Imaginile de pe pachetele de tigari nu i-au convins pe romani sa renunte la fumat

Aproximativ jumatate dintre adolescenti au atitudini si comportamente de respingere fata de tigari din cauza imaginilor inscrise pe pachetele de tigari. Daca inainte de introducerea pictogramelor, 21 la suta din adulti manifestau dezgust sau scarba fata de pachetul de tigari, dupa 6 luni, procentul acestora a crescut la 35 la suta, iar dupa 12 luni, aproape jumatate dintre fumatori, adica 44 la suta, manifesta dezgust sau scarba. Acestea sunt concluziile a doua studii finantate de Ministerul Sanatatii, care s-au realizat la nivel national pe 1464 adolescenti fumatori si nefumatori si pe 800 de adulti fumatori.fumat

Imaginile inscriptionate pe pachetele de tigari din iulie 2008 creeaza dezgust fumatorilor, dar nu se poate vorbi de renuntare la viciu, ci, in majoritatea cazurilor, de ingrijorare si neliniste fata de consecintele fumatului.
In plus, unul din doi adolescenti incearca in mare sau foarte mare masura sentimente de „dezgust sau scarba” generate de imaginile tiparite pe pachetele de tigari, iar 45 la suta dintre adolescenti incearca sentimente de „ingrijorare si neliniste”. Studiul arata ca pictogramele influenteaza decizia adolescentilor de a se apuca sau nu de fumat. Astfel, 51 la suta dintre tineri au declarat ca sunt influentati in foarte mare sau mare masura in acest sens. Sunt influentati si tinerii care deja fumeaza, astfel ca jumatate dintre ei declara ca au incercat sa renunte la fumat din cauza avertismentelor de sanatate.

Ca urmare a inscriptionarii, tinerii adopta un comportament de evitare a mesajelor, astfel ca 30 la suta acopera imaginea atunci cand sunt luate tigarile din pachet, 28 la suta nu privesc pachetul atunci cand iau o tigara si 23 la suta cumpara sau cer vanzatorului un anumit tip de pachet de tigari cu un anumit text. Studiul arata totodata ca, in prezent, un adolescent din cinci este fumator zilnic, 17 la suta dintre tineri sunt fumatori ocazionali, iar aproape doua treimi, adica 64 la suta sunt nefumatori.

Mai mult, introducerea pictogramelor a influentat si atitudinea fumatorilor adulti. Daca inainte de introducerea pictogramelor, 21 la suta manifestau dezgust sau scarba fata de pachetul de tigari, dupa 6 luni, procentul acestora a crescut la 35 la suta, iar dupa 12 luni, aproape jumatate dintre fumatori, adica 44 la suta manifesta dezgust sau scarba. Similar, procentul celor care resimt teama/neliniste creste de la 26,2 la suta la 30,6 la suta, iar la un an se ridica la 34 la suta.

Fumatorii au inceput sa acopere pictogramele

Mai mult, la un an de la introducerea pictogramelor, procentul celor care si-au modificat comportamentul de fumator acoperind textul/imaginea a crescut de la 4,7 la suta, la 28,2 la suta, iar cei care afirma ca ar cere vanzatorului pachete fara avertismente sunt in numar mai mare, de la 7,9 la suta la 35,7 la suta.

Aceste date indica faptul ca atractivitatea pachetelor s-a redus ca urmare a inscriptionarii cu imagini si ca mesajele transmise de acestea nu ii lasa pe adulti indiferenti. Aceste schimbari reprezinta un pas important in luarea deciziei de a renunta la fumat, cred medicii. Ponderea celor care au declarat ca vor sa renunte la fumat ca urmare a pictogramelor a crescut de la 21,4 la suta la 28 la suta, dupa sase luni de la introducerea lor.
Atat adolescentii cat si persoanele adulte care au participat la acest studiu au raspuns ca cele mai socante imagini sunt cele care ilustreaza afectiunea pulmonara si cancerul de gat.

Medicii si reprezentantii Ministerului Sanatatii recomanda tuturor comerciantilor de produse din tutun sa expuna pachetele de tigari astfel incat imaginile sa poata fi observate de cumparatori. In acest mod, specialistii vor sa descurajeze copiii si adolescentii sa inceapa sa fumeze si sa ii incurajeze pe adulti sa renunte la fumat. Incepand din 1 iulie 2008, pachetele de tutun comercializate in Romania sunt inscriptionate cu avertismente de sanatate ce contin imagini.

Sursa: Gandul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *