Marina militara a Rusiei curata Marea Neagra

Reprezentantii Ministerului Situatiilor de Urgenta (MSU) din Rusia au inceput deja sa trimita mijloace speciale pentru indepartarea urmelor lasate de catastrofa ecologica ce a avut loc in stramtoarea Kerci, a declarat ieri, Viktor Beltsov, directorul adjunct al serviciului de presa, citat de RIA Novosti.

„Am livrat deja echipamente speciale pentru a absorbi petrolul revarsat in apele Marii Negre, in stramtoarea Kerci”, a indicat interlocutorul agentiei.

Un avion al MSU incarcat cu 11 tone de substante absorbante a aterizat in zona afectata, ieri-dimineata, dupa ce marti fusesera trimise in zona alte sapte tone de substante absorbante, dupa cum a precizat Viktor Beltsov.

Acesta a anuntat ca aproximativ 870 tone de produs petrolier au fost deja adunate si trasportate intr-o zona speciala, situata in apropierea unui sat invecinat, in vederea reciclarii ulterioare. La realizarea acestei operatiuni au contribuit sute de marinari ai flotei militare rusesti de la Marea Neagra.

Romania monitorizeaza poluarea pe mare

In urma catastrofei navale din nord-estul Marii Negre, autoritatile maritime ruse au solicitat ajutorul omologilor constanteni. Ei au cerut, prin satelit, o macara plutitoare pentru recuperarea din mare a resturilor ramase in urma navelor esuate.

Dupa cum anuntam ieri, romanii au reactionat promt si au trimis macaraua, iar Autoritatea Navala Romana a anuntat ca monitorizeaza in permanenta poluarile din Marea Neagra printr-un program demarat in urma cu doua luni impreuna cu Agentia Europeana de Siguranta Maritima (EMSA).

Programul este implementat pentru zona de supraveghere a Romaniei, care se intinde pana la 90 de mile in larg, pe coastele tarii noastre. Autoritatea portuara primeste imagini prin satelit de trei ori pe luna. Romania este singura tara din bazinul Marii Negre care are implementat acest program.

Kerci, un „Triunghi al Bermudelor”

Un numar fara precedent de accidente s-au produs in stramtoarea Kerci, in timpul furtunii din 10-11 noiembrie. Cinci nave s-au scufundat, iar alte sapte au esuat. Dupa datele reprezen-tantei regionale din Ministerul Situatiilor de Urgenta din Rusia, petrolierul Volgoneft-139 a deversat, dupa ce s-a rupt in doua, peste 2.000 tone de titei.

Curentii marginali pot face probleme

„In Marea Neagra sunt curenti marginali care transporta apele spre tarmuri in circuit inchis. Cu siguranta apa poluata va ajunge si la noi, nu se poate estima insa in ce cantitate. Depinde daca rusii o iau in serios si amelioreaza situatia.

Pentru ca e foarte periculos. In cazuri din acestea, se formeaza o pelicula de petrol care nu permite schimbul de gaze si atunci poate afecta viata fiintelor marine de la suprafata. Or, Marea Neagra nu are curenti pe verticala, nepermitand schimbul vertical de ape, datorita stratificatiei saline – la suprafata, 16 grame de saruri/litru, iar in profunzime, 21-22 grame/litru. Si pasarile pot fi grav afectate; daca isi ung penele cu petrol, nu mai pot zbura.”

(Prof. Gheorghe Mustata, directorul Statiunii de Biologie Marina Agigea)

Sursa: Adevarul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *