Idee eco: transformarea unei masini second-hand in hibrid plug-in cu doar 3.000 de dolari!

    Idee eco: transformarea unei masini second-hand in hibrid plug-in cu doar 3.000 de dolari!

    Este clar ca tehnologia hibrida isi intra in drepturi, incet, dar sigur, insa costurile raman un mare impediment. Nu si pentru cei de la o universitate americana, care am putea spune ca au inventat kit-ul plug-in hibrid pentru… masinile second hand!

    Ideea celor de la Universitatea de Stat Middle Tennessee nu a fost de a concepe un sistem hibrid plug-in inovator, care sa inlocuiasca sistemul de propulsie conventional de pe masini, ci de a adapta un astfel de sistem plug-in hibrid pe aproape orice masina, cu costuri minime.

    Prin urmare, de cativa ani incoace profesorul Charles Perry, impreuna cu o echipa formata din 9 studenti, testeaza si aduc imbunatatiri asa-numitului ”plug-in hybrid retrofit kit”, montat pe un break Honda produs in 1994 – adica o masina second-hand, cu o tehnologie aproape uzata moral, cazul catorva zeci de milioane de vehicule din SUA.

    Principiul acestui kit este foarte simplu si, cel putin in teorie, nu presupune modificari ale sistemelor mecanice ale masinii, ci doar adaptarea unor motoare electrice, a unor baterii si a sistemelor de control. Foarte important este ca acest kit opereaza independent de motorul termic, fiind eliminate complicatiile de ordin electronic (in cazul unor defectiuni la sistemul hibrid, masina se bazeaza in continuare pe motorul termic).
    Atuul sistemului dezvoltat de americani este faptul ca in rotile spate sunt integrate doua motoare electrice simple, fara modificarea componentelor originale. In jurul tamburului rotii spate de pe masina de teste au fost plasati magneti (care formeaza statorul), iar pe janta este montat rotorul. In rest, suspensia si sistemul de franare raman cele originale.

    In portbagaj a fost plasat un pachet de baterii litiu-ion ieftine, care, datorita evolutiei tehnologiei, va suferi cele mai mari evolutii la capitolul reducerea dimensionala (se estimeaza ca, in productia de serie, vor ocupa spatiul aferent unui bagaj de mana pentru avion). Bateriile pot fi incarcate de la o sursa independenta de curent electric, deci sistemul este de tipul plug-in hibrid.
    Acest kit este gandit in special pentru situatiile din traficul urban, unde accelerarea masinii in treptele inferioare duce, in mod normal, la un consum de combustibil ridicat. Prin urmare, sistemul hibrid simplist preia automat o mare parte din efortul motorului termic la accelerare, asa incat acesta va functiona la capacitate nominala doar la viteze mai mari si in regim de croaziera.
    Specialistii afirma ca adaptarea acestui sistem plug-in hibrid are un cost foarte redus, de circa 3.000 de dolari (aproximativ 2.500 euro), iar efectele sale se vad in scaderea consumului de carburant chiar si la jumatate in regim urban. Prin urmare, specialistii americani au incredere in viitorul acestui kit plug-in hibrid ieftin, care ar putea interesa un numar de milioane de oameni – mai ales proprietarii de masini mai vechi, avand motoare mai mari si mai gurmande.
    Nu doar universitatile americane vin cu solutii ieftine in domeniul propulsiei hibride – nu de mult am vazut si in Romania astfel de aplicatii, realizate de profesorii si studentii pitesteni: Dacia Grand Sandero Hybrid Utility Vehicle sau Dacia Hamster Hybrid E-4WD.
    Singura intrebare este de ce marii producatori nu iau in seama aceste solutii mai accesibile – cunoscut fiind faptul ca principalul impediment in calea popularizarii masinilor hibride si electrice tine de costurile mari ale acestora.

    Lasă un răspuns

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *