Reprezentantul Fundatiei Europene pentru Schimbari Climatice, Julien Popov, este de parere ca, peste cinci ani, automobilele conventionale vor fi ca telefoanele fixe in prezent. Vehiculele clasice se vor folosi, dar nu vor mai fi nici comode, nici la moda pentru utilizatori. La sfarsitul lui 2010, in orase din Israel, Franta, Spania, Japonia si SUA va fi finalizata infrastructura necesara pentru utilizarea masinilor electrice la scara larga.masini electrice

Transportul din tarile Uniunii Europene consuma doua treimi din cantitatea de petrol existenta si genereaza 28% din emisiile totale de dioxid de carbon, arata cel mai recent studiu al Federatiei Europene pentru Transport si Mediu.

Cum cele mai multe guverne au ambitii serioase in ceea ce priveste reducerea noxelor din atmosfera, inlocuirea masinilor conventionale cu vehiculele electrice ar reprezenta una dintre cele mai viabile solutii. Un studiu al organizatiei neguvernamentale de mediu Greenpeace anticipeaza ca in tarile industrializate, masinile electrice vor intra masiv pe piata din 2015.

Julien Popov, consultant pe Europa Centrala si de Sud-Est din partea Fundatiei Europene pentru Schimbari Climatice, vorbeste despre doua inovatii in crearea infrastructurii pentru masinile electrice, bazate pe principii foarte simple.

Abonamente lunare la statia de reincarcare

Potrivit lui Popov, pentru ca timpul de incarcare a bateriilor este foarte mare, solutia la aceasta problema o vor constitui punctele de reincarcare automatizate. „Intri in acest centru de alimentare unde bateria descarcata iti este schimbata cu una incarcata, apoi pleci mai departe. Procesul dureaza mai putin decat alimentarea motorului cu benzina sau cu motorina”, spune Popov.

O a doua problema ce va fi rezolvata in cadrul acestor puncte de alimentare este costul ridicat al unei baterii, pe care proprietarii statiilor de reincarcare il vor acoperi prin abonamentele lunare platite de soferi. „Oricum, reincarcarea in punctele speciale va fi pentru fiecare kilometru de trei pana la sase ori mai ieftina decat alimentarea cu benzina”, mai spune consultantul.

In ceea ce priveste Romania, Julien Popov crede ca cel mai usor poate fi implementata o infrastructura pentru utilizarea masinilor electrice prin inlocuirea treptata a flotei de automobile conventionale folosite de companii sau de retelele de taxiuri, pentru ca acestea se deplaseaza doar local.

„Asa vor proceda tari ca Danemarca, Franta, Israel sau Japonia, care au semnat deja contracte cu dezvoltatori de sisteme pentru infrastructura necesara. Nici SUA nu s-au lasat mai prejos. Obama a anuntat ca va investi peste doua miliarde de dolari in dezvoltarea infrastructurii pentru masini electrice, in ideea de a deveni lideri mondiali la acest capitol”, adauga Popov.

Piata vehiculelor eco se dezvolta si in Spania

De asemenea, in orasele Sevilia, Madrid si Barcelona din Spania se vor implementa proiecte-pilot de infrastructura pentru masinile electrice. Autoritatile vor amenaja statiile de alimentare pentru o flota de aproximativ 500 de masini electrice achizitionate atat de cetateni, cat si de stat. Desi nu se produc inca la scara larga, Popov precizeaza ca puterea exemplului va avea un impact pozitiv asupra achizitionarii de masini electrice in randul persoanelor fizice.

„Daca George Clooney sau Brad Pitt isi cumpara o asemenea masina, cu siguranta ca multi alti oameni de rand vor visa la modele de automobile electrice, mai ieftine sau mai scumpe, in functie de buzunarul fiecaruia”, spune consultantul. El sustine ca marile companii petroliere pot face in asa fel incat sa nu inregistreze pierderi mari in urma dezvoltarii pietei de masini electrice.

„De ce n-ar putea o companie petroliera sa construiasca statii mixte, unde iti poti alimenta masina cu combustibil sau, daca e electrica, o poti reincarca in acelasi loc? Un lucru este cert: fie ca esti companie petroliera, fie ca esti conducatorul unui stat, trebuie sa te integrezi in acest sistem, pentru a nu fi perdant”, conchide specialistul.

Confortul, punctul forte al automobilelor eco

Desi o calatorie la volanul unei masini electrice este foarte relaxanta si silentioasa, Popov spune ca impatimitii vitezei pot simti puterea motorului mai ceva ca la o masina conventionala. „E o senzatie foarte placuta, iar in industria auto placerea este un factor esential. Lucrul acesta m-a convins inca o data ca piata masinilor electrice se va dezvolta rapid in umatorii ani”, mai spune acesta.

Istoria automobilelor electrice

Masina electrica nu este un concept nou. Ea a fost inventata in 1832, inainte de automobilul conventional pus in miscare de motorul cu combustie interna. Designul si bateria unei masini electrice au fost imbunatatite in 1881, an in care aceste vehicule au inceput sa atraga atentia.

Franta si Marea Britanie au fost primele tari care au promovat utilizarea masinilor electrice. A urmat America unde, pentru prima oara in istorie, vehiculele electrice s-au folosit la scara mai larga: in 1897, New Yorkul avea o flota de taxiuri electrice. In anul 1970, SUA si Japonia dezvoltau deja programe serioase de cercetare a infrastructurii necesare masinilor electrice.

Initiativa

Primarul Parisului, Bertrand Delanoe, a lansat anul acesta un program prin care francezii vor putea inchiria non-stop masini electrice. Cele 3.000 de automobile vor fi accesibile in peste 1.000 de locuri din Paris. Abonamentul va costa intre 15 si 20 de euro, pentru o luna, si intre 4 si 6 euro, pentru o jumatate de ora de utilizare.

Sursa: Adevarul

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here