de cai

Un imens scandal a izbucnit in 2002 dupa ce in mai multe herghelii apartinand Societatii Nationale Cai de Rasa (SNCR) au fost descoperite exemplare din rase campioane care nu erau inventariate pentru a fi vandute ilicit

In cele din urma, Guvernul Nastase a decis desfiintarea SNCR si transferarea patrimoniului acesteia catre Regia Nationala a Padurilor – Romsilva. Acum, 11 deputati, dintre care trei pot fi considerati ca au interese directe, doresc sa se revina la situatia dinainte de 2002.
Acestia au initiat un proiect de lege prin care doresc mutarea societatii „Caii de rasa” de la Romsilva si infiintarea Companiei Nationale „Herghelii de Stat”. In realitate, aceasta organizare ar putea duce la reinvierea afacerilor la negru cu cai. Multe dintre tarile europene s-au confruntat cu asemenea situatii. S-a ales solutia prin care hergheliile au fost privatizate, statul ramanand sa incaseze o taxa de la fiecare vanzare de cai.

Un grup de 11 deputati a initiat o propunere legislativa prin care se dorea mutarea societatii „Caii de rasa” de la Regia Nationala a Padurilor – Romsilva si infiintarea Companiei Nationale „Herghelii de Stat”. Este vorba despre deputatii UDMR Kelemen Atilla si Szekely Levente, deputatii PNL Adrian Semcu, Ionel Palar si Nicolae Popa, deputatul PD-L Valeriu Tabara, deputatii PSD Ioan Munteanu si Vasile Mocanu, deputatii PC Lia Ardelean si Dragos Dumitriu, si deputatul independent Mircia Giurgiu. Scopul, in realitate, este vanzarea unor armasari foarte valorosi si acapararea terenurilor si cladirilor aflate actualmente in patrimoniul Romsilva si care se afla in vecinatatea unor orase precum Bucuresti, Brasov, Targu Mures, Mangalia, Arad, Timisoara etc. Suprafete intinse de teren si cladiri a caror valoare imobiliara este extrem de mare.

Propunerea legislativa a celor 11 parlamentari are ca scop declarat infiintarea Companiei Nationale „Herghelii de Stat”. „Tinand cont de valoarea inestimabila a patrimoniului genetic national, pe care o are la ora actuala Romsilva prin cele 12 herghelii nationale si 4 depozite de armasari de monta publica si avand in vedere activitatea de baza – silvicultura – se impune infiintarea unei societati de sine statatoare a statului, pentru a pastra si conserva acest patrimoniu. (…) Infiintarea Companiei Nationale „Herghelii de Stat” prin reducerea efectivelor stabilite de organele competente la jumatate nu afecteaza bugetul Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale pe anul 2008″, se precizeaza in expunerea de motive. In realitate insa, tinta este obtinerea unor venituri din vanzarea armasarilor si acapararea patrimoniului societatii „Caii de rasa”.

Romsilva se opune
De altfel, proiectul de lege ii da de gol pe initiatori. Astfel, la articolul 4, alineatul a, se specifica faptul ca veniturile proprii ale viitoarei companii se constituie, pe langa finantarile venite de la Ministerul Agriculturii, din vanzari de cabaline care nu fac parte din Herghelia Nationala si din patrimoniul genetic national pentru conservare si pastrare.
In punctul de vedere al Romsilva, semnat de directorul general Dan Ioan Aldea, se precizeaza ca expunerea de motive prezentate de cei 11 deputati este „neconforma cu realitatea, induce in eroare si este jignitor la adresa RNP”. Aldea a atras atentia asupra ultimului paragraf din expunerea de motive „Infiintarea Companiei Nationale Herghelii de Stat prin reducerea efectivelor stabilite de organele competente la jumatate nu afecteaza bugetul ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale pe anul 2008”, considerand ca acesta este un mare neadevar si un pericol atat pentru patrimoniu, cat si pentru hergheliile traditionale romanesti. Prin aceasta propunere legislativa se revine la organizarea anterioara OUG nr.139/2002, singura diferenta fiind denumirea. Respectiv, in loc de SN Cai de Rasa SA se trece la CN „Herghelii de Stat”, organizare care adusese hergheliile de stat in situtia critica ce a determinat trecerea acestora la Regia Nationala a Padurilor si care a determinat desfiintarea unor unitati traditionale si de renume european precum Herghelia Bontida si Depozitul de Armasari Homorod. „Conducerea Regiei Nationale a Padurilor – Romsilva nu este de acord cu propunerea legislativa la care ne referim si pentru ca ne-ati cerut punct de vedere. Solicit initiatorilor sa-si retraga propunerea legislativa”, se arata in scrisoarea inaintata de Romsilva, Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale.

Un patrimoniu de invidiat
In ceea ce priveste patrimoniul societatii „Caii de rasa” aflate in subordinea Romsilva, acesta este unul deosebit de valoros. In prezent exista in proprietatea publica a Romsilva – 1651 capete dintre care 596 de iepe mama, 968 armasari de monta publica si 87 de armasari pepinieri. In proprietate privata a statului, prin Romsilva exista 2265 de cabaline in diferite structuri de crestere, 80 de grajduri, 17 constructii cu destinatie de sediu, precum si alte cladiri cu destinatie de locuinte si terenuri in localitatea Voluntari, judetul Ilfov si in comuna Homorod, judetul Brasov. Fondul funciar aflat in proprietatea Romsilva si care va trebui sa treaca si acesta la Compania Nationala „Herghelii de Stat” este de 9450 hectare. Teren agricol 8347 ha, din care 6111 ha arabil, 1103 ha nearabil si 308 ha curti si constructii.

Scandalul din 2002
Desfiintarea la sfarsitul anului 2002 a Societatii Nationale Cai de Rasa (SNCR) si transferarea patrimoniului acesteia catre Regia Nationala a Padurilor – Romsilva s-a facut cu un mediatizat, pe atunci, scandal. Executivul a motivat la acea data ca aceasta ar fi singura modalitate de redresare a activitatii cresterii cailor de rasa si de protejare a patrimoniului genetic national. Potrivit actului normativ, care reglementa aceasta trecere, odata cu preluarea patrimoniului SNCR, Romsilva ar fi trebuit sa primeasca in administrare aproximativ 2000 de cai de rasa. La preluarea armasarilor, cei insarcinati cu inventarierea cabalinelor au avut surpriza sa constate ca in cele 13 herghelii detinute de SNCR, existau inca 1000 de cai de rasa nedeclarati. Drept urmare, RNP a stopat o serie de licitatii ilicite ce aveau ca scop vanzarea ilegala a armasarilor aflati in patrimoniul SNCR. La vremea respectiva, in Romania existau 17 herghelii de cai de rasa, cele mai cunoscute fiind la Sambata, Mangalia, Jegalia, Izvin si Radauti.

Ilie Sarbu, PSD, fost ministru al Agriculturii

„Se incearca lichidarea cailor”
Contactat telefonic de reporterii ZIUA, fostul ministru al Agriculturii Ilie Sarbu ne-a declarat ca acest demers nu este „unul de buna credinta”.
Potrivit lui Sarbu, „daca am incercat salvarea cailor de rasa prin trecerea acestora, aflati intr-o stare jalnica, la Romsilva, acum se incearca lichidarea completa a acestora.
Se vizeaza de fapt patrimonial. Eu nu cred in alte formule, ci trecerea in sectorul privat si vinderea cailor si terenurilor”.
Valeriu Tabara, PD-L, fost ministru al Agriculturii
„Eram plecat cand s-a semnat”
„Eu nu am semnat, desi fac parte dintre cei 11 care au promovat legea. Eram plecat din tara cand s-a semnat. Am mai multe obiectii si este de datoria specialistilor sa se pronunte. Aceasta lege nu isi are rostul in aceasta formula. Imi dau seama de valoarea cailor de rasa romanesti. Mult mai competitivi decat cei din Ungaria sau Croatia. Ar fi pacat ca aceste herghelii sa fie distruse. In prezent vorbesc cu specialistii in domeniu, care nici ei nu sunt de acord cu o astfel de lege”.

Initiatorii ecvestri
Interesant este ca unul dintre initiatorii proiectului de lege, Kelemen Attila (foto), este chiar vicepresedintele Federatiei Ecvestre Romane, presedinte al Comisiei de Atelaje.
De asemenea, Levente Szekely a lucrat la Herghelia Tulucesti, judetul Galati. Pe de alta parte, este binecunoscut faptul ca in tara vecina, Ungaria, o sursa importanta de venit provine din cresterea si exploatarea cailor de rasa. Mai ales ca acolo se gaseste si un mare hipodrom, recunoscut pe plan mondial. Nu trebuie sa mai spunem ca un cal de curse poate valora de la cateva zeci de mii de euro, pana la milioane de euro.

Sursa: Universul Padurii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *