IMM-urile, utilizarea eficienta a resurselor si pietele ecologice

IMM-urile, utilizarea eficienta a resurselor si pietele ecologice

Conform anchetei Eurobarometru „IMM-urile, utilizarea eficienta a resurselor si pietele ecologice” publicate astazi, 37% dintre IMM-urile din UE au cel putin un loc de munca ecologic, cu norma intreaga sau partiala. Majoritatea locurilor de munca ecologice sunt create de IMM-uri si nu de intreprinderile mari: astfel, in 2012, 1 din 8 angajati ai unei intreprinderi mici sau mijlocii avea un loc de munca ecologic, ceea ce reprezinta aproape 13% din locurile de munca din IMM-uri (spre deosebire de intreprinderile mare, unde proportia este de numai 1 la 33 de locuri de munca, respectiv de 3% din totalul locurilor de munca). De asemenea, se estimeaza ca locurile de munca ecologice din IMM-uri vor cunoaste o crestere foarte dinamica, la o rata de 35%, in urmatorii 2 ani.

Ancheta Eurobarometru a relevat si existenta unui potential neexploatat din alte surse aflat la indemana IMM-urilor. De exemplu, sub un sfert din IMM-uri profita de beneficiile pietei unice pentru produsele sau serviciile ecologice pe care le ofera. Birocratia este considerata unul dintre obstacole, in acest sens, 20% dintre IMM-uri declarand ca investitiile ecologice ar fi mult usurate daca procedurile administrative si juridice transfrontaliere nu ar fi atat de complexe.

De asemenea, IMM-urile din sectoarele ecologice se maturizeaza. Trei din cinci (61%) IMM-uri care vand produse sau servicii ecologice sunt active pe pietele ecologice de cel putin trei ani, comparativ cu doar 52% in SUA. Produsele si serviciile ecologice cele mai vandute de catre IMM-urile din UE sunt produsele alimentare si bauturile (25%), precum si utilajele si echipamentele electronice si mecanice (23%).

Vicepresedintele Comisiei Europene Antonio Tajani, responsabil pentru industrie si antreprenoriat, a declarat azi, la dezvaluirea rezultatelor anchetei Eurobarometru: „Ma bucur sa vad ca IMM-urile exploateaza acest urias potential, pentru ca aceasta va duce la si mai multa inovare, la IMM-uri mai competitive si la mai multe locuri de munca. Mai sunt totusi inca multe de facut. Prea putine dintre IMM-urile europene isi extind afacerile ecologice pe pietele straine. Avand in vedere ca UE reprezinta circa o treime din piata mondiala pentru industriile ecologice, inseamna ca IMM-urile au la indemana un urias potential de crestere”.

Pentru informatii suplimentare, a se vedea de asemenea MEMO/12/218.

Raportul complet privind ancheta Eurobarometru „IMM-urile, utilizarea eficienta a resurselor si pietele ecologice”

IMM-urile ecologice: puternice acasa, slabe in strainatate

Pietele ecologice1 pentru IMM-urile din UE raman cu precadere cele interne. 87% dintre IMM-urile implicate in sectorul ecologic (sau in economia ecologica) sunt active doar pe piata interna. Putin sub un sfert dintre IMM-uri declara ca profita de posibilitatile oferite de piata unica. Desi tarile BRIC2 se estimeaza ca vor reprezenta circa 60% din PIB-ul mondial pana in 2030, numai 3% dintre IMM-urile din UE se aventureaza sa-si vanda produsele sau serviciile ecologice in zona Asiei si a Pacificului de Sud si doar 2% in America Latina.

Cererea consumatorilor joaca un rol major

Conform anchetei Eurobarometru, principalul motiv pentru care IMM-urile din UE vand produse sau servicii ecologice este cererea din partea consumatorilor (48%). Mai joaca un rol in acest sens si valorile de baza ale intreprinderii (32%), precum si imaginea acesteia (30%).

IMM-urile isi reduc consumul de energie si de resurse

93% dintre IMM-urile din UE intreprind actiuni concrete pentru a-si eficientiza consumul de resurse. Astfel, 62% economisesc energie, 61% recicleaza si 62% isi minimizeaza productia de deseuri. Pentru 33% dintre IMM-uri, imbunatatirea eficientei utilizarii resurselor reprezinta o prioritate.

Masurile politice pot ajuta la deblocarea „motorului de crestere ecologica”

Stimulentele financiare sunt considerate de IMM-uri cele mai bune mijloace prin care pot fi ajutate sa devina mai ecologice in modul in care actioneaza si in oferta de produse si servicii.

  • Circa jumatate (51%) dintre IMM-uri considera reducerile de impozite, subventiile si imprumuturile cele mai potrivite masuri politice de sprijinire a investitiilor in eficienta energetica.
  • Circa jumatate (49%) dintre IMM-urile care ofera deja produse ecologice declara ca stimulentele financiare pentru dezvoltarea de produse ar fi cel mai bun mod de a-i ajuta sa-si extinda gama de produse si servicii ecologice oferite.
  • 31% dintre IMM-urile care nu ofera in prezent produse sau servicii ecologice considera ca stimulentele financiare ar fi cea mai buna modalitate de a le ajuta sa lanseze o gama de produse sau servicii ecologice.

Simplificarea administrativa ar incuraja produsele ecologice

De asemenea, consilierea tehnica si simplificarea administrativa sunt considerate instrumente eficiente pentru ajutarea IMM-urilor in eforturile de a deveni mai ecologice. In urmatorii doi ani, patru din cinci (80%) IMM-uri intentioneaza sa puna in practica actiuni de eficientizare a utilizarii resurselor, dar una din cinci IMM-uri declara ca sarcina le-ar fi usurata daca procedurile administrative si juridice nu ar fi atat de complexe si daca costurile asociate ar fi mai reduse.

  • Una din patru (25%) IMM-uri declara ca simplificarea procedurilor administrative pentru construirea de instalatii de cogenerare, precum instalarea de panouri solare, ar fi deosebit de eficace pentru stimularea eficientei energetice.
  • Mai multe informatii privind contractele de prestari de servicii energetice si optiunile privind economisirea de energie ar ajuta, de asemenea, una din patru (24%) IMM-uri sa-si reduca factura la energie.
  • Circa una din cinci IMM-uri care, in prezent, nu ofera produse si servicii ecologice declara ca asistenta in identificarea de piete potentiale sau de clienti pentru produse sau servicii ecologice ar putea constitui un stimulent pentru intrarea pe pietele ecologice.

Achizitiile publice ecologice sunt inca o provocare

Achizitiile publice ecologice ca motor al unei economii mai durabile reprezinta inca o provocare pentru IMM-uri. Potrivit datelor disponibile, doar 11% dintre IMM-urile din UE au participat la o licitatie pentru achizitii publice care sa includa si cerinte de mediu, fata de 16% dintre intreprinderile mari.

Context

Ancheta Flash Eurobarometru 342 „IMM-urile, utilizarea eficienta a resurselor si pietele ecologice” a fost realizata intre 24 ianuarie si 10 februarie 2012, de catre TNA Political & Social. Ancheta s-a desfasurat in cele 27 de state membre ale UE, precum si in Albania, Croatia, Islanda, Liechtenstein, Fosta Republica Iugoslava a Macedoniei, Muntenegru, Norvegia, Republica Serbia, Turcia, Israel si Statele Unite. Ancheta s-a adresat intreprinderilor care angajeaza una sau mai multe persoane in activitati de productie (categoria Nace C), de vanzare cu amanuntul (categoria Nace G), de servicii (categoriile Nace I, J, K, H, L, M) si in sectorul industrial (categoriile Nace B, D, E, F) din Uniunea Europeana. Ancheta nu cuprinde comerciantii unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *