In Uniunea Europeana Seceta a facut ravagii pe 800 000 de km2 cu 100 de milioane de oameni

Numarul regiunilor si al populatiilor afectate de seceta a crescut cu aproximativ 20| intre 1976 si 2006, iar costul pagubelor suferite de economia europeana din cauza secetei s-a ridicat la cel putin 8,7 miliarde de euro. Estimarile sugereaza pierderi de 100 de miliarde de euro in ultimii 30 de ani.
Anul 2007 a fost declarat cel mai fierbinte an din istorie. Rezultatul? Seceta severa si prelungita in toata Europa, culturi arse, incendii, dar si reversul acestor fenomene: furtuni si ploi foarte puternice, inundatii, asezari umane distruse si pierderi de vieti omenesti. Si, ca o noutate, au aparut tornadele. Tara noastra s-a confruntat si continua sa se confrunte cu toate aceste fenomene naturale extreme, iar rezultatul deja se vede. Sudul Romaniei, dar si Moldova, se confrunta cu o seceta prelungita cu efecte dezastruoase. Productia agricola este distrusa aproape in totalitate si pluteste pericolul amenintarii foametei. Mai grav. Oamenii din Moldova au inceput sa-si ucida sau sa-si vanda animalele la preturi de nimic, fiindca nu mai au cu ce sa le hraneasca. Si vestul tarii s-a confruntat cu seceta, dar din fericire a scapat mult mai usor, fiindca de prin luna iunie au inceput ploile, desi cam rarute. Oricum productia de grau este afectata in proportie de 20 |. Singura solutie este irigarea culturilor, dar, din pacate, fermierii nu au nici bani si nici utilaje.
Uniunea Europeana a intrat in panica, din cauza lipsei de apa
Fiindca apa a devenit una dintre cele mai importante resurse necesare vietii pe pamant la ora actuala, statele membre ale Uniunii Europene, inclusiv tara noastra, s-au reunit la sfarsitul lunii august si inceputul lunii septembrie, 31 august -2 septembrie, in cadrul Consiliului Informal de Mediu, la Lisabona. Consiliul a dezbatut aspecte privind o viitoare strategie a Uniunii Europene, privitoare la amenintarea secetei si deficitului de apa, pe batranul continent. Romania a participat la aceasta reuniune cu o delegatie condusa de ministrul Mediului si Dezvoltarii Durabile, Attila Korodi. Comisia a identificat astfel un pachet initial de optiuni politice, care sa fie adoptate la nivel european, national si regional, in vederea solutionarii crizei de apa si a secetei, dar si pentru contracararea efectelor acestora pe teritoriul UE. Discutiile au pornit de la realitatea existenta la nivel european, care arata ca in acest moment, in Europa, foarte multe state membre sunt afectate de aceste fenomene severe. Chiar si asa, datele arata ca, in prezent, se inregistreaza o risipa de apa de circa 20| in cantitatea disponibila. De asemenea, numarul regiunilor si al populatiilor afectate de seceta a crescut cu aproximativ 20| intre 1976 si 2006. Costul pagubelor suferite de economia europeana din cauza secetei s-a ridicat la cel putin 8,7 miliarde de euro. In cadrul consiliului, s-a afirmat ca fenomenele de seceta si deficit de apa nu sunt noi, dar ca acestea au crescut in frecventa si intensitate in ultimii ani. Conform statisticilor, aceste fenomene severe au afectat anual peste 37| din teritoriul UE (800 000 de km2) si cel putin 20| locuitori (100 de milioane). In ceea ce priveste impactul economic al secetei la nivelul UE, estimarile sugereaza pierderi de 100 de miliarde de euro in ultimii 30 de ani. Mai mult decat atat, previziunile viitoare nu sunt deloc optimiste, motiv pentru care statele membre si-au manifestat interesul de a adopta cat de curand masuri si actiuni concertate la nivel european pentru combaterea lipsei de apa si a secetei, ce vor fi integrate printr-o strategie de actiune europeana.
Observatorul European de Seceta
In acest context, Comisia Europeana a elaborat o comunicare ca prim set de politici, obiective si masuri de eradicare si diminuare a efectelor secetei si deficitului de apa. In urma consultarilor cu partile interesate, precum si in urma evaluarii impactului comunicarii presedintiei Europei asupra secetei, ministrii mediului si expertii CE au analizat si oportunitatea promovarii unei noi directive pentru diminuarea efectelor secetei. Din pozitiile sustinute de fiecare stat membru in parte a reiesit ca o abordare integrata bazata pe o combinatie de optiuni ar fi solutia cea mai adecvata pentru a face fata problemelor deficitului de apa si ale secetei, incluzand solutii bazate pe alimentarea cu apa si pe instrumentele economice. S-a stabilit totodata ca in decursul lunilor urmatoare sa se efectueze noi analize economice si juridice pentru a determina in mod detaliat potentialul, fezabilitatea si calendarul posibil pentru fiecare dintre optiunile avute in vedere. Sugestia CE a fost ca trebuie sa se realizeze studii de impact inainte de introducerea oricareia dintre masurile propuse.
Ministrul Mediului, Attila Korodi a angajat Romania in a pune la dispozitie date relevante si detaliate privind seceta inregistrata pe teritoriul tarii noastre, in scopul dezvoltarii programelor in acest domeniu si implementarii lor. De asemenea, Korodi a subliniat ca in Bazinul Marii Negre exista o seceta excesiva, care induce schimbari majore in structura economica, adancind deficitul de dezvoltare al anumitor domenii si influentand conditiile sociale. Emigrarea este astfel accentuata de scaderea nivelului de trai, indusa de conditiile economice, afectate major de seceta.
In consecinta, in cadrul reuniunii, ministrii mediului participanti au sustinut la unison nevoia de a acorda o atentie speciala adaptarii politicilor din agricultura ca solutie a managementului eficient al apei. Statele membre au considerat de asemenea ca planurile de manangement necesita o coordonare transfrontaliera, participare si cooperare a cetatenilor afectati, precum si sisteme rapide de avertizare. De asemenea, s-a stabilit de comun acord ca o masura importanta in managementul secetei la nivel european este infiintarea „Observatorului European de Seceta”, ca pas important in managementul eficient al secetei si deficitului de apa, iar prin grupul de lucru pentru seceta si deficitul de apa, sa se elaboreze „Ghidul de Bune Practici, in Conditii de Seceta”.
Optiunile politice si masurile identificate de catre statele membre ca instrumente de diminuare si contracarare a efectelor secetei si deficitului de apa vor fi aprofundate si integrate intr-un document special cu ocazia Consiliului de Mediu, care va avea loc la Bruxelles in data de 30 octombrie 2007.

Sursa: Focus Vest, Timisoara

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *