Masina electrica, scumpa si fara viitor

    Pretul mare si autonomia redusa reprezinta bariere in succesul unor astfel de autovehicule. Peste aproape doua decenii, 86% din automobilele aflate in circulatie vor fi propulsate de motoare neconventionale. Totusi, acestea prezinta mai multe dezavantaje.automobil electric

    Specialistii spun ca automobilul cu motor electric va deveni in curand un fenomen de masa. Cel putin asa sustin constructorii de automobile, dar si cercetatorii.

    Un studiu realizat de Universitatea californiana Berkeley arata ca aproximativ 86% din automobilele ce ruleaza pe strazi vor fi electrice in anul 2030. Procentul este conditionat de aparitia unor centre de incarcare sau de schimbare a bateriilor dezvoltate la nivel global pana in acel moment.

    Autonomia si pretul, probleme de rezolvat

    Conform cercetatorilor americani, aparitia respectivelor centre nu va rezolva doar problema alimentarii in sine, ci si una de ordin psihic, pe care o au soferii de astazi cu privire la autonomia redusa a modelelor de acest tip. Asta pentru ca, daca pleci la serviciu si uiti sa alimentezi masina, toate grijile tale dispar, deoarece ai la dispozitie un astfel de centru ce poate fi amenajat chiar in interiorul benzinariilor.

    Cu actualele tehnologii, autonomia medie este de 50-80 de kilometri pana la urmatoarea reincarcare. Ea nu va depasi niciodata 200 de kilometri. Distanta mica pana la care trebuie sa reincarci masina nu ar reprezenta o problema stringenta, daca in benzinarii ar exista si statii de alimentare a masinilor la curent electric.

    Explozie de automobile electrice

    Constructorii auto se reorienteaza catre masina electrica, pentru ca, spun ei, reprezinta solutia de iesire din impas a industriei internationale de profil. Totusi, preturile mari de achizitie si de intretinere, alaturi de autonomia firava reprezinta o bariera serioasa in dezvoltarea acestui segment din piata auto.

    In incercarea de a acapara atentia publicului, constructorii auto se intrec in a lansa modele, fie ca este vorba de masini sport sau destinate exclusiv transportului urban. Tesla Motors a lansat modelul Roadster, o masina electrica destinata plimbarilor sub cerul liber. Modelul a avut parte de o atentie deosebita, pentru ca este prima masina electrica ce concureaza modele sport consacrate.

    BYD este o companie ce realizeaza baterii, insa recent a trecut si la construirea masinilor electrice si a componentelor necesare pentru masinile hibrid. EV, masina produsa de BYD, se pare ca va deveni una dintre cele mai accesibile in urmatorii ani.

    Compania mai are inca trei masini electrice: E6, BYD F2DM si F6DM. Modelul XS500, de la Miles Automotive Group, va intra pe piata din SUA anul acesta sau in 2010 si va costa intre 30.000 si 35.000 de dolari. MIEV, de la Mitsubishi, este o masina de mici dimensiuni ce functioneaza cu baterii. Mitsubishi a anuntat ca va incepe productia acestui model in acest an.

    Modelul EV1, de la General Motors, este aproape o legenda pentru ca a fost una dintre primele masini electrice lansate pe piata. Un astfel de model a ajuns sa coste in SUA chiar si 465.000 de dolari.

    Intre 50 si 200 de kM pana la reincarcareincarcare electrica

    Chevrolet Volt, tot de la General Motors, urmeaza sa apara pe piata in 2011 si va putea functiona pana la 70 de kilometri in modul electric, inainte ca motorul pe gaz sa porneasca pentru a incarca bateriile. Indienii nu stau degeaba si lanseaza REVA G-Wiz, model aflat in productie inca din 2001. ZENN (Zero Emission, No Noise), functioneaza tot pe baza de baterii si are doua locuri.

    La fel de scumpe ca limuzinele

    Masina, produsa din 2006, poate circula pana la 64 de kilometri fara reincarcare si atinge viteza maxima de 40 de kilometri pe ora. Tango, de la Commuter Cars, costa 108.000 de lire sterline si este calificata drept „masina de vedete”.

    De asemenea, Aptera 2E este un vehicul electric ce are un aspect avangardist, Google investind sume consistente in compania producatoare. Modelul electric va costa 27.000 de lire sterline, iar cel hibrid 30.000 de lire sterline. Fisker Karma functioneaza pe baterii pana la o distanta de 80 de kilometri, iar apoi intra in actiune motorul pe gaz, pentru a genera putere si a reincarca bateriile.

    Cei de la Toyota au avut un SUV electric de dimensiuni medii, RAV4 EV. Automobilul s-a vandut intre 1997 si 2003, dupa care programul a fost oprit, desi existau cumparatori. THINK City, masinuta de la THINK Global, o companie norvegiana, are patru locuri, atinge o viteza maxima de 104 kilometri pe ora si poate parcurge 202 kilometri fara reincarcare.
    Din pacate, THINK are probleme financiare.

    Lightning GT este o masina sport electrica, realizata de British Lightning Car Company. Automobilul poate ajunge de la 0 la 100 de kilometri pe ora in mai putin de patru secunde, iar caroseria este realizata din fibra de carbon. Daca totul va merge bine, masina va intra pe piata anul acesta la un pret de 155.000 de euro.

    EV1, primul produs de serie din lume

    General Motors a lansat intre anii 1996-1999 primul automobil electric, EV1. Totusi, acesta a fost retras de pe piata din cauza presiunii companiilor petroliere si a argumentelor privind lipsa de cerere. Astfel, anul 2008 reprezinta inceputul erei automobilului de serie in totalitate electric.

    Este anul in care s-au lansat pe piata diverse concepte de acumulatori cu un randament relativ ridicat si un pret accesibil. Se preconizeaza ca pana in 2010 constructorii auto vor produce o masina electrica performanta de serie, la un pret apropiat de cel al autovehiculelor clasice

    Avantaje si dezavantaje

    PRO
    Nu polueaza
    Elimina dependenta de petrol
    Motorul functioneaza o perioada mai indelungata fara reparatii
    Bateria pe litiu, mai ieftina de trei ori decat benzina
    Masinile electrice sunt silentioase

    CONTRA
    Costuri de productie mari
    Pret de achizite piperat
    Autonomie mica
    Bateriile sunt grele
    Contin materiale toxice
    Reciclarea lor ridica probleme
    Lipsa unor statii de alimentare
    Service scump

    Sursa: Adevarul

    Lasă un răspuns

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *