Infrastructuri pentru biciclisti in Cluj – Noi DEMERSURI si CONTROVERSE

    biciclistiClubul de Cicloturism Napoca (CCN) isi exprima satisfactia pentru faptul ca Primaria clujeana pare sa procedeze in sfarsit, dupa 12 ani de tergiversari si promisiuni neonorate, la realizarea, la nivel cantitativ semnificativ, de intfrastructuri pentru circulatia bicicletelor in Cluj-Napoca.

    Pe de alta parte, ne manifestam profunda dezaprobare fata de calitatea inadecvata a celei mai mari parti din infrastructurile deja realizate, cat si a celor preconizate a fi realizate in perioada imediat urmatoare, de ignorarea standardelor si bunelor practici in domeniu si de lipsa unei viziuni, a unor principii si a unui plan coerent in acest sens.

    Am avut in ultimele zile o serie de noi intalniri cu reprezentantii Primariei pentru a incerca sa ii convingem sa repare macar partial greselile deja facute si sa le evite pe viitor, pentru a nu umple orasul de infrastructuri care nu sunt de fapt adecvate pentru biciclisti si care risca sa aiba utilitate redusa si sa compromita ideea in sine.

    Speram ca in cadrul sedintei Comisiei Municipale de Sistematizarea Circulatiei din 06.07.2009 se va acorda in sfarsit atentie problemelor semnalate de noi, si mai ales ca Primaria va incepe abordarea corecta a problemei si va onora promisiunea ca reteaua de cai de comunicatie pentru biciclete sa fie inclusa in Planul Urbanistic General aflat in curs de elaborare si sa se faca o consultare larga si reala a publicului si organizatiilor biciclistilor.

    Ne dorim sa nu mai apara in oras asa-zise piste pentru biciclete care sa fie prea inguste, insuficient sau gresit marcate sau semnalizate, care sa instituie obligativitati si interdictii abuzive, care sa blocheze, obstacoleze sau impinge in ilegalitate circulatia biciclistilor, pietonilor sau autobuzelor sau care sa prezinte alte grave carente, cum sunt din pacate in numar mare la cele recent realizate.

    Clubul de Cicloturism Napoca (CCN) militeaza de peste 15 ani, printre altele, pentru promovarea bicicletei in general si pentru realizarea unor infrastructuri si alte facilitati pentru circlatia bicicletelor in CLuj-Napoca in special, nu doar cerand drepturi pentru biciclisti, ci si furnizand gratuit know-how si elaborand si propunand autoritatilor locale solutii concrete.

    Detalii despre noile evolutii si controverse pe tema infrastructurilor pentru circulatia bicicletelor in Cluj-Napoca sunt prezentate „in extenso” in materialul din ANEXA.

    RADU MITITEAN director executiv

    ANEXA: ==============================================

    NOI DEMERSURI SI CONTROVERSE PRIVIND PROMOVAREA CIRCULATIEI CU BICICLETA IN CLUJ-NAPOCA

    – Rezumatul discutiilor cu Primaria Clujeana din 1-2 iulie 2009 –

    1. CONTEXT SI ISTORIC

    1.1 CCN face de peste 15 ani demersuri pentru realizarea unui sistem de cai de comunicatie pentru biciclete in Cluj-Napoca. Desi la nivel declarativ Primaria clujeana a acceptat ideea si a facut multiple promisiuni inca din 1997, pe care le-a reactualizat periodic, si desi am facut din 1998 marsuri ale biciclistilor, am depus petitii si mii de semnaturi de sustienre, am participat la zeci de sedinte si intalniri, am facut campanii de presa si numeroase expuneri si am depus teancuri de documentatii si sugestii in Registratura Primariei, pana acum s-a ramas mai mult la stadiul de promisiuni neonorate, iar putinul care s-a facut este din punct de vedere calitativ departe de un minim acceptabil si risca chiar sa compromita ideea de facilitati pentru biciclisti.

    1.2 In primavara anului 2008, dupa jumatate de an de marsuri lunare ale biciclistilor, dupa depunerea unei noi serii de mii de semnaturi de sustinere din partea cetatenilor etc. Primaria a inceput si la nivel practic o deschidere spre conlucrare efectiva si parea ca lucrurile se indreapta in sfarsit in directia buna. Astfel, am avut lungi discutii si reptate iesiri de documentare „pe teren” impreuna cu reprezentantii Primariei clujene din perioada iunie-septembrie 2008, intr-o atmosfera foarte constructiva si de buna colaborare. Numai ca din septembrie 2008 au trecut iar multe luni in care nu s-a mai facut nimic, nici scriptic, nici faptic, in ciuda repetatelor promisiuni ale Primariei, care se pare ca in continuare la esaloanele superioare nu a considerat ca este o prioritate, si a facut sa ramana din nou pentru multa vreme fara rezultat concret munca depusa atat de noi cat si de cei de la Serviciul Siguranta Circulatiei Urbane si Retele Edilitare, carora trebuie sa le multumim pentru efortul facut si deschiderea aratata si sa ii compatimim pentru lipsa de sustinere si de alocare de resurse necsare in aceasta directie pe care o intampina din partea conducerii Primariei si lipsa implicarii altor servicii si directii care au responsabilitati in domeniu…

    1.3 In prima jumatate a anului 2009, in doua sedinte consecutive ale Comisiei de Sistematizarea Circulatiei din cadrul Primariei clujene (in 21 ianuarie respectiv in 30 martie), s-a reluat in sfarsit in discutie problema cailor de circulatie ciclourbane, facandu-se de catre executivul Primariei niste propuneri pentru cateva noi segmente de cai de comunicatie pentru biciclete in zona centrala, care ca ruta se regasesc in cele discutate in cursul anului trecut, nu insa si ca detalii de realizare concreta ( tip, latime, semnalizare etc.).

    1.4 Din pacate, si cu respectivele ocazii, ca si in trecut, s-a refuzat, in ciuda insistentelor noastre, orice abordare de fond a problemei ( cu privire la viziune, principii, criterii, standarde, plan de ansamblu, etape re realizare…), cat si discutarea planului de ansamblu, pentru intreg orasul, insistandu-se sa discutam doar acel set de masuri punctuale propuse de Primarie si facand abstractie de daca si cum s-ar integra ele in timp in ceva corerent si unitar.

    1.5 Ca sa nu fim etichetati drept „Gica contra” am acceptat, cu strangere de inima, sa discutam si acele masuri punctuale si calitativ inadecvate pe care le-a preconizat Primaria in primavara acestui an, desi este evident ca in continuare se „pune carul inaintea boilor” si ca autoritatile vor sa faca in continuare numai lucrari simple ce nu necesita serioasa gandire, studiu, planificare si nici cheltuieli semnificative, fiind axati destul de evident mai mult pe bifarea unor puncte pe aganda politica si pe obtinerea de efecte mediatice pozitive pentru ei decat pe calitativitatea, durabilitatea si utilitatea sociala reala a actiunilor lor, facute de banii publici…

    1.6 Au trecut iar cateva luni de la discutiile din ianuarie si martie 2009, in care din nou nu pare sa se fi facut nimic concret de catre Primarie, nici macar ca munca scriptica, de analiza si planificare. Dupa campania de presa facuta in ultimul timp pe aceasta tema brusc se para ca s-au trezit din nou din letargie autoritatile locale la viata pe tema infrastructurilor pentru biciclisti. DIn pacate insa, nu au respectat promisiunea facuta in sedinta Comisiei de Sistematizarea Circulatiei din 30.03.2009 de a ne consulta din nou inainte de a incepe realizarea concreta a noilor segmente de piste pt biciclete in zona centrala a orasului, ci au trecut imtempestiv la „fapte concrete”, laudabile ca scop declarat si ca intentie, dar foarte criticabile ca realizare concreta…

    1.7 Astfel, am constatat cu stupoare saptamana trecuta, cu putin timp inaintea editiei iunie 2009 a Marsului Biciclistilor Clujeni din 27.06.2009, ca la initiativa edililor clujeni s-au facut marcaje rutiere pe carosabil si pe unele trotuare din zone centrala si pericentrala a Muncipiului Cluj-Napoca, pretinse a fi remarcari de piste existente de bicicleta si realizare si marcare de noi piste pt biciclete.

    1.8 Demararea noilor lucrari fara o consultare cu privire la aspectele concrete (latime, mod de semnalizare, solutii in zona d intersectii) incalca si solicitarile nostre si promisiunile edililor facute in sedinta Comsiei Municipale de Sistematizarea Circulatiei din 30.03.2009 si legislatia privind transparenta decizionala in administratia publica (Legea 52 / 2003, pe care oricum Primaria clujeana o incalca sistematic).

    2. ANALIZA CRITICA A NOILOR LUCRARI EXECUTATE

    Cateva din deficientele acestor pretinse noi „piste” realizate in ultima decada a lunii iunie 2009:

    2.1. PREA INGUSTE ! Majoritatea sunt inacceptabil de inguste ( uneori nici macar un metru). Corect ar fi trebuit minim 1,6 metri latime utila pe banda si pe sens, plus spatii de siguranta, si doar exceptional, temporar sau pe portiuni f. scurte, s-ar putea admite segment ingustat la 1 metru….). Exemple concrete de asemena noi „piste” inacceptabil de inguste: In p-ta Unirii pe latura estica, in p-ta A.Iancu in fata Teatrului, pe str. Uzinei Electrice…. Latime oarecum acceptabila are doar noua viitoare pista de pe Aleea Stadion, inca nesemnalizata ca atare si deocamdata plina de autovehicule parcate…

    2.2. TIP DE MARCAJ RAU ALES! Au fost delimitate aceste noi „piste” cu marcaj longitudinal alb continuu (ceea ce inseamna ca, in conformitate cu legislatia actuala, nici biciclistul nu-l poate incalca, si deci daca „pista” ii e blocata sau vrea sa depaseasca un alt biciclist mai lent sau daca trebuie sa se incadreze pe alta banda inaintea intersectiei, nu o poate face…) Corect ar fi fost, de exemplu, sa se fi aplicat marcaj din banda dubla, continua cea spre carosabil si intrerupta cea spre pista (ceea ce ar permite biciclistului la nevoie sa faca depasiri sau sa se incadreze pe alta banda conform legii pentru a vira la sanga sau a tine inainte), si prin marcajul dublu s-ar realiza si un oarecare spatiu de siguranta (circa 30 cm, sub standard, dar tot mai mult decat ce este acum). Exemple concrete de asemenea „piste” cu marcaj longitudinal simplu continuu: cele realizate in trecut si remarcate recent pe bd. 21 Decembrie si cele nou marcate in p-ta Unirii, in p-ta Avram Iancu si pe str. Uzinei Electrice… Marcajul lateral cu banda simpla continua este acceptabil doar pentru sectiunea de pista de pe malul Somesului, care are o latime relativ acceptabila (desi nu are spatii de siguranta) si unde oricum fizic nu poti parasi suprafata delimitata respectiv nu prea are ce autovehicul sa o incalce venind din lateral…

    2.3. INDICATOARE RAU ALESE! Au fost aplicate pictograme de bicicleta pe fond de disc albastru, ceea ce inseamna caracter obligatoriu al pistei, desi la cum e facuta este un abuz sa ii conferi asemenea caracter, si ar fi ilegal in orice tara civilizata… ( de ex. legislatia rutiera germana interzice expres conferirea de caracter obligatoriu unei cai de comunicatie pt biciclete care nu e la standard, inclusiv latime utila de minim 1,6 metri pe banda si sens, spatiu de siguranta, calitate adecvata a suprafetei de rulaj… iar in Franta i se poate conferi legal caracter obligatoriu de utlizare unei piste pentru biciclete numai in cazuri exceptionale, cand printr-un studiu individual de la caz la caz se demonstreaza o necesitate imperioasa in acest sens, si se obtine aprobare prin Ordin al prefectului…). Corect ar fi fost sa se aplice doar pictograma „bicicleta” si atat ( ideal pe fond de patrat albastru, dar legislatia rutiera romaneasca, fiind atat de ramasa in urma fata de tarile civilizate, nu cuprinde acel semn, ci doar cel de pista cu caracter obligatoriu, deci cu fond albastru rotund…).

    2.4. PICTOGRAME PREA MICI! Au fost aplicate pictograme „bicicleta” foarte mici, greu observabile ca atare de la distanta. Abia au cateva zeci de centimetri in diametru. In mod normal ar trebui sa fie foarte mari, de ex. de 90 cm latime….

    2.5. SENSURI NECLARE! Au fost aplicate pictogramele „bicicleta” pe noile „piste” precum si pe cele mai vechi, intr-o pozitie care sugereaza ca pista ar fi pentru dublu sens de circulatie, ceea ce pentru majoritatea celor noi este tehnic imposibil la asemenea latimi ( de doar 1 metru si uneori chiar mai putin). De exemplu cazul „pistelor” din p-ta Unirii, din p-ta Avram Iancu, de pe str. Uzinei Electrice… In cel mai rau caz, daca autoritatile nu vor nici cum sa renunte momentan la aceasta latime inacceptabil de redusa, ar trebui sa decida si marcheze si semnalizeze clar care sens are prioritate si care nu, astfel ca, in lipsa de alternativa, un biciclisti, in loc sa trebuiasca sa faca ocol sau sa pedaleze in comun cu autovehiculele, sa aiba voie sa opteze pentru a merge pe acea „pista” prea ingusta, dar sa stie ca au prioritate biciclistii care vin din sens opus si deci cand vine careva din sens opus el trebuie sa ii faca loc, la nevoie oprindu-se si inclinandu-se sau chair urcand momentan pe trotuar, pana trece cel cu prioritate…

    2.6. ABERATII LA INTERSECTII! A fost executat in zonele dinaintea si din interiorul intersectiilor marcajul continuu pentru piste, incat legal ca biciclist nu poti parasi „pista” si esti fortat sa cotesti unde te obliga ea, sau sa te dai jos de pe bicicleta, sa urci pe trotuar si sa treci ca pieton mai multe treceri de pietoni, stand la stop de mai multe ori consecutiv…. De exemplu din p-ta Unirii latura estica marcajul e continuu si te coteste fortat la dreapta pe asa-zisa „pista” de pe trotuarul de pe bd. 21 Decembrie, din cauza marcajului fiind legal imposibil sa virezi al stanga spre str. Memorandumului sau sa continui inainte pe str. Regele Ferdinand. Cu atat mai putin ar fi posibila incadrarea din timp, conform legii, pe banda corespunzatoare respectivei directii ( din moment ce nu s-a realizat pentru biciclisti la intersectie nici o solutie dedicata – nici „spatiu d acumulare pentru biciclisti”, nici traversare pentru biciclisti, nici benzi de preselectie pentru biciclisti….). La fel, pentru a trece de pe pista de pe bd. Eroilor pe cea din fata Teatrului National, ar trebui sa te dai jos de pe bicicleta si sa stai si sa treci ca pieton doua treceri de pieton semaforizate… iar din fata Teatrului pentru a cotinua pe Calea Dorobantilor pe pista preconizata pe partea nordica a strazii ( pe langa Administratia Financiara , deci vizavi de Tribunal) sau pentru a continua la stanga spre Regionala CFR, ar trebui sa mai stai, ca pieton, la inca doua semafoare… Cati biciclisti ar face asta? Dar la cum e marcajul actual, ca biciclist ai fi fortat sa o faci, pentru ca nu ar mai exista nici o alternativa legala… Sau ar trebui sa incalci legislatia rutiera….

    2.7. BLOCAJ LA STATIILE DE AUITOBUZ! Nu a fost facut in zonele de statie de mijloace de transport in comun de autobuz ( de exemplu pe str. Uzinei Electrice) marcajul discontinuu, si nici varianta de evitare, incat conform legislatiei rutiere in vigoare la cum e acum marcajul, autobuzul incalca legea de fiecare data cand opreste in statia existenta ( pentru ca incalca marcajul „linie continua” al „pistei”, iar biciclistii care vin din spate nu ar putea sa depaseasca autobuzul oprit in statie, ci ar fi fortati sa stea pana pleaca acesta din statie, sau sa se dea jos, sa urce pe trotuar si sa mearga pe langa bicicleta, ca pieton ( ceea ce este tehnic imposibil, cand e autobuz oprit in statie, pentru ca urca si coboara multa lume si trotuarul e ingust…)

    2.8. INDICATOARE GRESITE! Au fost semnalizate cu indicatoare pistele de biciclete duse pe trotuare intr-un mod contrar actualei legislatii rutiere, cu indicatorul „pista pentru bicicleta” ( pictograma de bicicleta pe fond de disc albastru) in loc de „pista separata pentru biciclisti si pietoni” (pictograma de bicicleta si de pieton, separate de o dunga verticala, pe fond de disc albastru), ceea ce ar insemna, printre altele, ca tot trotuarul respectiv este rezervat biciclistilor si pietonii nu ar mai avea voie deloc pe el. De exemplu in cazul asa-zisei piste de pe bd. 21 Decembrie 1989.

    2.9. IMPINGEREA PIETONILOR IN ILEGALITATE! Au fost sectionate complet trotuare de catre noi „piste”, fara a se aplica un marcaj care sa nu interzica pietonilor traversarea pistei, incat acum acestia trebuie sa o traverseze in mod ilegal. De exemplu cazul pistei ce trece prin gangul de la Hotel Melody, colt bd. 21 Decembrie cu p-ta Unirii. Corect trebuia marcat fie trecere de pietoni peste pista, fie „trecere pentru biciclete” peste trotuar, fie pista comuna pentru bicicleta si pietoni ( indicator cu pictograma bicicleta si pictograma pieton, separate de o bara orizontala, pe fond de disc albastru).

    2.10. NECLARITATI DE PRIORITATE! A fost lasat nesolutionat ca marcare/semnalizare regimul de circulatie a bicicletelor versus pietoni in unele zone, cum este de exemplu zona de pe bd. Eroilor din dreptul catedralei 2 „Schimbarea la fata”, unde din punct de vedere constructiv pista pt biciclete este intrerupta, si nici un indicator si nici un marcaj nu lamureste regimul de prioritate ( daca pista pt biciclete este intrerupta si zona are regim exclusiv pietonal, si deci biciclistii trebuie sa coboare de pe bicicleta si sa parcurga acea bucata ca pietoni, sau daca, dimpotriva, pista trebuie considerata ca avand continuitate si deci pietonii trebuie sa acorde prioritate biciclistilor, sau este o zona cu regim mixt in care pietonii si biciclistii au drepturi egale si trebuie sa se evite reciproc, ambii fiind obligati sa se asigure si sa circule in asa mod incat sa evite coliziuni si raspunzand ambii in caz de accident…)

    3. NOI CONTACTE SI DISCUTII IN 1-2 IULIE 2009

    3.1 In dimineata zilei de 1 iulie 2009, ca reprezentant legal al Asociatiei Clubul de Cicloturism NAPOCA (deocamdata unicul ONG clujean cu obiective statutare in domeniul promovarii circulatiei cu bicicleta in oras, si care militeaza in acest sens de peste 15 ani) am mers la Primarie, la Serviciul Siguranta Circulatiei Urbane si Retele Edilitare, pentru a protesta fata de noile lucrari si a cere lamuriri, fara sa fi fost chemat sau informat de catre autoritatile locale, cum in mod fals s-a incercat sa se acrediteze in anumite afirmatii si comunicate. Am avut o discutie tensionata si in termeni destul de duri cu privire la modul lor de a proceda si la aberatiile in curs de realizare. Si am constatat cu durere ca, desi declarativ exista, cel putin la acest esalon tehnic al Serviciului Siguranta Circulatiei Urbane si Retele Edilitare, un nivel semnificativ de deschidere si bunavointa, nu exista nici know-how-ul nici resursele necesare pentru o gestionare adecvata a problemei, ca nu se cunosc sau nu inteleg legislatia rutiera, standardele si bunele practici in domeniu (desi am depus in nenumarate randuri documentatii si i-am invitat la diverse prezentari), dar ca nici nu s-au facut eforturi in acest sens de procurare de documentatie sau contractare de consultanta de specialitate, si nici nu au facut demersuri proactive de a ne consulta pe noi sau pe altii competenti, ba chiar ca se neaga existenta promisiunilor facute in acest sens in sedinta din 30.03.2009, si ca nici nu se constientizeaza consecintele legale ale noilor marcaje aberant aplicate in ultimele zile etc. etc.

    3.2 Ca urmare, „stranand din dinti”, ca de fiecare data in ultimii 12 ani de cand Primaria clujena face periodic promisiuni pentru biciclisti si apoi nu le onoreaza sau face aberatii, am trecut peste toate umilintele si jignirile si invocarea de pretexte puerile si am revenit la Primarie in dimineata zilei de 2 iulie 2009, inarmat din nou cu teancuri de documentatii straine, cu standarde, cu extrase de legislatie, cu sute de fotografii in format electronic etc. si le-am mai pus inca o data la dispozitia edililor, desi le mai prezentasem si pe multe chiar depusesem si in trecut, inclusiv oficial prin Registratura Primariei, primirea lor fiind insa ca de obicei negata, desi am adresele de inaintare cu numere de inregistrare si stampila de Registratura a Primariei…. Dar la cum se desfasoara in Primaria clujeana circuitul documentelor, este foarte posibil ca respectiele documente sa se fi ratacit cu adevarat in unele situatii, si sa nu fie doar un pretext invocat pentru a scuza aparenta lipsa de informare… 3.3 Ca o paranteza, relativ la aceste scuze repetate ale Primariei ca ei nu stiu, nu se pricep, nu au primit etc., este edificator exemplul celor peste 2000 de fotografii digitale cu strazile studiate pentru viitoare cai de comunicatie pentru biciclisti in Cluj, fotografii facute de mine in deplasarile comune cu delegatii Primariei in iunie-septembrie 2008, pe care le-am depus si prin Registratura lor in toamna anului trecut: In iarna am aflat de al Serviciul Siguranta Circulatiei Urbane si Retele Ediliatare ca nu ar fi ajuns la ei niciodata acel DVD. Asa ca am mai facut doua exemplare, dintre care unul l-am introdus din nou prin Registratura si unul l-am predat direct la respectivul serviciu. Ca sa fim informati in discutia din 01.07.2009 ca ei au acel DVD dar ca „nu avem cititor de DVD si deci nu am putut vedea pozele”!!! Si asta ni se spune dupa inca o jumatate de an! De ce nu au sesizat atunci imediat problema? Cum sa mai crezi ca exista interes si buna-credinta? In concluzie am adus la Primarie in 02.07.2009 din nou acel set de fotografii, de data asta pe un memory stick, si m-am asigurat ca a fost copiat cu succes intr-un calculator, impreuna cu mai multe seturi de sute de fotografii relevante cu infrastructuri pentru biciclete din diverse orase europene, ca model vizual pentru cei care nu pricep sau se prefac ca nu pricep descrierile sub forma de text din documentele depuse de noi la Primarie in atatea randuri….

    3.4 Desi eram sub o mare presiune a timpului, fiind vorba de o intalnire lunga neprogramata ( fiind si eu ca toti membrii CCN un simplu voluntar in domeniul ONG, si rupand cu greu timp de la problemele profesionale si familiale) am stat in 2 iulie 2009 peste trei ore la discutii cu cei de la Serviciul Siguranta Ciculatiei Urbane si Retele Edilitare din Primaria clujeana, incercand din nou sa le „deschid ochii” cu privire la problemele majore create prin lucrarile facute in ultimele zile si cu privire la alternativele ce exista pentru a corecta deficientele majore si a preveni ca celelate lucrari preconizate in perioada urmatoare sa fie totusi un bine pentru biciclisti sau macar un rau mai mic decat daca ar mentine si continua pe linia pe care au inceput…

    3.5 Din discutii a reiesit din pacate ceea ce banuiam – ca in continuare cei de la Serviciul Siguranta Circulatiei sunt binevoitori si vor sa faca ceva pentru biciclisti, dar in toate problemele importante au „mainile legate” nefiind acoperiti de nici o decizie oficiala de principiu din partea conducatorilor municipiului si ca nu li s-au alocat resurse si nu li s-a trasat ca prioritate problema aceasta, incat nu prea pot face mai mult, ba chiar au facut si fac mai mult pentru biciclisti decat le sunt de fapt atributiile si resursele…

    3.6 Astfel, printre altele, a reiesit ca nici acum, dupa 9 luni de la seria de iesiri de documentare pe teren din vara anului trecut, ce au acoperit toate cartierele Clujului, ei nu au „pus pe hartie” la detaliu cele discutate atunci, desi pentru fiecare strada si intersectie analizata si fotografiata am dezbatut la vremea respectiva pe larg toate solutiile posibile, avantajele si dezavantajele fiecareia, necesitatile de corelare sau conditionarile…. Si acum nici nu mai par sa isi aminteaca concret ce am discutat, ci par sa fi facut sau sa fi primit ordin sa faca „tabula rasa” si par sa vrea sa reluam discutiile concrete „de la zero” – venind din nou chestii gen „sa cautam solutii”, „sa vedem pe unde altundeva daca nu e suficient ce am propus acolo….”, de parca nu am discutat indelung si la detaliu toate acestea anul trecut….

    3.7 Mai rau, pare ca s-a revenit la vechile idei de „a nu lua spatiu de la masini”, de a duce biciclistii pe trotuare, de a le face facilitati „unde este loc”, nu unde ar avea ei nevoie, de a considera ca este OK ca biciclistii sa faca mari ocoluri sau sa se dea jos la interesectii si sa treaca obligatoriu ca pietoni, stand succesiv la semafoare…

    3.8 Problema de fond cred ca este ca in continuare de toate aceste probleme se ocupa „Serviciul Sigurenta Circulatiei Urbane si Retele Edilitare” din cadrul Directiei Tehnice, care in mod normal nu are atributii de strategie si de stabilire de politici in domeniul mobilitatii, ci doar de a stabili detalii tehnice si de a aplica in concret, a monitoriza si face mentenanta cu privire la principiile si solutiile decise de cei abilitati. Decizii care insa lipsesc in continuare cu desavarsire, noi nestiind sa existe nici acum vreo Hotarare de COnsiliu LOcal sau alt act cu forta normativa si nici linii directoare dinspre DIrectia de Urbanism si Dezvoltare Urbana, cu atat mai putin vreo discutie sau decizie in cadrul Comisiei Tehnice de Amenajarea Teritoriului si Urbanism, care sa fie apoi insusita de COnsiliul Local, fapt ce ar deschide calea unei abordari conrecte si alocarii de resurse pentru studiu, planifiare si implementare adecvata a unei retele de cai de comunicatie pentru biciclete si ar pune capat actualelor bajbaieli si improvizatii ale executivului Primariei….

    4. SUGESTIILE CONCRETE DE PRINCIPIU FACUTE PRIMARIEI IN 02.07.2009 REFERITOR LA LUCRARILE DEJA EFECTUATE SI PENTRU CELE DIN PERIOADA URMATOARE

    COncret, sugestiile pe care le-am prezentat pentru a minimiza raul facut de ultimele amenajari facute de Primarie ( si de a preveni ca ele sa se repete la lucrarile preconizate in urmatoarele luni) au fost, ca principii:

    4.1. Sa se renunte la indicatoarele „pista pt biciclete [cucaracter obligatoriu de utilizare] si la pictogramele de bicicleta aplicate pe fond de disc albastru, si sa se aplice doar pictograme simple de bicicleta ( alb, aplicat pe suprafata de rulaj, din 50 in 50 metri si la nevoie si mai des), insa de dimensiuni mult mai mari decat cele actuale ( dreptunghi imaginar cu lungime de 90 cm ), si insotite de sageti directionale pentru a clarifica sensul, unde e cazul. 4.2. Sa se renunte la marcarea pistelor pt biciclete cu marcaj longitudinal simplu continuu ( linie continua simpla), si sa se treaca la marcare cu linie dubla, continua spre carosabil sau spatiul pt pietoni ( cand sunt duse pe trotuar) si intrerupta spre „pista”, sau numai la linie intrerupta in zona din intersectii, din statii ale mijloacelor de transport, accese auto spre curti etc. si in apropierea acestora.

    4.3. Sa se faca „spatii de acumulare pentru biciclete” la intersectii, ca largire a „pistei” inaintea trecerii pentru pietoni (sau linia imaginara a capatului strazii, cand nu exista trecere pt. pietoni), in intersectiile semaforizate, retragand cu 2,5-3 metri linia la care trebuie sa opreasca autoturismele, astfel ca spatiul de acumulare biciclete sa se intinda pe toata latimea benzii sau benzilor de circulatie, permitand astfel si incadrarea corecta a bicicletelor pentru pastrarea directiei „inainte” sau pentru virajul la stanga, fara a „taia calea” autovehiculelor). Si sa se realizeez in viitor si treceri pentru biciclisti, paralele cu cele pentru pietoni, semaforizate distinct.

    4.4 Sa se renunte la ideea de a face piste numai pentru un singur sens de mers, lasand nerezolvata circulatia pentru sensul opus, sau mutand-o pe un traseu la mare distanta sau foarte ocolit, si sa se renunte si la ideea inacceptabila de a declara ca pista in dublu sens o pista care este prea ingusta si pentru un singur sens ( ex. doar 1 matru latime, sau chiar mai putin…). In extremis, cu caracter provizoriu, unde nu s-a realizat cale de comunicatie favorabila biciclistilor pentru ambele sensuri de mers, sa se permita circulatia si in sensul invers celui principal prevazut pentru acea pista, dar fara prioritate, semnalizand aceasta adecvat prin indicatoarele specifice prevazute in legislatia rutiera.

    4.5 Sa se introduca spatii de siguranta pentru pistele de biciclete, intre acestea si carosabil si intre acestea si trotuar, conform propunerilor FBR si sandardelor si bunelor practici in domeniu, astfel incat in acele spatii sa nu fie obstacole fizice nici la nivelul caii de rulaj nici mai sus ( ex. bordura, stalpi, crengi de copaci, cosuri de gunoi, coltul unor indicatoare rutiere sau panouri publicitare…)

    4.6. Sa se faca o delimitare si fizica ( nu doar ca marcaj aplicat pe calea de rulare) a caii de rulare pentru biciclete de carosabil, cand pista sau banda pt biciclete este la nivelul acestuia, in zona intersectiilor si in zonele in care autovehiculele blocheaza frecvent pistele, de ex. cu stalpisori sau cu mini-cuplole sau alte asemenea.

    4.7. Sa se lege cartierele de zona centrului si cartierele intre ele, incepand sa se contureze viitoarea retea, renuntand la sistemul actual de a face „mozaic” din bucati disparate, ce nu au continuitate sau care ar implica mari ocoluri pentru biciclistii care vor sa pedaleze numai pe cai dedicate…

    4.8. Sa se accepte si implementeze si celelalte solutii de cai de comunicatie favorabile biciclistilor decat „pistele pt biciclete”, cum sunt „benzile comune pentru biciclisti si mijloacele de transport in comun”, „zonele rezidentiale”, „zonele 30” si „contrasensurile deschise biciclistilor”, in acest sens fiind necesar si oportun, printre altele, a transforma cvasitotalitatea strazilor cu sens unic in strazi cu sens unic limitat ( in intelesul ca un sens sa fie deschis pentru toate categoriile de vehicule, iar actualul sens interzis sa fie sens deschis circulatiei dar numai pentru biciclete si asimilate, nu opentru autovehicule).

    4.9 Sa se renunte la ideea de a trasa piste pentru biciclete pe trotuare, luand din putinul care a mai ramas pietonilor, si sa se ia totdeauna din carosabilul actual sau din parcajele pentru autovehicule, pentru ca menirea promovarii bicicletei este si de a incuraja cetatenii sa treaca de la automobil la bicicleta. In extremis se pot accepta cu caracter temporar si / sau pe portiuni scurte sectiuni de pista de biciclete pe trotuar, unde exista spatii foarte inguste si nu sunt momentan alte solutii usor implementabile, cu conditia sa ramana pietonilor un spatiu util pe trotuar de minim 3 metri latime.

    4.10 Sa se realizeze parcaje publice pentru biciclete in cat mai multe zone de interes, in sistem „U intors” (care permite legarea cadrului bicicletei si ambelor roti – nu subdimensionate ca cele de langa Primarie sau CCS si nici supradimensionate in lungime ca cele de pe bd. Eroilor) si in locuri de aflux ridicat si parcaje acoperite si seturi de boxe pentru biciclete.

    5. EXEMPLE DE CORECTURI, MODIFICARI SI COMPLETARI CONCRETE SOLICITATE LA LUCRARILE DEJA EFECTUATE

    5.1 Am solicitat sa fie inlocuite actualele indicatoare gresite de la pistele de pe bd. 21 Decembrie ( „pista pt bicicleta” cu „pista separata pentru biciclisti si pietoni”) si sa se monteze indicatoare corecte („pista pt biciclete”) pentru pista de pe bd. Eroilor si cea de pe Aleea Stadion, si sa nu se monteze asemenea indicatoare ce impun obligativitate de utilizare a pistelor pe celelalte sectiuni ( ex. p-ta Unirii, p-ta Avram Iancu, str. Uzinei Electrice)

    5.2 Am solicitat sa fie inlaturate sau neutralizate obstacolele fizice existente pe actualele piste – cum e cazul bordurii / diferentei de nivel de la capetele pistei de pe malul Somesului, a panoului publicitar din zona magazinului Orange si a jardinierelor de la capatul dinspre Sora a pistei de pe bd. 21 Decembrie, a cosului de gunoi de proemina pe pista din p-ta Unirii etc.

    5.3 Am solicitat sa se instaleze indicatoare si marcaje referitoare la prioritati pe bd. Eroilor in zona Catedralei Schimbarea la Fata si respectiv pe pistele din p-ta Unirii, p-ta A.Iancu si bd.21 Decembrie tronson Sora – p-ta Unirii, pentru a clarifica daca au prioritate biciclistii sau pietonii sau au rang egal in acea zona, respectiv biciclistii venind din care sens au prioritate ( pentru ca nu pot trece pe acele asa-zise piste ultrainguste unul pe langa altul, si nici nu sunt variante separate pentru ambele sensuri)

    5.4 Am solicitat sa se mute pista din p-ta A. Iancu din fata Teatrului National pe partea de vizavi de acesta, spre statuia lui A. Iancu

    5.5 Am solicitat sa se faca spatii de acumulare pentru biciclisti, pe latimea tuturor benzilor, intre trecerile de pietoni si linia la care trebuie sa se opreasca la semafor autovehiculele, la intersectiile bd. Eroilor cu p-ta A.Iancu, str. Uzinei Electrice cu Splaiul Independentei si p-ta Unirii (latura estica) cu bd. 21 Decembrie/Ferdinand

    5.6 Am solicitat sa fie modificat marcajul de la pistele din p-ta Unirii si p-ta Avram Iancu si str. Uzinei Electrice din marcaj cu linie alba continua simpla in linie alba dubla, continua spre carosabil si intrerupta spre pista

    5.7 Am solicitat transformarea marcajului din linie continua in linie intrerupta in zona statiei de autobuz de pe str. Uzinei Electrice, in zona intersectiei p-ta Unirii cu bd. 21 Decembrie si Eroilor cu p-ta Unirii

    5.8 Am solicitat latirea pistelor din p-ta Unirii, p-ta A.Iancu si str. Uzinei Electrice si introducerea de spatiu de siguranta, nu masurarea latimii lor direct de la bordura

    5.9 Am solicitat inlaturarea marcajelor pictograma „bicicleta” pe fond de disc albastru si aplicarea de pictograme „bicicleta” de mari dimensiuni ( ex. incadrabile in dreptunghi sau patrat cu lungime 90 cm si latime 60-80 cm sau latura 90 cm) albe pe suprafata de rulaj, fara fond, sau pe fond patrat albastru

    5.10 Am solicitat montarea de stalpisori de protectie fizica (de tipul celor existenti in intersectia p-ta Cipariu cu str. Brancusi sau la trecerea de pietoni de pe bd.1 Decembrie spre parcul de joaca pt. copii) la intrarile carosabile pe breteaua de la Al. Stadion care a fost decis sa devina pietonala si biciclistica, precum si la capetele pistelor facute pe carosabil pe str. Uzinei Electrice, p-ta Unirii si p-ta A.Iancu

    Nota: Am repetat multe alte propuneri facute anterior, dar ele nu se refereau la segmentele de pista deja realizate…

    6. COMENTARII SI SUGESTII FACUTE CU PRIVIRE LA LUCRARILE PRECONIZATE IN PERIOADA URMATOARE

    6.1 In cursul discutiilor din 02.07.2009 am aflat ca in data de 06.07.2009 este programata o noua sedinta a Comisiei Municipale de Sistematizarea Circulatiei si ca pe ordinea de zi a acesteia vor figura si propuneri de noi cai de comunicatie pentru biciclete. Mi-a fost prezentata o schita si verbal mi-au fost expuse o serie de noi propuneri de piste sau alte cai de comunicate specifice sau favorabile pentru biciclisti, grupata pe 29 de puncte.

    6.2 Am constratat cu dezamagire ca, desi cantitativ este ceva semnificativ fata de bucatelele realizate sau aprobate pana acum, calitativ este foarte departe de minimul necesar si se incalca in continuare principii de baza unde nu ar trebui facut rabat, nici macar cu titlul provizoriu.

    6.3 Astfel, se preconizau noi piste pe trotuare, pe lungi portiuni (de exemplu toata lungimea str. Horea, din p-ta M.Viteazu pana la Gara), cu pretextul ca oricum trotuarul e mei tot timpul ocupat de masini parcate abuziv si deci pietonii s-au obisnuit sa nu aiba loc, si ca pietonilor le ajunge si un metru sau 1,5 metri ( de parca mersul pietonilor pe trotuar ar trebui sa se faca doar ca pinguinii, in sir indian, sa nu poata merge in ambele sensuri macar cate doi oameni alaturi, de mana sau discutand…).

    6.4 De asemenea, se preconiza realizarea de noi asa-zise piste la latimi inacceptabil de reduse ( de ex. doar un metru) si fara spatii de siguranta, ci masurand latimea de la bordura ( deci incluzand rigola, zona plina de praf, balti, frunze etc. si intrerupta de gratare de canal…) la limita benzii adiacente pentru autovehicule.

    6.5 Mai mult, se propuneau tot felul de ocoluri sau cai de comunicatie pro-biciclistice doar pentru un sens, lasand nerezolvata circulatia pentru sensul opus ( de exemoplu doar dinspre Centru spre un anumit cartier, nu si pentru circulatia dinspre acel cartier spre Centru, sau viceversa), de parca biciclistii merg doar inspre sau dinspre o anumita zona si nu se mai intorc, sau vin in alt mod, lasandu-si acolo bicicleta sau transportand-o in alt mod…

    6.6 Era evident ca se cautau solutiile care sa fie cat mai ieftine si comode pentru edili, sa se poata bifa kilometri multi cu pret doar de cateva bidoane de vopsea si „solutii” care sa nu „deranjeze” automobilistii, criteriului utilitatii pentru biciclisti nefiindu-i acordata importanta reala si nefiind intelese nevoile biciclistilor.

    6.7 Desi nu am avut timp sa analizez si discut in detaliu si in totalitate acele propuneri, le-am criticat si am facut numeroase contrapropuneri concrete, si am argumentat si exemplificat cu documente si imagini, in spiritul principiilor redate la pct. 4.

    6.8 Mi s-a promis va vor incerca sa aiba in vedere aceste critici si propuneri si vor revizui materialul cu propuneri de noi piste, ce va fi supus spre discutie si aprobare in cadrul sedintei Comisiei Municipale de Sistematizarea Circulatiei din 06.07.2009, ca il vor face public din dinate si ca vor invita asociatia noastra la respectiva sedinta. Insa tonul lor m-a facut sa nu imi pun mari sperante de imbunatatire…

    6.9 In cursul zilei de 3 iulie 2009 am observat aparitia pe site-ul Primariei a doua comunicate ( redate in ANEXELE 1 si 2) si am primit prin e-mail invitatia de a participa la sedinta Comisiei Municipale de Sistematizarea Circulatiei din 06.07.2009, precum si textul revizuit al setului de noi propuneri de piste si alte cai de comunicatie pentru biciclete in CLuj-Napoca, ce va fi discutat in acea sedinta.

    6.10 Analizand setul revizuit de propuneri, afisat si pe site-ul Primariei in 02.07.2009, comparativ cu versiunea initiala, primita in 01.07.2009, se poate constata ca Primaria nu a prea acceptat mare lucru din observatiile si sugestiile noastre, ci a persistat in a propune noi piste pe trotuare, noi piste cu sens unic fara alternativa adecvata pentru sensul opus, a omis orice precizare privind modul de marcare si semnalizare sau latimea si solutiile adoptate la intersectii, dar in schimb a amplificat mult din punct de vedere cantitativ propunerile initiale, fiind acum propuse 52 de noi segmente de pista sau alte cai de comunicatie favorabile biciclistilor, in comparatie cu cele 29 din versiunea de propuneri primita in 01.07.2009, elaborata de Serviciul Siguranta Circulatiei Urbane si Retele Edilitare inainte de discutiile din 1 si 2 iulie…

    7. CONCLUZII SI PERSPECTIVE

    7.1 Clubul de Ccloturism Napoca va continua sa militeze pentru dezvoltarea unei infrastructuri adecvate pentru circulatia cu bicicleta in CLuj-Napoca si nu va ceda la pretentiile de calitate si la principiile fundamentale si unanim consacrate in tarile dezvoltate, pe care edilii clujeni continua sa le ignore si sa le incalce.

    7.2 Vom continua sa facem o critica cat mai constructiva, sa sugeram Primariei corecturi si completari, sa ii furnizam gratuit consultanta, desi corect ar fi sa aloce resurse si sa nu mai trateze subiectul facilitatilor pentru biciclisti ca fiind un moft pentru care nu merita cheltuiti nici bani nici timp din partea lor, si nici pe noi ca pe niste fraieri care se lasa dusi cu vorba de peste un deceniu si care muncesc pe gratis pentru ei si in locul lor, dupa ce in calitate de contribuabili ii mai si platim …

    7.3 Primaria da semne ca in continuare nu exista vointa politica reala de a face ceva serios pentru promovarea circulatiei cu bicicleta in Cluj-Napoca, si sunt vizibile diversele tactici de diversiune, de amanare si tergiversare, de epuizare, exasperare si ridiculizare a celor ce indraznesc sa aiba pareri critice, de inventare de falsi parteneri si de yes-man-i, de mimare a consultarii publice, de deviere a atentiei de la problemele de fond etc. 7.4 Ne exprimam multumirea si stima si totodata compatimirea pentru acei angajati onesti si sufletisti din Primarie care fac eforturi absolut laudabile de a contribui la crearea de facilitati pentru biciclisti, desi este evident ca de la nivelul conducerii nu li se acorda sprijinul real necesar ci sunt „impinsi in fata” sa faca treaba altora si pe deasura si fara sa li creeze cadrul si aloce resursele necesare, fiind astfel „prinsi la mijloc” si pusi in posturi ingrate pe care nu le merita.

    7.5 Vom participa la sedinta Comisiei Municipale de Sistematizarea Circulatiei din 06.07.2009, vom depune prin Registratura Primariei si vom incerca sa sustinem si verbal in sedinta punctele mentionate mai sus, in speranta ca planurile si actiunile edililor vor fi duse spre calea cea buna sau macar vom face ca raul sa fie mai mic pentru biciclistii clujeni, pana cand va veni – in mod inevitabil – ziua in care autoritatile locale vor accepta cu adevarat ca promovarea utilizarii bicicletei ca mijloc de transport in oras este o parte necesara si importanta a solutiei la problema mobilitatii urbane si vor dori si actiona in mod real pentru promovarea bicicletei.

    Cluj-Napoca, 5 iulie 2009

    RADU MITITEAN director executiv

    ANEXE:

    ANEXA 1: Comunicat al Primariei clujene din 02.07.2009 referitor la amenajarile de piste pentru biciclete

    ANEXA 2: Comunicat al Primariei clujene din 02.07.2009 referitor la ordinea de zi a sedintei Comisiei Municipale de Sistematizarea Circulatiei din 06.07.2009

    ANEXA 1 ================================= Primaria Municipiului Cluj-Napoca Biroul Mass – Media

    Email: [email protected] Tel: 0264/431900

    Comunicat de presa (2 iulie 2009)

    REF: Stadiul implementarii proiectului – Amenajare piste de biciclete –

    Primaria Cluj-Napoca, prin Serviciul siguranta circulatiei, a initiat o serie de consultari cu reprezentantii biciclistilor, in vederea implementarii proiectului de amenajare piste de biciclete, in stransa corelare cu traseele aprobate de Comisia de sistematizare a circulatiei.

    Astfel, in urma intalnirilor, s-au concretizat o serie de propuneri care vor fi aduse in faca membrilor Comisiei, luni, 6 iulie, in vederea analizarii si aprobarii.

    Potrivit reprezentantilor serviciului Siguranta Circulatei, programarea marcarii traseelor stabilite de catre Comisie se face in functie de traseele aprobate si de lucrarile lucrarile de postare subterana a cablurilor.

    Reprezentantii biciclistilor au lansat o consultare electronica pe pagina de web www.reactieinlant.ro, unde cei interesati pot vedea propunerile existente si pot posta sugestii pana luni, 6 iulie, ora 10.

    – Dorim sa cream un traseu util, complet si sigur pentru cetatenii care vor sa se deplaseze cu bicicleta prin Cluj-Napoca. Vrem ca pistele de biciclete sa fie bine facute si incurajam cat mai multa lume sa le foloseasca, pentru a reduce astfel traficul in zona centrala si, nu in ultimul rand, poluarea – a declarat primarul Sorin Apostu.

    Termenul de finalizare a acestui proiect este ultima saptamana din luna septembrie, lansarea traseelor fiind stabilita in cursul – Saptamanii mobilitatii -.

    Biroul mass-media Primaria municipiului Cluj-Napoca ==================================

    ANEXA 2

    =================================== Primaria Municipiului Cluj-Napoca Biroul Mass – Media

    Email: [email protected] Tel: 0264/431900

    (2 iulie 2009)

    Ordinea de zi a Comisiei Municipale de Sistematizare a Circulatiei din data de 6 iulie 2009, ora 11.00

    […]

    5) Propuneri pentru traseele ciclourbane (anexa 26) REVIZUIRE SI COMPLETARE

    Este un nou set de propuneri, cu titlu provizoriu, pentru traseele ciclourbane care au ca scop realizarea legaturilor intre centru cu puncte de interes: cartiere, camine studentesti, spatii comerciale, zone de agrement etc. Astfel, pe anumite zone unde nu exista posibilitatea realizarii unui culoar de biciclisti, se propune ca odata cu instituirea de Zona Rezidentiala (zona exclusiv cu locuinte unde frecventa mare a pietonilor si copiilor care se joaca impune reducerea vitezei la 20 km/h) sa fie instalat si indicatorul rutier de avertizare biciclisti care sa atraga atentia conducatarilor .

    Strada/ sens unic sau sens dublu pista/ Tronson/ Sacrificii/ Observatii

    1. Pasarela pietonala peste Somes- traversare B-dul 1 Decembrie 1918 pe la trecerea de pietoni spre str.Lacului / dublu sens / Se traverseaza pe la trecerea de pietoni si se merge spre str. Lacului pentru accesul in cart. Grigorescu. Trebuie amenajata spatiul de la pista existenta in lungul Somesului pana la pasarela (acum e pamant)

    2. Str.Lacului / dublu sens / Zona Rezidentiala, biciclisti

    3 Str. F. J. Curie / dublu sens / Toata strada / Instituirea sensului unic de circulatie, sensul propus fiind inspre B-dul 21 Decembrie 1989 / Se poate realiza pista dublu sens

    4 Str. Gh. Sincai / sens unic spre str.Napoca / Toata strada / O banda comuna cu autovehiculele, cu restrictie de viteza de 30 km/h./ continuarea pistei de pe str.Emil Isac prin traversare str. Memorandumului si Napoca pe la trecerile [pentru pietoni] pentru a ajunge la str.Republicii

    5. Str.Samuil Micu / sens unic spre str.Napoca / Toata strada/ -Varianta 1: desfiinare parcari; -varianta 2: culoar comun cu autovehiculele, cu instituire zona rezidentiala si atentionare biciclisti -folosirea benzii destinata RATUC de pe str.Memorandumului intre str.Gh.Sincai si S.Micu, respectiv a trotuarului celui de pe str.Napoca intre str.S.Micu si Gh.Sincai / – continuarea pistei de pe str.Emil Isac prin traversare str. Memorandumului si Napoca pe la trecerile pentru a ajunge la str.Republicii

    6. Str.Potaissa / sens unic spre str.Universitatii/ Toata strada / -poate fi dezavantaj pentru biciclisti suportul lunecos / – instituire zona rezidentiala si atentionare biciclisti / folosirea str.Potaissa ar insemna o alta alternativa la traseele deja aprobate pe str.Republicii -intre Piata L.Blaga si str.A.Iancu, respectiv str.A.Iancu intre str.Republicii si str.Universitatii, pentru a se ajunge la pista aprobata de pe str.M.Kogalniceanu

    7. Str. Bisericii Ortodoxe / sens unic spre str.Napoca / str. Avram Iancu- str. Petre Ispirescu / Pe carosabil, pe contrasens fata de [auto]vehicul[e], cu protejarea pistei prin separatori de trafic

    8. Str. Bisericii Ortodoxe / sens unic spre str.Napoca /Str.Petre Ispirescu – str. I. Mincu / a) Pe carosabil, prin eliminarea stationarilor, pana la strada Republicii zona caminelor studentesti sau b) O banda comuna cu autovehiculele, cu rinstituire zona rezidentiala si atentionare biciclisti / urcare pana la strada Republicii unde se va traversa pe la trecerea de la intersectia cu str.Rene descartea spre zona caminelor studentesti

    9. Str.I.Mincu / sens unic de coborare / Tronsonul intre Bisericii Ortodoxe si str.Republicii / Pe carosabil

    10. Str.Republicii / sens unic la coborare/ Intre str.I.Mincu si Ceahlau/ Traversare a strazii cu incadrare la traversare cu prag de sol

    11. Str.Ceahlau / Spre caminele studentesti / Toata strada, pe carosabil

    12. Calea Dorobantilor / sens unic spre Marasti / Intre str. P. Sandor si aleea Bibliotecii/ Trotuar comun pietoni- biciclisti / Pe trotuarul de pe partea stanga in sensul de mers unde latimea trotuarului permite

    13. Calea Dorobantilor/ sens unic spre Marasti / Intre Aleea Bibliotecii si str. Progresului / eliminarea autovehiculelor parcate pe banda 1/ Pe carosabil, pe partea dreapta in sensul de mers catre str. T. Mihali, prin eliminarea autovehiculelor parcate pe banda 1

    14. Str. Progresului / sens unic spre str.Venus / Intre Calea Dorobantilor si str. Venus/ Pe carosabil, cu conditia instituirii sens unic spre str. Venus

    15. Str. Venus/ sens unic spre str.T.Mihali / Intre str. Venus si Str. Al.Vaida Voievod / Pe carosabil, prin ingustarea benzilor de circulatie si eliminarea stationarilor de pe partea dreapta la coborare

    16. Str. Al. Vaida Voievod / sens unic spre universitate / Intre str. Venus si str. Str. Sarmisegetuza / redimensionarea benzilor de circulatie / Carosabil larg pe care se poate accede spre universitate si tot prin incinta se poate ajunge in str.T.Mihali la trecerea de pietoni spre aleile de la Lacurile Gheorgheni

    17. Str.Regele Ferdinand / sens unic spre gara / Toata strada / Pe carosabil / Redimensionare a benzilor de circulatie; legatura intre pistele de pe 21 Decembrie 1989 si str.Horea

    18. Str. Horea / dublu sens / Intre P-ta M. Viteazul si Gara CFR / Trotuare comun pietoni- biciclisti, pe ambele laturi latimea trotuarelor pana la Gara permite si pista de biciclete ; in acest moment sunt autovehicule parcate abuziv pe trotuare.

    19. Str. Dragalina / sens unic spre str.Mamaia / Intre strada Horea si pasarela de la str. Mamaia / Trotuar comun pietoni- biciclisti / Pe trotuarul stang in sensul de mers catre str. Mamaia

    20. Pasarela peste Somes intre str.Mamaia si Spl.Independentei /Culoar comun cu pietonii

    21. Spl.Independentei / De la pasarela peste Somes spre Parcul central/ Traversare pe la trecerea de pietoni spre pistele din Parcul Central si pe langa Momumentul Rezistentei Anticomuniste spre pista de pe str.E.Isac

    22. Str. Mihai Eminescu / sens unic spre C.Motilor / Intre str.Card.I.Hossu-C.Motilor / Banda comuna autovehicule biciclisti / De la aleile din parcul Central spre caminele UBB

    23. Str. Iuliu Hatieganu/ sens unic spre str.Clinicilor/ Intre Calea Motilor si Str. Clinicilor / Pe banda rezervata Ambulantelor

    24. Aleile de la Caminele UBB / Traversarea str. Clinicilor

    25. Piata Cipariu / sens unic spre centru / Intre str.Posada si str.A.Muresanu/ Trotuar adiacent catedralei Sf.Iosif, comun pietoni- biciclisti / Continuarea pistei de pe str.Posada spre cart.-A.Muresanu

    26. Intersectia str.A.Iancu-C.Turzii / sens unic spre Gheorgheni / Carosabil/ Traversare dinspre Baba Novac pe la trecerile de pietoni de la insulele de dirijare din intersectie

    27. Str.M.Lehrer/ sens unic spre Gheorgheni / 1)Bretea de acces spre cart.Gheorgheni 2)intre bretea si str.A.Muresanu / 1)Pe carosabil prin redimensionare a benzilor de circulatie 2) banda comuna cu vehiculele

    28. Str.A.Muresanu / dublu sens / Intre intrare in curtea de la P-ta Cipariu 15 si str.Zryni / Pe carosabil, prin redimensionarea benzilor carosabile

    29. Str.A.Muresanu / dublu sens/ Intre str.Zryni si str.Brasov / O banda comuna cu autovehiculele, Zona Rezidentiala, biciclisti

    30. Piata Cipariu / sens unic spre N.Titulescu / intre str.A.Muresanu si C.Brancusi / Banda 1 comuna cu auto/ Se ajunge in fata la Bolero- Pizza Gente spre scari catre str.Dostoievski; trebuie amenajata rampa la scari pt. a urca bicicleta

    31. str.Dostoievski / sens unic spre Gheorgheni / Toata strada / Zona rezidentiala, atentie biciclisti

    32. Str.Muncitorilor / sens unic spre Gheorgheni/ Toata strada / Zona rezidentiala, atentie biciclisti

    33. Str.Ariesului/ sens unic spre Gheorgheni/ Intre str.Muncitorilor si Iugoslaviei / Zona rezidentiala, atentie biciclisti

    34. Str.Iugoslaviei/ sens unic spre Gheorgheni/ Toata strada / Zona rezidentiala, atentie biciclisti

    35. Str.Tache Ionescu/ sens unic spre Gheorgheni/ Intre str.Iugoslaviei si L.Rebreanu / Zona rezidentiala, atentie biciclisti

    36. Bizusa/ spre Mercur/ permis biciclisti pe contrasens circulatiei auto, cu separare fizica a pistei

    37. Alee carosabila paralela cu str.Unirii/ sens unic spre str.Al.Vaida Voevod / Banda comuna cu autovehiculele, Zona rezidentiala, atentie biciclisti

    38. Str.Al.Vaida Voevod/ sens unic spre Iulius Mall / Intre str.Unirii si Iulius mall / Banda 1 comuna cu autovehiculele,

    39. Dragalina/ sens unic spre Grigorescu / Intre str.Mamaia si Piata Horea Closca si Crisan / Zona rezidentiala, atentie biciclisti

    40. E.Grigorescu / sens unic spre Grigorescu / Intre Piata Horea Closca si Crisan si G.Enescu / Redimensionare benzi si marcare pista

    41. G.Enescu/ sens unic spre str.Al.Vlahuta / Toata strada / Banda comuna cu autovehiculele , Zona rezidentiala, atentie biciclisti

    42. Piata 14 Iulie/ sens unic spre B.Bartok / Intre str.Al.Vlahuta si str.B.Bartok / Redimensionare benzi si marcare pista

    43. Str.B.Bartok / sens unic spre str.Lacului/ Banda comuna cu autovehiculele, Zona rezidentiala, atentie biciclisti Pana la str.Lacului

    44. Str.Ioan Alexandru / sens unic spre str.A.Vlaicu / Instituire sens unic pt.auto; Banda comuna cu autovehiculele, Zona rezidentiala, atentie biciclisti

    45. Str.A.Vlaicu / sens unic spre str.Fabricii/ intre Napolact si str.Fabricii/ Pe trotuar, la comun cu pietonii

    46. Str.Fabricii/ sens unic spre str.Ciocaarliei/ Intre sensul giratoriu si str.Ciocarliei / Pe trotuar

    47. Ciocarliei/ sens unic spre centru/ Toata strada / Banda comuna cu autovehiculele/ Zona rezidentiala, atentie biciclisti

    48. Scortarilor / sens unic spre centru/ Toata strada / 1. Instituire sens unic pt.auto sau 2. Banda comuna cu autovehiculele, Zona rezidentiala, atentie biciclisti

    49. Onisifor Ghibu/ sens unic spre str.paris / Toata strada / Banda comuna cu autovehiculele/ Zona rezidentiala, atentie biciclisti

    50. Str.Arges/ spre str.Constanta/ Intre str.Paris si Constanta / permis biciclisti pe contrasens circulatiei auto, cu separare fizica a pistei

    51. Constanta/ sens unic spre bulevard / Intre str.Arges si 21 Dec.1989 / permis biciclisti pe contrasens circulatiei auto, cu separare fizica a pistei

    52. 21 Dec.1989 / sens unic spre Sora / Intre str.Constanta si C.Voda / Pe trotuar / Se ajunge la pista existenta de pe trotuar de langa CEC

    Nota: 1.Pentru aleile din cartiere unde sunt zone care se preteaza pentru deplasarea cu bicicleta se vor institui Zone rezidentiale si indicatoare de avertizare biciclisti care sa avertizeze asupra circulatiei biciclistilor. Pentru cartierul Gheorgheni o serie de astfel de alei ar fi: Aleea Baisoara, aleea Valeni unde exista deja instituita Zona Rezidentiala, Aleea Bizusa, Aleea auto din fata imobilelor Unirii 2, 4,6,8 Aleea Herculane si o serie de strazi cu circulatie mai redusa Tache Ionescu, A. France. 2. Alte propuneri de alei sau strazi pe care sa se instituie Zone rezidentiale si indicatoare de avertizare biciclisti se vor transmite la Primarie de catre Clubul de Cicloturism si alte organizatii care sustin si promoveaza bicicleta, se vor analiza in urmatoarea sedinta a comisiei.

    Harta trasee pentru pistele de biciclisti

    Lasă un răspuns

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *